(Fotó: xiaojukeji.com) |
Az Apple egymilliárd dollárt fektet a kínai autómegosztó-társaság, az Uber fontos konkurensének számító Didi Chuxing részvényeibe – derült ki ma hajnalban a Didi bejelentéséből, amit azóta az Apple is megerősített. A Bloomberg szerint a Didi már naponta 11 millió utazást hoz össze 300 milliónyi ügyfele számára, és az Apple nem egyedül vesz részt a tőkeemelésében, az Alibaba Group és a Tencent Holdings, Kína két legnagyobb internetes vállalkozása mellé iratkozott fel.
A lépés aláhúzza azokat a feltételezéseket, hogy az Apple az autóiparban, valószínűleg az elektromos vagy automatizált autók területén képzeli el jövőjét, ezen a téren szeretne előrelépni. A cég korábban az erre specializálódott csúcsmérnökök közül csábított el néhányat, és német autógyárakkal is tárgyalt együttműködésről (BMW, Daimler), de ezek a tárgyalások tavaly megszakadtak. Vannak, akik egy Berlin környéki kísérleti üzemről is tudni vélnek.
Hiányzik a következő nagy dobás
Az Apple nagy problémája, ami a hosszú ideje trendjében lefelé csorgó árfolyamon is látszik, hogy elsősorban mobiltelefon-gyártó maradt, és a mobilpiac növekedése megállt. A cég 13 év óta először adott számot olyan negyedévről, amelyben csökkentek az eladások. Ugyanakkor a cégnek óriási, kétszáz milliárd dollár körüli készpénzkészletei vannak.
Eddig mégsem lehetett olyan befektetésről, beruházásról hallani, amelyről el lehetne hinni, hogy az lesz a következő nagy dobás. Inkább kisebb internetes vagy kütyügyártó startupokat vásárolt. Eddigi legnagyobb befektetése hárommilliárd dollárt ért, egy zeneszolgáltatással és fejhallgatók gyártásával foglalkozó céget vett meg 2014-ben, a Beats nevűt.
A kína-probléma
Az Apple-nek azonban van egy komoly Kína-problémája is, az eladások visszaesése főleg ennek az országnak köszönhető, és úgy tűnt, hogy az ottani hatóságok inkább gátolják terjeszkedését, például egyes szolgáltatások tiltásával. A mostani üzlet elősegítheti, hogy az USA után második legnagyobb piacán az Apple szövetségeseket találjon – idézi a Bloomberg az egyik elemzőt.
Úgy tűnik, hogy a Didi több száz millió ügyfelének körében fogják majd reklámozni az Apple-termékeket, amelyek elterjedése a kínai középosztályon belül egyelőre nagyon alacsony. A kínai hatóságok nemrég letiltották az Apple könyv- és filmáruházát az országban, most abban is reménykednek, hogy a kínai partnerség segít szót érteni a hatóságokkal.
Segítünk egymásnak
Amikor a Didi elnökét, Jean Liu-t megkérdezték, hogy tudnak-e segíteni az Apple-nek a kínai hatóságokkal való tárgyalásban, diplomatikusan azt felelte, hogy „segíteni tudunk egymásnak”. Az is felmerült, hogy az Apple és a Didi közösen dolgoznának bizonyos mesterségesintelligencia-kutatásokban – utalt rá a Forbes.com.
Az Apple részvénye többek között Frankfurtban is forog, különösebb árfolyam-reakciót azonban ma – a tegnapi nagy esés után – egyelőre nem mutatott.
Uber-Didi párharc
Az Uber és a Didi nagy harcot folytatnak Kínában a piacért, ennek finanszírozására áprilisban az utóbbi 1,5 milliárd dolláros tőkeemelést tervezett. Ezt most hárommilliárd dollárra tudták emelni, az egész cég értéke 26 milliárd dollár lehet, ezzel ez lesz az egyik legnagyobb értékű startup a világon. Az Apple-nek pedig ez volt az eddigi legnagyobb külföldi befektetése.
A bejelentés után egyelőre mintha visszafogottak lennének az elemzők, legalábbis nem találtunk még olyat, aki ettől az Apple helyzetének gyökeres megváltozását várta. De az is lehet, hogy csak értékelniük kell a tranzakció várható hasznát.