A Volksbanknál hivatalból elvégzett vizsgálat megállapította: a bank 2013. március 2-tól „Könyvelési díj” elnevezéssel új díjat vezetett be 20, már meglévő számlacsomagja és 2 ugyanilyen bankkártyája esetében, a hitelintézet által elismerten a tranzakciós illeték áthárításának céljából.
Így nem lehet áthárítani a tranzakciós illetéket
Nem rég egy másik bankot hasonló ok miatt büntett meg a hatóság. Részletek >>> |
A hitelintézeti törvény rendelkezése szerint azonban új díjfajta bevezetésével a szerződés egyoldalúan nem módosítható. A módosításhoz a bank nem kérte az ügyfelek aktív hozzájárulását, csak annak hallgatólagos elfogadását vagy a szerződés felmondását tette lehetővé számukra.
A Volksbank ezt megelőzően, 2011. február 11. és március 1. között – a „Könyvelési díj” életbe lépéséig – 20 számlacsomagjánál az ügyfelekre nézve hátrányosan módosította a szerződésekben foglalt díjszámítási módot is, úgy, hogy a korábbi fix összegű helyett százalékos mértékű (de meghatározott minimumdíjat is tartalmazó) metódust vezetett be. A számítási módszer egyoldalú megváltoztatását viszont szintén tiltja a hitelintézeti törvény.
233+21 millió
A történtek miatt a PSZÁF a jogsértő magatartás további folytatásának azonnali megtiltása mellett összesen 21 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Volksbankra. A PSZÁF egyúttal kötelezte a hitelintézetet: legkésőbb 2013. augusztus 15-ig fizesse vissza ügyfeleinek a tőlük „Könyvelési díj” jogcímen, illetve a díjszámítási mód megváltoztatásával a határozat kézhezvételéig jogszabálysértő módon beszedett díjak összegét.
A hitelintézet a vizsgálat adatai szerint 2013. május elejéig összességében mintegy 233 millió forintnyi díjat szedett be jogszerűtlenül, így az intézménynek ezt az összeget kell visszatérítenie ügyfeleinek - áll a PSZÁF határozatában.
Hogy lehet szabályosan áthárítani? A hitelintézetek akkor módosíthatják kedvezőtlenül a számlaszerződések feltételeit, ha a díj vagy a költség szerződésben rögzített számítási módját nem változtatják meg, és nem vezetnek be új díjat. Ha nulla forintos a számla, akkor az díjnak számít? Lehet emelni vagy sem? Mi történik ha a bank nem terhelheti át a költséget, és így nem tartja fent tovább a szolgáltatást? Részletek >> |