5p

A repülés biztonsági szabályai igen terjedelmes könyvet tesznek ki. Mindegyik előírás műszaki ismereteken, sok évtizedes tapasztalaton és olykor sajnálatos eseteken alapszik. Ilyen például az is, hogy a pilóták eltérő összetételű ebédje vagy vacsorája elvileg kizárja, hogy mindketten súlyos ételmérgezést kapjanak, ami veszélyeztetné az utasok biztonságos célba érését.

Száz évvel ezelőtt is léteztek már menetrend szerinti járatok, sokkal egyszerűbb gépeken, mindentudó digitális technika nélkül. A mai szemnek meglepő, hogy az ötven évvel ezelőtt készült archív fotókon még biztonsági öv nélkül ülnek az utasok, miközben válogatnak a svédasztalos zsúrkocsi gazdag étel- és italválasztékából. Akkor a légiközlekedést jellemzően csak a felső tízezer tagjai vették igénybe. Ma viszont tömegközlekedésről beszélünk.

De mit ettek – és esznek ma – a pilóták? A légitársaságok jellemzően megkövetelik tőlük, hogy mást válasszanak a menüből, hogy elkerüljék az esetleges ételmérgezést. Ez a szabály biztosítja, hogy ha az egyik pilóta megbetegszik, a másik biztonságosan vihesse tovább a gépet. Jellemzően a hosszú távú járatokon előírás ez.

Azt tudjuk, hogy ma már egyes nagyobb légitársaságok lehetővé teszik, hogy választhassanak az utasok – persze nem fapados járatok esetén – a vegán, gluténmentes, sőt, kóser vagy keto diéta által összeállított fogásokból. Számos légitársaság még azt is lehetővé teszi, hogy előre kiválasszuk a főételt, különösen, ha első osztályon repülünk – írja az amerikai Travel and Leisure cjmű lap szerzője.

A pilótáknak azonban nincs akkora szabadságuk a menü kiválasztásában, mint nekünk, főleg a hosszú távú járatokon. Például, ha egyikük tésztát rendelt, a másiknak mondjuk csirkés ételt kell ennie, akkor is, ha ugyanabban a földi catering nagyüzemben készültek azok.

De miért is van a repülőgépeknek kettő – vagy több – pilótájuk? Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) előírja a légitársaságok számára, hogy a kereskedelmi repülőgépeken mindig legalább két pilóta tartózkodjon. A nyolc óránál hosszabb repüléseknél gyakran szükség van egy harmadik vagy akár egy negyedik kollégára is. Szigorú szabályok korlátozzák a meghatározott időtartamokon belül repült órák számát. Ezek talán még keményebbek, mint a kamionsofőrök vagy a buszvezetők esetében, ami érthető. Az egyértelmű, hogy ha valami történne menetközben a repülőgépet vezető pilótával, egy hasonlóan képzett szakembernek azonnal közbe kell lépnie.

A legmagasabb szintű higiénia sem tudja száz százalékosan kiküszöbölni a szalmonella, az E.coli, és más vírusok, baktériumok jelenlétét. Az ételmérgezés tünetei jobb esetben kellemetlenek, legrosszabb esetben pedig halálosak lehetnek.

A légitársaságok jellemzően megkövetelik a pilótáktól, mást válasszanak a menüből, hogy elkerüljék az esetleges ételmérgezést
A légitársaságok jellemzően megkövetelik a pilótáktól, mást válasszanak a menüből, hogy elkerüljék az esetleges ételmérgezést
Fotó: Depositphotos

Érthető tehát, hogy a legtöbb nagy légitársaság szabályai előírják, a pilóták nem fogyaszthatják ugyanazokat az ételeket, mint a másodpilóta kollégáik, de nemcsak a repülés alatt, de előtte sem.

A repülés, bár a statisztikák szerint a legbiztonságosabb közlekedési mód, ha valami baj történik, annak kimenetele végzetes lehet. Az utóbbi időkben – a legfejlettebb technikai háttér mellett is – számos szerencsétlen esemény történt, a vészkijáratokat kinyitni próbáló utasoktól kezdve a műszaki hibákig, a kigyulladt gépekig. Ehhez képest az ételmérgezés kevésbé gyakorinak tűnik.

Ennek ellenére előfordul. 1982-ben egy Lisszabonból Bostonba tartó járaton a személyzet tagjainak többsége gyomorfájdalmakat és görcsöket észlelt, miután a repülés során ugyanazt a desszertet fogyasztotta el. Szerencsére épségben földet értek. Míg a személyzet néhány tagját mentőautóval szállították kórházba a bostoni leszállás után, az utasokat nem érte baj.

