Régiószerte csökkent a legnagyobb eladásokat produkáló márkák (a Kia kivételével) forgalma, ahogy Közép-Kelet Európa szerte egyre fájdalmasabban érezhetők a válság fokozatos kibontakozásának következményei. A régió már messze nem hozza a néhány évvel ezelőtt ezen időszakra előrejelzett számokat.
Régiós áttekintés
Összesen 504,641 új autó kelt el Közép-Kelet Európában az idei év első félévében. Továbbra is Lengyelország a régió legjelentősebb piaca, 168,888 db-os eladással 2009 első 6 hónapjában, ami 0.1% növekedés 2008 azonos időszakához képest. A lengyelországi eladások a teljes régió teljesítményének 1/3-át teszik ki. Az is említést érdemel, hogy a szlovákokon kívül csak a lengyeleknek sikerült 2008 azonos időszakához képest növelni új autó eladásaikat 2009-ben.
Szlovákiában 3.6%-kal növekedtek az első félévi eladások a tavalyi év azonos időszakához képest, ahol összesen 45,728 db-bal zárták az idei első félévet. Az összes többi piacon jelentős visszaesés tapasztalható. A régió legnagyobb vesztesei a lettek (-73.7%), a litvánok (-67.9%), az észtek (-62.4%) és a horvátok (-48.6%) lettek.
“A közép-kelet európai új autó eladási versenyben szó szerint a padlófék effektus következett be,” mondja David Di Girolamo, A JATO Consult vezetője. “Ezen piacokon az elmúlt évek során tapasztalható hirtelen növekedés szinte egy szintre hozta a közép-kelet európai régiót a nyugat-európai piacokkal, ám az európán is végigsöprő gazdasági világválság miatt közép-kelet európa új autó piaca jelentősen megfeneklett.”
A nagy vesztesek közé tartozik a magyar piac is, ahol az új autó forgalombahelyezések 42,390 db-bal estek vissza a tavalyi év első félévéhez képest. Di Girolamo így folytatja: “Magyarországon a hitelfelvétel egyre szigorodó kondíciói, valamint a július 1-jétől 20%-ról 25%-ra emelkedett ÁFA csak tovább rotják az amúgy sem kecsegtető helyzetet. Talán némi élénkülést hozhatott volna egy roncsprogram a piac fellendítésére, ám helyi piacelemzők és szakértők szerint erre a közeljövőben sincs reális esély.”
Legsikeresebb márkák
A Skoda diadalmaskodott a márkák küzdelmében a közép-kelet európai régióban, megelőzve ezzel a Volkswagent és a Ford-ot, mutatván ezzel a nyugat-európai márkák kelet-európai térhódítását. A Kia-n (+3.5%, +23,691 db) kívül minden - egyébként nagy darabszámot értékesítő – márka értékesítési volumene csökkent az év első félévében a tavalyi év azonos időszakához képest.
Legsikeresebb modellek
A Skoda Octavia és a Fabia szerezté meg a dobogó felső két fokát a modell eladási erdeménylistán 2009 első félévében. Nagyon zuhant viszont a Dacia Logan (-56%). A tavaly ilyenkori első helyezése helyett most kénytelen beérni a bronz éremmel.
A legdinamikusabb felívelés a Fiat Punto-é volt, aki egy figyelemreméltó 19.8%-os eladási növekedéssel, 14,237 db-os összeladással felkapaszkodott az ötödik helyre 2009 első hat hónapjának végére. Szerényebb mértékben ugyan, de a Kia Cee’d és a Volkswagen Polo is növelte eladásait 2009 első félévében a tavalyi év azonos időszakához képest.
“Közép-Kelet Európa továbbra is egy jól körülhatárolható földrajzi terület marad, mind a fogyasztói szokások, mind pedig a vevői ízlés terén, ám nem élvez immunitást a globális gazdasági válság ellen és már nem a garantált sikerek és növekedés birodalma, mint egykor. ” összegzi Di Girolamo.
Kína menti meg az Audit?
Padlógáz: a kínaiak autóba szállnak
Elkerülhetetlen a roncsprémium negatív hatása
Több Daciát vettek a franciák, mint ahány autót a románok
Durván faragott veszteségeiből a Toyota
Privátbankár