5p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Fájdalmas történelmi emlékeket hoz fel a Tokióban történt baleset, ahol szerencsésen minimális emberáldozattal járt egy rendkívül látványos reptéri katasztrófa. Minden jel szerint irányítási problémák vezethettek a balesethez. Az eset kísértetiesen hasonlít minden idők legnagyobb reptéri ütközéséhez, ami viszont több száz ember életét követelte. Hatósági vizsgálat indult, az utasok kimentése után még 6 órán keresztül lángolt a karambolba került gép.

A rendőrség is vizsgálódik, a sajtóban csodának minősítik a japán balesetet, amikor egy Airbus A350 összeütközött a parti őrség kisebb gépével, majd látványosan kiégett Tokióban.

A Japan Airlines gépéről mind a 379 ott lévőt sikerült kimenteni. A másik gépen lévő 6 emberből viszont csak egy élte túl a tragédiát – írja a Reuters. Ők ráadásul azért voltak úton, hogy a Japán nyugati partját sújtó földrengésben nyújtsanak segélyt, ahol az egyelőre felmérhetetlen anyagi károk mellett már legalább 64 ember meghalt, és legalább 33 ezer embert ki kellett menekíteni, miután házak omlottak össze, és megszűnt az alapvető infrastrukturális ellátás. Az utasszállító gépről mindenkit kimentettek 20 percen belül, a gép maga viszont 6 órán át égett.

A Nikkei.com beszámolója szerint a bevett gyakorlat értelmében az irányítók egy-egy kifutópályát felügyelnek. Ez is azt az elsődleges elméletet erősíti, hogy emberi, szervezési hiba történt, noha erről még nincs egyértelmű verdikt. A Japan Airlines és a Nippon Airlines együttesen 100 járatot töröltek a balesetet követően.

A Reuters által megszólaltatott szakértők szerint már most is elérhetők olyan technológiai megoldások, amelyek az ilyen eseteket kiszűrhetik. Ez különösen fontos szempont lehet egy olyan forgalmas nagyváros repterén, mint Tokió.

Kísért a múlt

Ugyan a mostani baleset jóval kevesebb emberáldozattal járt, a körülmények kísértetiesen hasonlítanak minden idők legkomolyabb repülőtéri katasztrófájára.Tenerifében 1977-ben egy terrorfenyegetés miatt több gépet egy aránylag kicsi, az ilyen léptékű forgalomra nem berendezkedett reptérre tereltek el, ráadásul az időjárási körülmények is rosszak voltak. Ennek eredménye végül az lett, hogy egy PanAm és egy KLM 747-es egymásba futott, 583 ember halt meg a tragédiában.

Az eset körülményeit a mai napig vitatják és kutatják, de abban az elérhető szakirodalomban egyetértés látszik, hogy min kellett a légi közlekedésben változtatni, amire az ipar reagált is. Az akkori tragédia okaiként felróják, hogy a repülőtér személyzete felkészületlen volt az ekkora egyszeri terhelésre, azt is, hogy a pilóták hibáztak, és még az is felmerül, hogy ha a felszálló 747-est nem töltötték volna tele üzemanyaggal átrepülhetett volna a másik gépen.

Ami visszatérő, hogy se a gépek pilótái, se az irányítók nem értették meg egymást rendesen. Emiatt a mai napig akadnak viták, hogy minden idők legnagyobb légikatasztrófája végül is kinek a hibája volt.

Mi van itthon?

A polgári repülés rendkívül összetett rendszer, mivel nem lehet tudni pontosan, mi áll a tokiói repülőtéren bekövetkezett baleset hátterében, a Budapest Airport az esetet nem kommentálja – mondta a hazai helyzetet boncoló kérdésünkre a repülőtér üzemeltetője.

A cég szerint általánosságban elmondható, hogy a budapesti repülőtéren fejlett műszaki rendszerek és szakképzett munkatársak összehangolt munkája gondoskodik a repülésbiztonságról. A műszaki rendszerek,  intelligens konfliktuskutató radarok, megállító keresztfénysorok, utasító és tájékoztató táblák, különleges rendeltetésű fények biztosítják a futópályán mozgó légijárművek biztonságát, emellett külön erre célra létrehozott és működtetett légiforgalmi irányító szolgálat figyeli a futópályák és gurulóutak működését, forgalmát, egységes frekvencián kommunikál a pilótákkal, egységes, speciális nyelvet alkalmazva.

