Tavaly mintegy százötven önkormányzatnál végezték el a gazdálkodási rendszer átfogó és egyéb szabályszerűségi ellenőrzését: 5 megyei, 5 megyei jogú városi, 6 fővárosi kerületi, 67 városi, 8 nagyközségi, 76 községi helyhatóságnál. Az eredményekből kiderült: legalább városi szinten az önkormányzatok évente csaknem azonos hányada - mintegy kilenctizede - esetében a költségvetési bevételek nem nyújtottak fedezetet a költségvetési kiadásokra.
A működési célú költségvetési kiadások csökkentése érdekében az önkormányzatok a legtöbbször intézményeket vontak össze, szerveztek, adtak át. A helyhatóságok ötöde deviza alapú, hosszú lejáratú változó kamatozású kötvényt bocsátott ki; a tőketörlesztés megkezdéséhez meghatározott türelmi idő 1-6 év között változott. Az önkormányzatok a tőke- és kamatfizetési kötelezettségvállalások felső határának átlagosan harmadáig nyújtózkodtak.
"Az összes költségvetési bevételen belül 2004-2006 között a működési célú költségvetési bevételeket az önkormányzatok kilenctizedénél alul-, a felhalmozási célú költségvetési bevételeket pedig közel felénél túltervezték", kétharmaduknál a felhalmozási célú költségvetési bevételeket meghaladó összegben terveztek ilyen kiadásokat.
Az ÁSZ tájékoztatása szerint a korábbi ellenőrzések során tett javaslatok kétharmadát az önkormányzatok hasznosították. Az Állami Számvevőszék ugyanakkor felelősségre vonást kezdeményezett tizenkét önkormányzatnál intézkedések elmulasztása, valamint a gazdálkodási, ellenőrzési feladatok hiányos szabályozása és elvégzése miatt. További hét önkormányzatnál az érintett munkaviszonyának megszűnése miatt nem történt ez meg. |
"A szabályozási és szervezési hiányosságok is közrejátszottak abban, hogy az ellenőrzött fejlesztési feladatok mintegy felének megvalósítása nem a támogatási szerződésben foglalt ütemezésben folyt, valamint a támogatási szerződések közel felét módosították a határidők csúszása, a támogatás és kiadások évek közötti átütemezése, a projekt-költségvetésen belüli részösszegek átcsoportosítása, valamint a műszaki tartalom változása miatt" - írta az ÁSZ.
A gazdálkodási, a pénzügyi-számviteli és a folyamatba épített ellenőrzési feladatok végrehajtásánál a szakmai teljesítés igazolása és az utalvány-ellenjegyzés működésének megbízhatósága csak az ellenőrzött önkormányzatok harmadánál minősült összességében kiválónak; a kialakított belső kontrollok működésének megbízhatósága a belső ellenőrzés működésénél csupán az esetek tizedében kapott ilyen minősítést - állapította meg a számvevőszék.
A szociális rendszer húzza le a költségvetést
A kiemelt projektek "csak úgy" megkapják az uniós támogatást
"Ahol ott a politika, ott a korrupció is"
ÁSZ: nincs korszerű kormányzás átláthatóság nélkül
ÁSZ: Nincs rendben a romatámogatás
MTI