Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
5p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A repülés biztonsági szabályai igen terjedelmes könyvet tesznek ki. Mindegyik előírás műszaki ismereteken, sok évtizedes tapasztalaton és olykor sajnálatos eseteken alapszik. Ilyen például az is, hogy a pilóták eltérő összetételű ebédje vagy vacsorája elvileg kizárja, hogy mindketten súlyos ételmérgezést kapjanak, ami veszélyeztetné az utasok biztonságos célba érését.

Száz évvel ezelőtt is léteztek már menetrend szerinti járatok, sokkal egyszerűbb gépeken, mindentudó digitális technika nélkül. A mai szemnek meglepő, hogy az ötven évvel ezelőtt készült archív fotókon még biztonsági öv nélkül ülnek az utasok, miközben válogatnak a svédasztalos zsúrkocsi gazdag étel- és italválasztékából. Akkor a légiközlekedést jellemzően csak a felső tízezer tagjai vették igénybe. Ma viszont tömegközlekedésről beszélünk.

De mit ettek – és esznek ma – a pilóták? A légitársaságok jellemzően megkövetelik tőlük, hogy mást válasszanak a menüből, hogy elkerüljék az esetleges ételmérgezést. Ez a szabály biztosítja, hogy ha az egyik pilóta megbetegszik, a másik biztonságosan vihesse tovább a gépet. Jellemzően a hosszú távú járatokon előírás ez.

Azt tudjuk, hogy ma már egyes nagyobb légitársaságok lehetővé teszik, hogy választhassanak az utasok – persze nem fapados járatok esetén – a vegán, gluténmentes, sőt, kóser vagy keto diéta által összeállított fogásokból. Számos légitársaság még azt is lehetővé teszi, hogy előre kiválasszuk a főételt, különösen, ha első osztályon repülünk – írja az amerikai Travel and Leisure cjmű lap szerzője.

A pilótáknak azonban nincs akkora szabadságuk a menü kiválasztásában, mint nekünk, főleg a hosszú távú járatokon. Például, ha egyikük tésztát rendelt, a másiknak mondjuk csirkés ételt kell ennie, akkor is, ha ugyanabban a földi catering nagyüzemben készültek azok.

De miért is van a repülőgépeknek kettő – vagy több – pilótájuk? Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) előírja a légitársaságok számára, hogy a kereskedelmi repülőgépeken mindig legalább két pilóta tartózkodjon. A nyolc óránál hosszabb repüléseknél gyakran szükség van egy harmadik vagy akár egy negyedik kollégára is. Szigorú szabályok korlátozzák a meghatározott időtartamokon belül repült órák számát. Ezek talán még keményebbek, mint a kamionsofőrök vagy a buszvezetők esetében, ami érthető. Az egyértelmű, hogy ha valami történne menetközben a repülőgépet vezető pilótával, egy hasonlóan képzett szakembernek azonnal közbe kell lépnie.

A legmagasabb szintű higiénia sem tudja száz százalékosan kiküszöbölni a szalmonella, az E.coli, és más vírusok, baktériumok jelenlétét. Az ételmérgezés tünetei jobb esetben kellemetlenek, legrosszabb esetben pedig halálosak lehetnek.

A légitársaságok jellemzően megkövetelik a pilótáktól, mást válasszanak a menüből, hogy elkerüljék az esetleges ételmérgezést
A légitársaságok jellemzően megkövetelik a pilótáktól, mást válasszanak a menüből, hogy elkerüljék az esetleges ételmérgezést
Fotó: Depositphotos

Érthető tehát, hogy a legtöbb nagy légitársaság szabályai előírják, a pilóták nem fogyaszthatják ugyanazokat az ételeket, mint a másodpilóta kollégáik, de nemcsak a repülés alatt, de előtte sem.

A repülés, bár a statisztikák szerint a legbiztonságosabb közlekedési mód, ha valami baj történik, annak kimenetele végzetes lehet. Az utóbbi időkben – a legfejlettebb technikai háttér mellett is – számos szerencsétlen esemény történt, a vészkijáratokat kinyitni próbáló utasoktól kezdve a műszaki hibákig, a kigyulladt gépekig. Ehhez képest az ételmérgezés kevésbé gyakorinak tűnik.

Ennek ellenére előfordul. 1982-ben egy Lisszabonból Bostonba tartó járaton a személyzet tagjainak többsége gyomorfájdalmakat és görcsöket észlelt, miután a repülés során ugyanazt a desszertet fogyasztotta el. Szerencsére épségben földet értek. Míg a személyzet néhány tagját mentőautóval szállították kórházba a bostoni leszállás után, az utasokat nem érte baj.