Egy repülőtérforgalmi területen dolgozó munkatárs évente átlagosan 4-5 oktatáson és frissítő képzésen vesz részt, amelyek elengedhetetlenek a munkavégzéshez – közölték megkeresésünkre a Budapest Airportnál. A repüléshez kapcsolódó rendszerek kialakítása, fejlesztése során cél a minél intelligensebb, előrelátóbb rendszerek kifejlesztése, amelyek segítik a pilótát és a forgalmi területen dolgozókat munkájuk során.

Mindent meg kell tenni az utasok biztonságáért, balesetek lehetnek. Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Mindent meg kell tenni az utasok biztonságáért, balesetek lehetnek. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

És ha baj van?

Nemzetközi repülőtérként minden lehetséges kényszerhelyzetre azonnal, pontosan és szoros együttműködésben kell reagálni, ezért kulcsfontosságú minden érintett szakterület, hatóság és szervezet felkészültségét, illetve a kooperáció hatékonyságát rendszeres időközönként tesztelni.

A Budapest Airport a nemzetközi előírásoknak megfelelően évente részleges, kétévente pedig teljeskörű kényszerhelyzeti gyakorlatot szervez, amit több hónapos tervezés előz meg - közölte kérdésünkre a cég.

A gyakorlat célja a kényszerhelyzeti terv élesben történő tesztelése és a mentési és kommunikációs folyamatok összehangolása, hogy valós légi esemény esetén minden résztvevő maximálisan tisztában legyen saját feladatával és felelősségével.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A Sole-Mizo Zrt. tejtermékein is megtalálható a minőség garanciájának jele
PR | 2025. április 22. 11:22
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Vállalat Trump végre mosolyoghat: 50 milliárd dollárt és 12 ezer új munkahelyet vinne az Egyesült Államokba a svájci óriáscég
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 10:33
A gyógyszeriparra is vámok kivetését tervezi az amerikai kormány, a Roche előre menekülne?
Vállalat Az elemzők sem értik, ezt hogy csinálta a chipgyártó
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 10:12
Felülmúlta a várakozásokat a TSMC profitja, a vámháborútól sem tartanak annyira a tajvani gyártónál.
Vállalat Védelmi és haderőfejlesztési technológiákról egyeztetett Jászai Gellért
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 13:40
A 4iG Nyrt. elnöke a vállalatcsoport székházában fogadta David Bakert, az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának európai és NATO politikájáért felelős helyettes államtitkárát és az általa vezetett küldöttséget.
Vállalat Remekel a hazai közmű-, valamint energetikai szektor egyik vezető szállítója
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 09:58
Az ABB az üzleti környezetet érintő bizonytalanság közepette is egy számjegyű bevételnövekedést vár 2025-ben.
Vállalat A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport
PR | 2025. április 17. 16:37
Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági nehézségek ellenére a vállalat stabil eredményeket mutatott fel 2024-ben, bár a növekedési ütem némileg lassult a korábbi évekhez képest. Európa egyik legnagyobb étrendkiegészítő gyártójának és forgalmazójának árbevétele 3,5 százalékkal, 93,7 milliárd forintra emelkedett, miközben az EBITDA-ja 2 százalékkal 10,68 milliárd forintra nőtt. A cégcsoport nagy hangsúlyt fektetett a hatékonyságnövelésre, a technológiai és termékfejlesztésekre, a stratégiai beruházásokra, valamint a belföldi piacvezető pozíció megtartása mellett tovább terjeszkedett a külpiacokon.
Vállalat Megint földgázt talált a Mol Pakisztánban
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 14:01
Három új földgáztalálatot ért el a Mol Pakisztánban a Tal nevű kutatási területen, amelyeknek a magyar vállalat most elkezdte kidolgozni a kitermelési stratégiáját is – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Iszlámábádban.
Vállalat Árcsökkentést kért a Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 09:51
Nem mindenkinek tetszik az ötlet.
Vállalat Akár 80 000 forint pluszt is lehet keresni a Gránit Banknál rendszeres megtakarítás esetén
PR | 2025. április 16. 14:21
A szelfivel számlát nyitó ügyfelek 40 000 forintján felül további 40 000 forinttal gazdagodhatnak a Gránit Banknál, akik mobilalkalmazáson keresztül rendszeres megbízást adnak befektetési jegy vásárlására.
Vállalat Kína bevitt egy nagy ütést az amerikai ipar egyik sztárjának
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 12:43
Donald Trump februárban elindított kereskedelmi háborúját egyetlen eszközre, a büntetővámok bevezetésére építette. Valószínűleg nem gondolt arra, hogy mások többféle módon visszaüthetnek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG