
A jelentés alapja egy új nemzetközi tanítási-tanulási felmérés, a TALIS, amely első ízben ismertet nemzetközi szinten összehasonlítható adatokat az iskolákban tanító pedagógusok munkakörülményeiről, 23 államban végzett kutatás alapján.
A
Van, aki nem akar, de van, aki nagyon is... Biztosra ment: 43 egyetemre jelentkezett egy diák |
A jelentésből egyebek között kiderül, hogy Ausztráliában, Belgiumban, Írországban és Norvégiában a tanárok több mint 90 százaléka nem vár jutalmat munkája minőségének javításáért (Magyarországon 69 százalék).
Észtországban, Olaszországban, Szlovákiában és Spanyolországban a középiskola alsóbb évfolyamain tanítók több mint 70 százaléka dolgozik olyan iskolában, ahol érzésük szerint az osztályteremben folyó rendzavarás akadályozza a tanítás folyamatát (Magyarországon 68 százalék).
A tanárok a felmérés szerint a tanóra idejének átlagosan 13 százalékát fordítják fegyelmezésre. A rendzavaráson kívül mindazonáltal más tényezők is hátráltatják az oktatást: az igazolatlan hiányzások (átlagosa 46 százalék), a tanóráról való késések (39 százalék), vulgarizmus és káromkodás (37), illetve a tanulótársak megfélemlítése vagy szóbeli bántalmazása (35).
A jelentés készítői azt vonták le a legfontosabb tanulságként, hogy az oktatási hatóságoknak hathatósabb ösztönzőket kell biztosítaniuk a tanárok számára. Számos országban egyáltalán nincs vagy csak nagyon érintőleges a kapcsolat a tanárok teljesítményének értékelése, illetve az általuk kapott jutalmak és elismerés között - mutattak rá a kutatók.
Pedagógusok: a presztízs nő, a fizetés csökken?
Vakáció! A gyerek örül, a pénztárca ürül
Magyar valóság: laptop jár az ötödikeseknek
Miért örülnének a pedagógusok?
Jobbak az eredmények, mióta nem lehet buktatni
Nincs pénz: fizetésképtelen az oktatási tárca
MTI