.jpg)
A sokat emlegetett roncsprogramok már számos európai piacon bizonyítottak. Különösen azokban az országokban érezhető számszerű hatásuk, ahol a program már huzamosabb ideje fut. A német újautó-eladások lenyűgöző mértékben, 39,7%-kal növekedtek 2008 májusához képest, 20,3%-kal pedig a múlt hónaphoz viszonyítva. A franciáknál is látványosan beindult a piac májusban. Áprilisban még 7,1%-os volt a tavaly áprilishoz mért visszaesésük, májusra ez a szám azonban már 11,8%-os pluszt mutat 2008 májusához képest.
“Ha a német roncsprogram beérését vesszük alapul, akkor elmondhatjuk, hogy az európai autóipar egy nagyon hosszú kilábalási folyamat legelején jár" - nyilatkozta David di Girolamo, a JATO Consult vezetője. “Nagyon korai lenne jóslatokba bocsátkozni a roncsprogramok hosszú távú hatásait illetően, de a mostani nehéz időkben, mikor az üzletág bármely reményt keltő szalmaszálba megkapaszkodik, igenis bizakodással tölt el minden pozitív elmozdulás.”
Az örök domináns Golfot leszámítva azt látjuk, hogy a kis autók profitálnak a legtöbbet a különböző inszentív programokból a jelen gazdasági környezetben. Továbbra is erős a Fiesta (+56% májusban), továbbá a Fiat Puntónak, a Pandának, valamint a Volkswagen Polónak egyaránt sikerült megnövelniük eladási számaikat idén májusban a tavalyi év azonos hónapjához képest.
“Érdekes visszamenni és belenézni a 2007-es top 10-es modell listába” - mondta David Di Girolamo. “Akkor három középkategóriás C szegmensű modell és két felső-közép kategóriás D szegmensű modell (a hármas BMW, valamint a VW Passat) is helyet kapott a top 10-es listán. Mára a felső-közép kategória jelentős piaci részesedését elveszítette a kisebb modellek javára, mely trendet a roncsakciók csak tovább erősítenek.”
Májusban ismét a Volkswagen lett Európa legnagyobb darabszámban eladott autója, 9,3%-ot javítva a tavaly májusi értékesítési számaihoz képest, viszont éves szinten még mindig 2% az elmaradása a márkának a tavalyi év első 5 hónapjához képest. A Fordé lett a második hely, az Opel/Vauxhall pedig visszaszerezte harmadik helyét a Fiattól. Ötödikként a Peugeot került fel az ötös tabellára.
A német autópiac teljesítménye továbbra is dinamikusan ível felfelé az általánosan tapasztalható csökkenő trendekkel ellentétben. Mind havi szinten (+39,7% tavaly májushoz képest), mind pedig az első öt hónap számai (+22,8% a tavalyi év első 5 hónapjához képest) figyelemreméltóak.
Becsült májusi adatok alapján Lengyelországban sikerült még eladási növekedést produkálni mind havi, mind pedig kumulált szinten. Ha csak a májusi számokat nézzük, akkor az osztrákok (+4,8%), a franciák (+11,8%), a görögök (+5,1%) és a szlovákok (+23,7%) is felülmúlták a tavaly májusi újautó-eladási teljesítményüket. További európai piacokon is várható lesz némi fellendülés, amint a roncsakciók hatásai elérik az értékesítési ciklust.
Pang az autópiac - adóbevétel sincs
A Volkswagennél most jön a Kánaán
Mikor lesz pénzünk Audira, BMW-re?
Persze, hogy csak nálunk nem csökkennek az autóárak
Privátbankár