Az sem mindegy, a repülés előtt mit esznek

A személyzetnek ugyanis mást szolgáltak fel, és szerencsére a tízfős személyzetből ketten nem kértek tápiókapudingot – adta hírül akkor a Manchester Evening Herald. A légiutas kísérők rosszulléte – a személyes tragédia mellett – ugyancsak okozhat a fedélzeten pánikot. A társaság szóvivője akkor azt nyilatkozta, hogy a bűnös csak a puding lehetett, mert ez volt az egyetlen tétel az étlapon, amelynek krémes alapja volt, ami azonnali reakciót váltott ki. 

A gép személyzete közül általában a kapitány, a legidősebb pilóta választhat először a menüből. Míg sok pilóta átszállás idején csillapítja éhségét a földön, egyes légitársaságok repülés közben étkeztetik a személyzetet, különösen, ha hosszú távú járatról van szó. Az Emirates dubaji földi cateringjében például mind az utasok, mind a személyzet részére ugyanabban a konyhában főznek-sütnek. Ennek ellenére a gép személyzetének tagjai nem ugyanazt a menüt kapják, mint az utasok. Ők hajlamosabbak a szendvicseket vagy az elvitelre szánt ételeket választani, amelyeket könnyebb elfogyasztani munka vagy szünet közben.

A pilóták otthonról is hozhatnak saját elemózsiát, ami azért hasznos, mert nem minden légitársaság fizet a pilóták étkezéséért, különösen a rövidebb útvonalakon. Ahogy az egyik pilóta írta a Redditen, „nincs is jobb a házikosztnál a fedélzeten”.  Nem mintha ezzel elhárulna egy esetleges ételmérgezés veszélye.

Azt se feledjük el: a személyzet tagjai nem tudják egy pohár borral vagy whiskyvel leöblíteni az ebédjüket vagy vacsorájukat. Ez a kiváltság csak az utasoknak van fenntartva.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi „Zapad”: a 2022-es közös hadgyakorlat után támadták meg az oroszok Ukrajnát
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 17:57
A 2022-es hadgyakorlat után Oroszország megtámadta Ukrajnát. 
Nemzetközi Olyat mondott Donald Trump, amit még soha
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 17:36
Először mondta ki, hogy Oroszország agresszor.
Nemzetközi Megdöbbentő dolgot jelentett ki a Kreml szóvivője
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 17:17
A NATO de facto háborúban áll Oroszországgal – jelentette ki hétfőn Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője a TASZSZ orosz állami hírügynökség beszámolója szerint.
Nemzetközi Brüsszel Trump segítségével szorongathajta meg Orbán Viktorékat
Litván Dániel | 2025. szeptember 15. 15:14
Kemény szankciókat ígér Trump Oroszország ellen, de kemény feltételeket is szab. Nehéz belátni, hogyan lehetnek ebből valós lépések, de a magyar kormány egyre szorultabb helyzetbe kerül.
Nemzetközi Nagy-Britannia raportra hívta az orosz nagyköveteket
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 14:51
A szigetország beidézte az orosz nagykövetet a NATO légterének példátlan lengyelországi és romániai megsértése miatt.
Nemzetközi A britek és az USA atomerőművek építésére szerződik Trump látogatása előtt
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 13:59
Az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok megállapodást ír alá, amelynek célja az atomenergia fejlesztésének felgyorsítása.
Nemzetközi A franciáknak elege van, Macronnak mennie kell
Káncz Csaba | 2025. szeptember 14. 10:52
Miközben Macron nyolc év alatt hetedik miniszterelnökét nevezi ki, centrista projektje az összeomlás szélére került a parlamenti patthelyzet és a választók elégedetlensége miatt. A politikai centrumban folytatódó instabilitás és bénultság csak javítja a populista jobboldal esélyeit a 2027-es elnökválasztáson. Káncz Csaba jegyzete.
Nemzetközi Tovább folytatódik a török politikai tisztogatás
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 13. 16:37
Újabb polgármestert tartóztattak le.
Nemzetközi Óriási bevándorlásellenes tüntetés Londonban
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 13. 15:53
Komoly tiltakozás.
Nemzetközi Putyin árnyékában: egyre több lengyel kap katonai kiképzést
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 13. 15:08
Rekordot dönthet az önkéntesek száma.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG