5p

Fájdalmas történelmi emlékeket hoz fel a Tokióban történt baleset, ahol szerencsésen minimális emberáldozattal járt egy rendkívül látványos reptéri katasztrófa. Minden jel szerint irányítási problémák vezethettek a balesethez. Az eset kísértetiesen hasonlít minden idők legnagyobb reptéri ütközéséhez, ami viszont több száz ember életét követelte. Hatósági vizsgálat indult, az utasok kimentése után még 6 órán keresztül lángolt a karambolba került gép.

A rendőrség is vizsgálódik, a sajtóban csodának minősítik a japán balesetet, amikor egy Airbus A350 összeütközött a parti őrség kisebb gépével, majd látványosan kiégett Tokióban.

A Japan Airlines gépéről mind a 379 ott lévőt sikerült kimenteni. A másik gépen lévő 6 emberből viszont csak egy élte túl a tragédiát – írja a Reuters. Ők ráadásul azért voltak úton, hogy a Japán nyugati partját sújtó földrengésben nyújtsanak segélyt, ahol az egyelőre felmérhetetlen anyagi károk mellett már legalább 64 ember meghalt, és legalább 33 ezer embert ki kellett menekíteni, miután házak omlottak össze, és megszűnt az alapvető infrastrukturális ellátás. Az utasszállító gépről mindenkit kimentettek 20 percen belül, a gép maga viszont 6 órán át égett.

A Nikkei.com beszámolója szerint a bevett gyakorlat értelmében az irányítók egy-egy kifutópályát felügyelnek. Ez is azt az elsődleges elméletet erősíti, hogy emberi, szervezési hiba történt, noha erről még nincs egyértelmű verdikt. A Japan Airlines és a Nippon Airlines együttesen 100 járatot töröltek a balesetet követően.

A Reuters által megszólaltatott szakértők szerint már most is elérhetők olyan technológiai megoldások, amelyek az ilyen eseteket kiszűrhetik. Ez különösen fontos szempont lehet egy olyan forgalmas nagyváros repterén, mint Tokió.

Kísért a múlt

Ugyan a mostani baleset jóval kevesebb emberáldozattal járt, a körülmények kísértetiesen hasonlítanak minden idők legkomolyabb repülőtéri katasztrófájára.Tenerifében 1977-ben egy terrorfenyegetés miatt több gépet egy aránylag kicsi, az ilyen léptékű forgalomra nem berendezkedett reptérre tereltek el, ráadásul az időjárási körülmények is rosszak voltak. Ennek eredménye végül az lett, hogy egy PanAm és egy KLM 747-es egymásba futott, 583 ember halt meg a tragédiában.

Az eset körülményeit a mai napig vitatják és kutatják, de abban az elérhető szakirodalomban egyetértés látszik, hogy min kellett a légi közlekedésben változtatni, amire az ipar reagált is. Az akkori tragédia okaiként felróják, hogy a repülőtér személyzete felkészületlen volt az ekkora egyszeri terhelésre, azt is, hogy a pilóták hibáztak, és még az is felmerül, hogy ha a felszálló 747-est nem töltötték volna tele üzemanyaggal átrepülhetett volna a másik gépen.

Ami visszatérő, hogy se a gépek pilótái, se az irányítók nem értették meg egymást rendesen. Emiatt a mai napig akadnak viták, hogy minden idők legnagyobb légikatasztrófája végül is kinek a hibája volt.

Mi van itthon?

A polgári repülés rendkívül összetett rendszer, mivel nem lehet tudni pontosan, mi áll a tokiói repülőtéren bekövetkezett baleset hátterében, a Budapest Airport az esetet nem kommentálja – mondta a hazai helyzetet boncoló kérdésünkre a repülőtér üzemeltetője.

A cég szerint általánosságban elmondható, hogy a budapesti repülőtéren fejlett műszaki rendszerek és szakképzett munkatársak összehangolt munkája gondoskodik a repülésbiztonságról. A műszaki rendszerek,  intelligens konfliktuskutató radarok, megállító keresztfénysorok, utasító és tájékoztató táblák, különleges rendeltetésű fények biztosítják a futópályán mozgó légijárművek biztonságát, emellett külön erre célra létrehozott és működtetett légiforgalmi irányító szolgálat figyeli a futópályák és gurulóutak működését, forgalmát, egységes frekvencián kommunikál a pilótákkal, egységes, speciális nyelvet alkalmazva.

Egy repülőtérforgalmi területen dolgozó munkatárs évente átlagosan 4-5 oktatáson és frissítő képzésen vesz részt, amelyek elengedhetetlenek a munkavégzéshez – közölték megkeresésünkre a Budapest Airportnál. A repüléshez kapcsolódó rendszerek kialakítása, fejlesztése során cél a minél intelligensebb, előrelátóbb rendszerek kifejlesztése, amelyek segítik a pilótát és a forgalmi területen dolgozókat munkájuk során.

