4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az év végén látott napvilágot a hír, miszerint az Apple komolyan gondolja, hogy autógyártásba kezd. Most újabb információk láttak napvilágot.

Szinte felrobbant pénteken a Hyundai Motor részvényeinek árfolyama, hiszen egy nap alatt közel 20 százalékkal drágult a papír. Az ügy hátterében az áll, a dél-koreai autógyártó bejelentése szerint tárgyalásokat kezdtek az Apple-lel arról, hogy együtt dolgoznak egy elektromos autó kifejlesztésén. Igaz, azt nem lehet készpénznek venni, hogy valóban meg is fognak egyezni a felek. Erre utalt a Hyundai egyik vezetője is, aki azt mondta, hogy az Apple számos globális autógyártóval, köztük a Hyundai Motorral is tárgyal. Mivel a megbeszélés a kezdeti szakaszában van, semmi sem dőlt el - jelezte a a CNBC-nek Chery Kang.

Valami történt, de inkább csak tapogatózás

Korábban a Korea Economic Daily arról írt, hogy az Apple kereste meg a dél-koreai vállalatot. Az együttműködés pedig kiterjedne mind az akkumulátorok fejlesztésére, mind pedig az elektromos járművek gyártására. Amennyiben minden a tervek szerint alakul, akkor a lap szerint 2027-ben kerülhet kereskedelmi forgalomba a közösen fejlesztett jármű. Az Apple nem kommentálta az információt.

A Hyundai később kiadott egy frissített nyilatkozatot, amelyben nem említette név szerint az Apple-t, és így fogalmazott:

"Különböző vállalatoktól kaptunk potenciális együttműködésre vonatkozó megkéréseket autonóm vezetésű elektromos járművek fejlesztésével kapcsolatban, de még nem hoztak döntéseket, mivel a megbeszélések még korai szakaszban vannak."

Évek óta dolgozik autóipari fejlesztéseken az Apple

Az Apple autóval kapcsolatos fejlesztéseiről évek óta terjednek hírek, de ezekből egyelőre semmi olyan nem valósult meg, ami kereskedelmi forgalomba kerülhetne. Legutóbb az év végén a Reuters számolt be arról, hogy pár éven belül saját autóval lépne a piacra az Apple. Az elektromos járművük egyik innovatív eleme a saját tervezésű akkumulátor lenne, amely abból a szempontból forradalminak számítana, hogy a pletykák szerint lítium-vasfoszfát (LFP) technológiát alkalmaznának, amely nemcsak olcsóbb lenne, de nagyobb hatótávolságot is lehetne vele megtenni.

Régóta dolgoznak az autós terveken (Fotó: currentev.com)
Régóta dolgoznak az autós terveken (Fotó: currentev.com)

Az Apple egyébként még 2014-ben indította el a Titán néven futó projektjét, aminek keretében saját autómodellt hoznának létre. Más kérdés, hogy a terveket nem igazán sikerült eddig tartani, a projekt finoman szólva sem zökkenőmentes. Emiatt korábban az is felmerült, hogy leegyszerűsítik csupán egy autóvezérlő szoftver létrehozására a fejlesztést. Két éve azonban a projekt új lendületet vett, amikor visszatért a vállalathoz Doug Field, és átvette a fejlesztések irányítását. A szakértő nem csak azért volt optimális választás, mert ismeri az Apple-t, hanem azért is, mert a Tesla kedvéért hagyta el a céget és az elektromos autógyártás úttörőjénél komoly tapasztalatokra tett szert.

Az alacsony árrés tarthatja vissza őket az autógyártástól?

A cégtől kiszivárgó információk ellentmondásosak, a szakértők egy része ugyanakkor úgy látja, hogy a teljes fejlesztés helyett az Apple csak az informatikai részre kíván fókuszálni. Erre utalhat egyébként a most napvilágot, a Hyundai-jal megkezdett tárgyalás híre is. A szakértők szerint az önvezető rendszer fejlesztéséhez az iPhone 12 Pro és iPad Pro adhat alapokat, hiszen a készülékekben már használják azokat az úgynevezett lidar szenzorokat, amelyek segítségével az önvezető járművek érzékelik a környezetükben zajló folyamatokat. Persze így is komoly kihívás lesz kifejleszteni az irányítási rendszert és az új típusú akkumulátort, ezek a feltételei a járművek gyártásának.

