
A pénztárcakímélő webáruházakat szeretjük
Az online boltok egyik legnagyobb előnye a non-stop nyitvatartás, vagyis hogy a termékek bármikor elérhetőek, megvásárolhatóak - akár az éjszaka közepén is telepakolhatjuk virtuális kosarunkat, és ki is fizethetjük a kiválasztott árucikkeket. Ezen kívül azonban számos olyan szempont él az online vásárlók fejében, amelyeket elvárásként támasztanak a webáruházakkal szemben, vagy amelyek megléte versenyelőnyt jelenthet az online boltok közötti konkurenciaharcban. Mivel a webshopok sok esetben a tájékozódás elsődleges eszközei is, nem meglepő, hogy a látogatók háromnegyede a részletes termékinformációkat a legfontosabb elvárások között fogalmazza meg - háromötödük pedig a megfelelő minőségű és méretű (nagyítható, forgatható) termékfotókat is elengedhetetlennek tartja. A főbb elvárások másik csoportja elsősorban a vásárlók pénztárcájával kapcsolatos: a webáruházak közönségének 63 százaléka elvárja, hogy az online boltokban a hagyományos üzletekhez képest olcsóbban jusson a termékekhez, 60 százalékuk természetesnek veszi, ha a netes áruház bizonyos összeghatár felett ingyenesen szállítja házhoz a megrendelt árucikket, 42 százalékuk pedig úgy gondolja, a webáruházaknak rendszeresen akciókkal kell csábítaniuk a vásárlókat.
Az ár számít, mindegy hogy néz ki
Figyelembe véve azt a tényt, hogy a világhálón vásárlók többsége nem az interneten keresztül fizeti ki a terméket, nem meglepő, hogy az online fizetési lehetőséget a webáruházakat látogatók kevesebb mint 30 százaléka tartja fontosnak. Érdekes viszont, hogy csak minden ötödik látogató igényli, hogy az internetes bolt rendelkezzen telefonos ügyfélszolgálattal - a többség tehát a tájékozódás és vásárlás folyamatához elegendőnek tartja az online felületet. És vajon fontos-e, hogy egy webáruház szép, tetszetős honlappal rendelkezzen? Nos, a jelek szerint nem: a látogatók mindössze egytizede tartja a külcsínt lényegesnek, a nagy többség számára tehát csak a tartalom és a funkcionális szempontok mérvadóak.
Csak az akciók!
Különböző plusz szolgáltatásokat azonban a vásárlók jelentős része elvár az online üzletektől. A látogatók 62 százaléka szerint fontos, hogy a webáruház küldjön értesítést az aktuális akciókról, rendszeres hírlevél-küldést pedig 30 százalékuk vár el. Mivel a vásárlás előtti tájékozódásban és a vásárlói döntés meghozatalában fontos szerepet játszhat a terméket már ismerők pozitív vagy negatív tapasztalatainak megismerése - a látogatók közel fele tartja fontosnak, hogy ilyen vásárlói vélemények, fogyasztói értékelések is helyet kapjanak az online boltok honlapján.
Kényelem és kockázat
Bár az interneten vásárolni egyszerű, kényelmes és sok esetben olcsóbb is, természetesen azért rejt magában némi kockázatot. 2008-ban például az online vásárlók közel egynegyede gazdagodott valamilyen negatív tapasztalattal. Legtöbben arra panaszkodtak, hogy késve szállították házhoz a megrendelt terméket: a vásárlók 15 százaléka találkozott ilyen problémával - a kiválasztottól eltérő, hibás vagy a szállítás során megrongálódott árucikk miatt pedig a vásárlók 4-5 százaléka volt kénytelen reklamálni.
Privátbankár