Mindent meg kell tenni az utasok biztonságáért, balesetek lehetnek. Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Mindent meg kell tenni az utasok biztonságáért, balesetek lehetnek. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

És ha baj van?

Nemzetközi repülőtérként minden lehetséges kényszerhelyzetre azonnal, pontosan és szoros együttműködésben kell reagálni, ezért kulcsfontosságú minden érintett szakterület, hatóság és szervezet felkészültségét, illetve a kooperáció hatékonyságát rendszeres időközönként tesztelni.

A Budapest Airport a nemzetközi előírásoknak megfelelően évente részleges, kétévente pedig teljeskörű kényszerhelyzeti gyakorlatot szervez, amit több hónapos tervezés előz meg - közölte kérdésünkre a cég.

A gyakorlat célja a kényszerhelyzeti terv élesben történő tesztelése és a mentési és kommunikációs folyamatok összehangolása, hogy valós légi esemény esetén minden résztvevő maximálisan tisztában legyen saját feladatával és felelősségével.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A Mol megvette az O&GD endrődi gázkitermelési érdekeltségeit
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 15:35
Ezzel a vezető hazai vállalat, reményei szerint „új lendületet” adhat a belföldi földgáztermelésnek.
Vállalat A Tesla eladásai márciusban ismét csökkentek Európában
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 14:40
Franciaországban és Svédországban a Tesla új autóinak eladásai immár harmadik egymást követő hónapban csökkentek, így a márka ezekben az országokban a leggyengébb első negyedéves eladási eredményét produkálta 2021 óta.
Vállalat Nagy Márton jelenlétében helyeztek bokrétát a 4iG űrközpontjára
Bózsó Péter | 2025. március 31. 17:35
A Remtech űripari gyártóközpont hétfői bokrétaavató ünnepségén a nemzetgazdasági miniszteren túl az Európai Űrügynökség (ESA) is képviseltette magát.
Vállalat A magyar kkv-szektor sokat profitálhat a kanadai kanadai cégek európai nyitásából
PR | 2025. március 31. 17:10
A globális gazdasági bizonytalanság és az egyre inkább eszkalálódó kanadai-amerikai vámháború új kihívások elé állítják a nemzetközi piacot és a tengeren túli vállalkozásokat. A Garantiqa támogatásával folyamatosan jelentkező Cégkassza Podcast legújabb epizódjának meghívott vendége ezúttal Nicholas Sarvari, a Kanadai Magyar Kereskedelmi Kamara elnöke volt.
Vállalat Nagyot nőtt tavaly a Waberer’s is
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 15:54
Több mint 6 százalékkal növelte éves árbevételét a múlt év egészében a Budapesti Értéktőzsde Prémium kategóriájában jegyzett Waberer’s International Nyrt. Az üzemi (üzleti) tevékenység eredménye pedig 5 százalékkal 45 millió euróra nőtt, ami rekordot jelent a vállalat történetében. Az eredmény bővülésében a biztosítási és szerződéses logisztikai szegmens játszotta a főszerepet. A vállalat számos olyan stratégiai beruházást és akvizíciót hajtott végre 2024-ben, amelyek a menedzsment szerint biztosítják a jövőbeni növekedést, és tovább diverzifikálják a logisztikai és a biztosítási tevékenységeit. A cég szerint a Waberer’s Csoport célja, hogy a régió egyik legmeghatározóbb komplex logisztikai szolgáltatójaként működjön.
Vállalat Bepöccent a Lego, a bírósághoz fordultak
Privátbankár.hu | 2025. március 29. 16:21
Jogvita alakult ki egy holland cég és a Lego között márkanévhasználat miatt.
Vállalat Új gyógyszerfejlesztésben ért mérföldkőhöz a Richter
Privátbankár.hu | 2025. március 27. 18:01
Új, megfizethetőbb gyógyszer jöhet a rheumatoid arthritis és más gyulladásos betegségek kezelésére.
Vállalat Felvásárolták az albán Spar-üzleteket
Privátbankár.hu | 2025. március 26. 16:07
A koszovói Viva Fresh Store vásárolta fel a Spar-üzleteket.
Vállalat Bejött az olcsómenüs lépés
Privátbankár.hu | 2025. március 26. 11:41
Pápá Starbucks: egy évtizedet kellett várnia a McDonald’snak, hogy újra elnyerje azt az elismerést, amit korábban hosszú ideig egyetlen versenytársa sem tudott elvenni tőle. A türelem rózsát termett.
Vállalat Ennek nem örülhet Elon Musk: a Tesla európai eladásai ismét csökkentek februárban
Privátbankár.hu | 2025. március 25. 13:10
A Tesla európai piaci részesedése tovább zsugorodott februárban, eladásai már a második egymást követő hónapban csökkentek, miközben az elektromos járművek értékesítése Európában összességében növekedett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG