Uniós zöld furgonok: csatát nyert a gyártó lobbi
Az Európai Bizottság azt javasolta szerdán, hogy az Európai Unió jogszabályban szabjon felső korlátot a kisteherautók szennyezőanyag-kibocsátásának. A tervezet szerint az érintett járművek (legfeljebb 2,6 tonnás teherautók és furgonok) széndioxid-kibocsátása 2016-tól kilométerenként 175 grammnál nem lehet nagyobb. 2014-ben már az unióban bejegyzett flotta háromnegyedének, 2015-ben 80 százalékának teljesítenie kell ezt az előírást. A jövő évtized végére, 2020-ra pedig a plafon 135 grammra csökkenne.
A bizottság eredetileg korábbi határidőket szeretett volna meghatározni, de a befolyásos autóipari lobbi nyomására változtatott kiinduló elképzelésein. A gyártók a jövő évtized második felében járművenként akár 120 eurós bírsággal is sújthatók lehetnek, ha új gyártmányaik bármelyike szennyezőbb lesz az előírtnál.
A bizottsági javaslatot még a többi uniós intézménynek is jóvá kell hagynia, hogy EU-jogszabály legyen belőle.
Kína dönt: szélárnyékban a Mercedes
Hatástalan az amerikai roncsprémium?
Kezd éledezni az európai autópiac
Hú, de kafa: újraindulhat a Trabant gyártása
MTI