A német Magnosphere cégvezetője, Frank Eckard szerint „az egész autóipar teljes pánikban van” – számolt be a Reuters. Az utóbbi hetekben egyre több autógyártó és beszállító fordult a troisdorfi vállalathoz, hogy alternatív mágnesbeszállítókat találjanak. Sokan attól tartanak, hogy gyáraik július közepére leállhatnak a Kínából származó ritkaföldfém-mágnesek exportkorlátozásai miatt.
Eckard elmondása szerint többen „bármilyen árat hajlandók megfizetni” a hiánycikké vált alkatrészekért. A mágnesek elengedhetetlenek az autógyártásban: többek közt a visszapillantó tükrök, hangszórók, olajszivattyúk, ablaktörlők és szenzorok működését biztosítják. Egy elektromos autó átlagosan fél kilogrammnyi ritkaföldfémet használ – kétszer annyit, mint egy hagyományos jármű.
A Reuters szerint a mostani válság az elmúlt évek harmadik nagy ellátási lánc-zavarát jelentheti: a koronavírus-járvány és a globális chiphiány után ezúttal a ritkaföldfém-mágnesek okozhatnak súlyos fennakadásokat. A helyzetet súlyosbítja, hogy Kína uralja a piacot: az AlixPartners tanácsadócég szerint a világ ritkaföldfém-termelésének 70 százaléka, finomítókapacitásának 85 százaléka, a mágnesgyártásnak pedig 90 százaléka köthető Kínához.
A ritkaföldfémek kiviteléhez most külön engedélyre van szükség, amelyről egy kis létszámú kínai hivatal dönt – ez több európai gyár leállását is okozta már, a CLEPA, az európai autóipari beszállítók szövetsége szerint további leállások várhatók. A szervezet főtitkára, Benjamin Krieger úgy fogalmazott: „Előbb-utóbb mindenkit utolér ez a válság.”
Bár az autóipar már dolgozik a Kínától való függetlenedésen, a ritkaföldfémeket nem igénylő technológiák fejlesztése még csak korai szakaszban van. Az amerikai Niron például már több mint 250 millió dollárt vont be új mágnesgyártásra, és 2029-re tervez egy egymilliárd dolláros gyárat. A német Heraeus azonban mágnes-újrahasznosító üzeme csupán kapacitása 1 százalékán üzemel, és bezárással fenyeget, ha a megrendelések nem növekednek.
Miközben hosszú távú megoldásokat keresnek, az autógyártók rövid távon arra kényszerülhetnek, hogy bizonyos alkatrészek nélkül gyártsanak autókat, és tárolják azokat – ahogy a chiphiány idején is történt.