1p
A BKV 2011-es költségvetéséből összesen 30 milliárd forint hiányzik, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bízik abban, hogy a cég anyagi helyzetének megoldásában a kormány is segítséget nyújt
A BKV 2011-es költségvetéséből összesen 30 milliárd forint hiányzik, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bízik abban, hogy a cég anyagi helyzetének megoldásában a kormány is segítséget nyújt, mivel a Fővárosi Önkormányzat költségvetésében nincsenek már milliárdos tartalékok. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója az MTI-nek adott interjújában azt mondta, szigorúbb bérpolitikára és a finanszírozási rendszer teljes átalakítására is szükség van.

Utóbbi számos lépésből állhat, ilyen a tömegközlekedés áfakulcsának csökkentése, a kedvezményrendszer átalakítása, a buszvonalak üzemeltetésének versenyeztetése, a gépjárműadó központosítása és néhány éven belül dugódíj bevezetése - derül ki az MTI-nek adott interjúból.

A vezérigazgató felhívta a figyelmet arra, hogy a hiány minden évben újratermelődik, olyan megoldást kell találni, amely hosszú távra oldja meg a problémát. A bevételek szintje nem növekszik, jegyáremeléssel nem lehet már több bevételre szert tenni, ugyanakkor a költségszint sem csökkenhet érdemben hosszú távon, sőt, a 4-es metró működtetése további évi 7 milliárdos költséget jelent majd.

Spórolással ez nem hozható be - mondta -, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy keresni kell a megtakarítási lehetőségeket is. Ilyen a jobb jegyrendszer, szigorúbb ellenőrzés, vagy a szigorúbb bérpolitika. Ezzel kapcsolatban közölte, eddig csaknem 250 milliót spóroltak így, mivel csökkentették a vezetők bérét és a 150 százalékos prémiumokat 40 százalékra mérsékelték. A költséghatékonyságot és az elöregedett buszpark cseréjét szolgálhatja a buszvonalak részbeni kiszervezése, ugyanakkor az új buszok működtetése mindig többe kerül.

A kormánnyal jelenleg is tárgyalnak arról, hogy milyen módon és mértékben tudnak segíteni a budapesti tömegközlekedés finanszírozásának átalakításában. A BKK több elképzelést dolgozott ki, amelyek a tartós finanszírozást szolgálják, a döntést a kormány és a főváros közötti tárgyalásokon hozzák meg.

Felmerül az is, hogy változtatni kellene a kedvezményrendszeren, de ez nem feltétlenül a kedvezmények csökkentését jelenti - hangsúlyozta. Budapest arra mutatott rá egy tanulmányban: 9 milliárd forint kiesést okoz a BKV-nak az, hogy a törvényben előírt kedvezmények körülbelül egyharmadát senki nem téríti meg.

A BKK szerint felmerülhet az áfakulcs csökkentése is, a valós, hosszú távra szóló megoldás pedig a főváros adókivetési jogának biztosítása, a gépjárműadó átcsoportosítása lehet, hiszen a fővárosi közlekedésért a főváros felel. A hosszú távon is fontos finanszírozási forrást jelentő dugódíjon is dolgoznak - tette hozzá. Megjegyezte: ennek bevezetése kényszer, mivel az Európai Bizottság feltételként szabta meg a 4-es metró támogatásához.

Még mindig nincs megegyezés a villamosvonalak összekötéséről

Vitézy Dávid megerősítette: a II. kerület polgármesterének azon félelmei és aggályai, amelyek szerint csökkenne a közúti kapacitás a villamosösszekötés hatására, alaptalanok. "A Margit híd alatt a maival megegyező számú gépkocsi át tud majd haladni a sávok száma és a jelzőlámpák zöldideje által biztosított kapacitás alapján a villamos kiépítése után is" - mondta. Mivel a levélváltások a kerület polgármesterével nem vezettek eredményre, most a jogi megoldást keresik, erre a közgyűlés is felhatalmazta a BKK-t.

A jövőbeni közlekedési projektekről szólva Vitézy Dávid kiemelte a budai fonódó villamosprojektet. Mint mondta, elengedhetetlen, hogy ez az egyértelműen közhasznú beruházás megvalósuljon, mert a közösségi közlekedés versenyképességét nagyban növeli. Továbbra is kitartanak a jelenlegi műszaki tartalom mellett, és nem fognak olyan kompromisszumokat kötni, amilyeneket a II. kerület vezetése felajánlott. "Nem cserélünk villamosfejlesztést útfelújításra. Álomvilágban él az, aki azt gondolja, hogy Budapest újra olyan jól autózhatóvá válhat, mint amilyen a nyolcvanas években volt, ezt számon kérni egy villamosfejlesztésen tévedés, aránytévesztés" - közölte. A BKK feladata a tömegközlekedés fejlesztése, a városrészben pedig 50 százalék felett van a közösségi közlekedést használók aránya a felmérések szerint.

A budapesti közlekedés átalakításával kapcsolatban Vitézy Dávid fontosnak nevezte a személyszállítási törvény elfogadását, mivel ez rendezi majd a szektor jogi hátterét. Sok átalakításba már belekezdtek, a közgyűlés több döntést is hozott, ezek közül a legfontosabb, hogy átadták a fontos fejlesztési projekteket a BKK-nak, illetve állást foglaltak az elektronikus jegyrendszer bevezetése mellett. Vitézy Dávid szerint a legelavultabb jegyrendszer működik most Budapesten, erről a legmodernebbre szeretnének váltani. A végső cél, hogy a BKK szabja meg a paraméterkönyvet, menetrendeket és a tarifarendszert is - mondta.

További hosszú távú gyorsvasúti fejlesztésekben is gondolkodnak, ilyen a 3-as és 4-es metróvonal meghosszabbítása, a 2-es vonal összekötése a HÉV-vel, a HÉV-vonalak felújítása. Ezekre most nincs pénze a fővárosnak, de 2014-től, az új uniós költségvetési ciklusban friss források lesznek, addigra ezeket a lehetséges fejlesztéseket elő kell készíteni, annak érdekében, hogy ne ismétlődhessen meg az, ami 2007-ben, amikor az ország és Budapest előkészített fejlesztések híján nem tudta lehívni az uniós forrásokat - hangsúlyozta. Az előkészítési munka részeként átvizsgálják a 4-es metró második szakaszának üzemmódját és vonalvezetését is.

A további fejlesztésekről szólva elmondta, hogy tíz helyszínen alakítanak ki buszsávokat, külön keret lesz a forgalomtechnikai korrekciókra (lámpahangolásokra, körforgalmak kialakítására, kerékpáros fejlesztésekre), átviszik az 1-es villamost Budára és a Margit híd hídfőinek környékét is rendbe szeretnék tenni, hogy például a 2-es villamostól a nagykörúti villamosok peronjáig akadálymentesen lehessen átjutni a Jászai Mari téren - közölte Vitézy Dávid a távirati irodának nyilatkozva.

MTI

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG