Több mint 400-an fordultak a pénzügyi felügyelethez a hírTV beszámolója szerint a 0 forintos reálhozamuk miatt, a legtöbb panasz azonban olyan, amiben csak bíróság járhat el. A PSZÁF fogyasztóvédelmi kérdésekben tud intézkedni, és abban már meg is tette a szükséges lépéseket. Tucatnyi magánpénztár ellen indult vizsgálat a kifizetési anomáliák felderítésére. Az egyik pénztár például azért akart 200 ezer forintnyi reálhozamot visszautalni az állami rendszerbe, mert az ügyfél véletlenül a devizaalapú bankszámlaszámát adta meg a lakossági számla helyett.
A postai kézbesítés csúszhat
Bár a reálhozamokat augusztus 31-ig, vagyis a mai napig kell átutalni a magánnyugdíjpénztáraknak, a postán még szeptember 16-ig fel lehet venni az összeget. Az NGM és a PSZÁF iránymutatása szerint ezt a határidőt akkor is tartania kell a kasszáknak, ha az ügyfelük a megadott korábbi időpontig nem jelentette be adatváltozását és ezért most a pénztár rossz helyre utalt. Ezekben az esetekben nem vész el a reálhozam, csak az ügyfél nem jut hozzá abban a formában, ahogy arról korábban rendelkezett.
Csúszások azonban előfordulhatnak, mert a Magyar Postának az át nem vett összegeket vissza kellene juttatnia a magánnyugdíjpénztárakhoz. Ehhez viszont rendeletmódosításra lenne szükség, a Posta így szeptember 16-áig visszatartja az "eltévedt" pénztári forintokat. A jelenlegi szabályozás szerint az át nem vett és a magánnyugdíjpénztárhoz visszaérkezett összeget a kasszáknak a visszaérkezést követő 30 napon belül, de legkésőbb november 20-ig át kell utalniuk a Nyugdíj-biztosítási Alap számára.
A panaszosok 10 évnyi felhalmozást követően egy fillért sem kaptak, ezért több internetes fórumon pertársaságok alakításába kezdtek. Többen sérelmezik azt, ahogy a pénztárak elszámoltak, illetve sokan jelezték, hogy szerintük tévesen számolt az egykori kasszájuk. Erre volt példa, összesen 1500 ügyfelet érintett 4 kassza hibás elszámolása, melyekkel kapcsolatban a PSZÁF azonnal kifizetési tilalmat rendelt el. Az érintett pénztárak újraszámolták az átlépéskor rosszul rögzített adatokat és vélhetően időben el fogják utalni az érintetteknek a pénzüket.
A kasszák korábban arra panaszkodtak, hogy az ügyfelek közül sokan nem értik, mi a különbség a hozam és a reálhozam között. A netes fórumokon panaszkodók közül viszont sokan keveslik magyarázatként azt, hogy a 0 forintos reálhozamuknak a válság az oka.
Privátbankár - Zsiborás Gergő