Akik gyakran utaznak repülőgépen, azoknak a könyökükön jön ki a légiutas-kísérők mondókája a biztonsági tudnivalókról a gép ajtajainak bezáródása után. Éppen ezért nem nagyon figyelnek oda.
„Az utasok alig figyelnek oda az indulás előtti prezentációkra” – mondta Sara Nelson, a számos amerikai légitársaság légiutas-kísérőit tömörítő szakmai szervezet elnöke. Millió dolog vonhatja el a figyelmüket az elhelyezkedés részleteitől kezdve a mobiljuk nyomkodásáig. A repülőtéri wifik végül is ilyenkor még használhatók.
A két baleset tanulságainak levonása előtt fontos megjegyezni, hogy bár ezek elég sokkolóan érkeztek egymás után az új év első két hetében, ám ez nem jelenti azt, hogy a légi közlekedés ne lenne biztonságos. Nelson megjegyzi, hogy a légitársaságok spórolása az utaskísérők foglalkoztatásával, illetve az ülések számának növelése rontja az indulásnál elhangzó figyelmeztetések hatékonyságát. Tapasztalati tény, hogy ha nagyobb a személyzet, és ezért közelebbről érkezik az információ az utasokhoz, akkor jobban felkelti az érdeklődésüket.
A fegyelmezett utas a jó utas
A Japan Airlines Airbus 350-ese a leszállás után gyulladt ki, miután összeütközött a parti őrség repülőgépével. Az utóbbi ötfős személyzete életét vesztette. A nagyobb katasztrófát nem kis részben annak köszönhetően sikerült elkerülni, hogy az utasok az ezzel kapcsolatos figyelmeztetést megfogadva nem vettek magukhoz táskákat menekülésük közben. Ez meggyorsította a gép elhagyását.
Korábbi hasonló balesetek esetén előfordult, hogy egy-egy nagyon felelőtlen utas nem fogadta meg a jó tanácsot, és magához vette a kabinban tárolt csomagját. Ezzel akadályozta saját és mások menekülését.
Az Alaska Airlines Boeing 737-esének vészkijáratfedő panele szakadt le öt kilométer magasan. A légnyomáskülönbség azért nem szippantott ki senkit, kivéve néhány fejtámlát, mert a gép még nem utazómagasságban volt, ezért az utasok bekötött biztonsági övvel ültek a helyükön. Ezzel kapcsolatban hívják fel a figyelmet a szakértők arra, hogy aki leül az ülésére, az mindig kapcsolja be a biztonsági övet. Akkor is, ha nem világít az erre felszólító felirat.
Összességében a CNBC amerikai gazdasági hírtévé online verzióján megjelent beszámoló szerint a két eset tanulsága az, hogy aki meg akar úszni egy légi balesetet, az azzal teheti ezért a legtöbbet, hogy betartja a hosszú évek tapasztalatai alapján kidolgozott biztonsági procedúra minden egyes pontját.