Az sem mindegy, a repülés előtt mit esznek

A személyzetnek ugyanis mást szolgáltak fel, és szerencsére a tízfős személyzetből ketten nem kértek tápiókapudingot – adta hírül akkor a Manchester Evening Herald. A légiutas kísérők rosszulléte – a személyes tragédia mellett – ugyancsak okozhat a fedélzeten pánikot. A társaság szóvivője akkor azt nyilatkozta, hogy a bűnös csak a puding lehetett, mert ez volt az egyetlen tétel az étlapon, amelynek krémes alapja volt, ami azonnali reakciót váltott ki. 

A gép személyzete közül általában a kapitány, a legidősebb pilóta választhat először a menüből. Míg sok pilóta átszállás idején csillapítja éhségét a földön, egyes légitársaságok repülés közben étkeztetik a személyzetet, különösen, ha hosszú távú járatról van szó. Az Emirates dubaji földi cateringjében például mind az utasok, mind a személyzet részére ugyanabban a konyhában főznek-sütnek. Ennek ellenére a gép személyzetének tagjai nem ugyanazt a menüt kapják, mint az utasok. Ők hajlamosabbak a szendvicseket vagy az elvitelre szánt ételeket választani, amelyeket könnyebb elfogyasztani munka vagy szünet közben.

A pilóták otthonról is hozhatnak saját elemózsiát, ami azért hasznos, mert nem minden légitársaság fizet a pilóták étkezéséért, különösen a rövidebb útvonalakon. Ahogy az egyik pilóta írta a Redditen, „nincs is jobb a házikosztnál a fedélzeten”.  Nem mintha ezzel elhárulna egy esetleges ételmérgezés veszélye.

Azt se feledjük el: a személyzet tagjai nem tudják egy pohár borral vagy whiskyvel leöblíteni az ebédjüket vagy vacsorájukat. Ez a kiváltság csak az utasoknak van fenntartva.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Elszólta magát Putyin, vagy beismerő vallomást tett?
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 18:11
Putyin elismerte Alijevnek, hogy ők lőtték le az azeri gépet.
Nemzetközi Zelenszkij békedíjra jelölné Trumpot
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 16:31
Mindezt akkor, ha sikerül elérnie az ukrajnai tűzszünetet.
Nemzetközi Brüsszeli kémkedéssel vádolják az Orbán-kormányt
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 16:17
Európai Bizottság vizsgálatot indít a brüsszeli magyar kémhálózat ügyében. 
Nemzetközi Egyre gyűlik az ünneplő tömeg Tel-Aviv főterén
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 15:19
A hírre, hogy Izrael és a Hamász megállapodást írt alá, gyűlik a tömeg Tel Aviv főterén, mindenki örül. 
Nemzetközi Ez most nem jött be: Ursula von der Leyen marad a helyén
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 13:35
Két indítványról is szavazott az Európai Parlament. Mindkettő esetében sok voks hiányzott ahhoz, hogy végül sikerrel járjon.
Nemzetközi Von der Leyen Gulyás Gergelytől is megkapta a magáét
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 12:25
A bizalmatlansági indítvány is előkerült a Kormányinfón.
Nemzetközi Lángol a Lukoil gázgyára az orosz Kotovó városában
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 08:01
Tűz ütött ki az orosz energiacég gázfeldolgozó üzemében egy csütörtökre virradó éjszaka történt ukrán dróntámadást követően.
Nemzetközi Dacol a lengyel elnök: nem váltja le az Országos Rádió- és Televíziótanácsot
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 07:21
Karol Nawrocki lengyel elnök nem ért egyet a parlament határozatával a sajtószabadság felett őrködő és a műsorszolgáltatói engedélyekről döntő Országos Rádió- és Televíziótanács 2024. évi jelentésének elutasításáról, és nem hagyja jóvá a testületi tagok leváltását – közölte szerdán a varsói elnöki hivatal főnöke.
Nemzetközi Itt a megállapodás a gázai tűzszünetre és a túszok visszaadására
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 07:01
Izrael és a Hamász bejelentette, hogy elérték a régóta várt tűzszüneti és túszmegállapodást, amely Donald Trump amerikai elnök tervének első fázisa, amelynek célja a több mint 67 ezer ember halálát okozó és a Közel-Keletet átalakító gázai háború lezárása.
Nemzetközi Megáll-e az orosz hadsereg a NATO határainál? Interjú Kis-Benedek Józseffel
Izsó Márton - Wéber Balázs | 2025. október 9. 06:01
Világháború nem lesz, az orosz-ukrán háború ugyanakkor nem csendesedik, és mintha visszatért volna a hidegháború, jelentette ki Kis-Benedek József a Klasszis Média műsorában, a Klasszis Podcastban. A biztonságpolitikai szakértő, a Magyar Tudományos Akadémia hadtudományi bizottságának a tagja szerint Oroszország a Szovjetunió korábbi területeit szeretné fennhatósága alá vonni, ugyanakkor aligha fog egy NATO-tagországot megtámadni. „Az oroszok nem buták”, fogalmazott.       
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG