Orosz dízelmozdony (fotó: Wikimedia Commons) |
A vásárlók attól tartanak, hogy ha a Volkswagen korrigálja is a turbódízel (TDI) verziójú Beetle, Golf, Jetta és Passat modellek szoftverét, a károsanyag-kibocsátás csökkentése a járművek teljesítményének rovására megy – írja a Yahoo Finance. De lehet, hogy ez boldog időket jelent azoknak, akik vásárolni szeretnének a Volkswagen járműveiből, ennek már vannak jelei.
Ha elmaradnak a vevők, lehetnek leárazások a kereskedőknél levő készletekből. A YouGovBrandIndex nevű piackutató cég szerint hat éve nem volt ilyen rossz a Volkswagen reputációja.
Csökkent a használt autók ára?
A TrueCar online autókereskedő szerint négy százalékkal csökkent a VW-autókra való keresések száma, 29 százalékkal pedig a dízeljei iránti érdeklődés, bár ez utóbbiakat jelenleg persze nem is árulják. A Concorde Trading blog úgy tudja, máris 20 százalékkal csökkent a használt VW-dízelek ára.
A VW részvényeinek ára a botrány első két napja alatt mintegy 32 százalékkal zuhant, de az utóbbi két napban már emelkedni tudott. Ez a törzsrészvényekre vonatkozik (kód: VOW vagy VOW.DE), az úgynevezett elsőbbségi részvények (VOW3) ára jobban, 35 százalékkal ment le. (Az elsőbbségi részvényeket németül általában a Vz. /Vorzug/, angolul a p. /preference/ rövidítéssel látják el.)
90 eurót sem ér?
Jelenleg nagyon sok szakértő szkeptikus a részvényekkel szemben, leminősítik, leárazzák a céget, van, aki szerint 90 eurót sem ér. (Jelenleg, csütörtök délben 123, illetve 115 eurót ér a két sorozat.)
Latolgatják, mekkora büntetéseket kell majd fizetnie a vállalatnak, tízmilliárd eurós nagyságrendű összegekről beszélnek. Kell-e autókat visszahívnia, nem tiltják-e ki az amerikai piacról egy időre stb., tehát jelenleg igen kockázatos dolog hozzányúlni. Mások szerint éppen ezért érdemes, mert annyira rossz az általános megítélése a cégnek.
Magasabb osztalék jár az egyikre
Ha Volkswagent részvény formájában akarunk venni, a kétféle részvénysorozatról azt kell tudni, hogy a VOW3 nem szavazó, elsőbbségi részvény. Évekkel korábban ez még a DAX indexben is felváltotta a törzsrészvényt, amikor annak túlnyomó részét felvásárolták a piacról a nagybefektetők.
Ennek ellenére az elsőbbségi részvény jelenleg olcsóbb, mint a törzs. A törzsrészvényekkel szemben az elsőbbségi sorozat valamivel magasabb osztalékra jogosít, még ha ez csak pár cent is.
Magas lehetne az osztalékhozam
Érdemes-e Volkswagen-részvényt osztalékért venni? Ezt sem tudni, lehet, hogy fél évtizedig is nyögi majd a cég a jelenlegi botrány következményeit, és nem fizet majd semmi osztalékot. Az elsőbbségi részvény egyébként legutóbb 4,86 eurós osztalékot fizetett darabonként.
Ez a szerda esti 111,50 eurós árfolyammal elvileg 4,36 százalékos osztalékhozamot jelentene. A törzsrészvények osztaléka 4,80 euró volt. Ám ezeknek az osztalékoknak a megismétlése jelenleg valószínűtlennek látszik. Hacsak nem vágja ki magát a cég valahogy nagyon ügyesen a slamasztikából.
Nyílt a platina és palládium közti olló
Egy másik árucikk, aminek esett az ára a Volkswagen-ügy miatt, az a platina, amelyet főleg dízeles katalizátorokban használnak. Egy hét alatt négy százalékal lett olcsóbb. A palládium viszont, amely inkább a benzines autókhoz való ritka fém, alaposan felment, egy hét alatt nyolc százalékkal.
Volkswagent és más európai részvényeket itthon több brókercégnél is lehet vásárolni. Nagy a választék a részvényekre szóló certifikátokból is, amelyek tőkeáttétellel növelik a nyereséget és a bukást, ezekkel főleg Frankfurtban kereskednek euróért. Certifikát van platinára és palládiumra is.