Az elemzők szerint az Apple erőfeszítései ellenére is sok kérdőjel akad a járműfejlesztéssel kapcsolatban. Az Apple jelenlegi üzleti tevékenysége a prémium számítógépek, telefonok és kiegészítők értékesítése, ezeken akár 30-40 százalékos árrést is tudnak realizálni. Ehhez képest a járműipar egy egész más "kávéház", hiszen miközben nagy erőforrások lekötését igényli, ez csak sokkal kisebb árrést eredményezhet. Persze, ha találnak olyan járműipari partnert, amely leveszi a vállukról a terhet, és nekik csak a legnagyobb hozzáadott értéket jelentő részegységekre kell fókuszálniuk, akkor más a helyzet.

Összességében a vállalatot jól ismerő elemzők 50 százaléknál kisebb esélyt adnak arra, hogy a technológiai vállalat kereskedelemi forgalomban is megjelenő autóval rukkoljon elő. Szerintük ugyan jól hangzik, hogy egyesek az Apple új, komoly növekedési potenciállal rendelkező piacának tekinti az autógyártást, a fenti okok miatt könnyen lehet, hogy végül más, sokkal jobban jövedelmező területre törhet majd be a cég.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 30430 30200 30640 +0,93% 0 0 10 146 309 820 HUF 2025-10-15 17:05:52
MOL 2750 2738 2768 +0,15% 0 0 1 040 006 658 HUF 2025-10-15 17:05:19
MTELEKOM 1810 1796 1818 +0,33% 0 0 641 187 614 HUF 2025-10-15 17:05:06
RICHTER 10270 10260 10430 -1,06% 0 0 3 840 565 900 HUF 2025-10-15 17:11:41
OPUS 554 544 557 +0,36% 0 0 118 820 306 HUF 2025-10-15 17:05:25
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Dörzsölhetik a tenyerüket az OTP-részvényesek
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 19:16
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 426,19 pontos, 0,42 százalékos emelkedéssel, 102 816,02 ponton zárt szerdán.
Részvény / Deviza / Áru Szoboszlai-formát mutatott a forint szerdán
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 18:46
Ahogy a magyar futballválogatott kedden a portugálok ellen szépen szerepelt, úgy szerdán a forint is jó formát mutatott.  
Részvény / Deviza / Áru Jól kezdték a napot az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 15:58
A 30 vezető iparvállalat DJIA-indexe 0,43 százalék, a részvények szélesebb körét érintő S&P 500 index 0,76 százalék pluszt, a technológiai részvények alakulását követő Nasdaq index 0,96 százalék erősödést jelzett.
Részvény / Deviza / Áru Az OTP vezeti a bolyt szerda délelőtt a pesti tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 11:59
De a többi fontos papír is jól teljesített.
Részvény / Deviza / Áru Már megint csak a nyugati tőzsdék hátát nézi Budapest
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 09:37
A BUX alig változott, bezzeg a nyugat-európai tőzsdék emelkedéssel indítottak szerdán.
Részvény / Deviza / Áru Kipattant az ágyból a forint
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 07:26
Erősödött a magyar fizetőeszköz.
Részvény / Deviza / Áru Továbbra is vámháborús félelmek fogják vissza a New York-i tőzsdét
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 06:23
Vegyesen zártak az indexek.
Részvény / Deviza / Áru Elképesztő erőt mutat az arany, de meddig?
Király Béla | 2025. október 15. 05:42
A pénteki amerikai tőzsdei kereskedésben nagyot estek a részvénypiacok, a kriptoeszközök pedig kis túlzással összeomlottak. Ezzel szemben az arany árfolyama tartotta magát, ami újabb jel lehet arra, hogy a befektetők ebben az eszközben bíznak leginkább.
Részvény / Deviza / Áru Nem volt rajta sapka, megfázott a forint
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 18:45
A magyar fizetőeszköz gyengült a keddi bankközi kereskedésben.
Részvény / Deviza / Áru A Mol elővette fekete könyvét és beírta a keddi napot
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 17:52
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 217,39 pontos, 0,21 százalékos csökkenéssel, 102 389,83 ponton zárt kedden.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG