4p

Az év végén látott napvilágot a hír, miszerint az Apple komolyan gondolja, hogy autógyártásba kezd. Most újabb információk láttak napvilágot.

Szinte felrobbant pénteken a Hyundai Motor részvényeinek árfolyama, hiszen egy nap alatt közel 20 százalékkal drágult a papír. Az ügy hátterében az áll, a dél-koreai autógyártó bejelentése szerint tárgyalásokat kezdtek az Apple-lel arról, hogy együtt dolgoznak egy elektromos autó kifejlesztésén. Igaz, azt nem lehet készpénznek venni, hogy valóban meg is fognak egyezni a felek. Erre utalt a Hyundai egyik vezetője is, aki azt mondta, hogy az Apple számos globális autógyártóval, köztük a Hyundai Motorral is tárgyal. Mivel a megbeszélés a kezdeti szakaszában van, semmi sem dőlt el - jelezte a a CNBC-nek Chery Kang.

Valami történt, de inkább csak tapogatózás

Korábban a Korea Economic Daily arról írt, hogy az Apple kereste meg a dél-koreai vállalatot. Az együttműködés pedig kiterjedne mind az akkumulátorok fejlesztésére, mind pedig az elektromos járművek gyártására. Amennyiben minden a tervek szerint alakul, akkor a lap szerint 2027-ben kerülhet kereskedelmi forgalomba a közösen fejlesztett jármű. Az Apple nem kommentálta az információt.

A Hyundai később kiadott egy frissített nyilatkozatot, amelyben nem említette név szerint az Apple-t, és így fogalmazott:

"Különböző vállalatoktól kaptunk potenciális együttműködésre vonatkozó megkéréseket autonóm vezetésű elektromos járművek fejlesztésével kapcsolatban, de még nem hoztak döntéseket, mivel a megbeszélések még korai szakaszban vannak."

Évek óta dolgozik autóipari fejlesztéseken az Apple

Az Apple autóval kapcsolatos fejlesztéseiről évek óta terjednek hírek, de ezekből egyelőre semmi olyan nem valósult meg, ami kereskedelmi forgalomba kerülhetne. Legutóbb az év végén a Reuters számolt be arról, hogy pár éven belül saját autóval lépne a piacra az Apple. Az elektromos járművük egyik innovatív eleme a saját tervezésű akkumulátor lenne, amely abból a szempontból forradalminak számítana, hogy a pletykák szerint lítium-vasfoszfát (LFP) technológiát alkalmaznának, amely nemcsak olcsóbb lenne, de nagyobb hatótávolságot is lehetne vele megtenni.

Régóta dolgoznak az autós terveken (Fotó: currentev.com)
Régóta dolgoznak az autós terveken (Fotó: currentev.com)

Az Apple egyébként még 2014-ben indította el a Titán néven futó projektjét, aminek keretében saját autómodellt hoznának létre. Más kérdés, hogy a terveket nem igazán sikerült eddig tartani, a projekt finoman szólva sem zökkenőmentes. Emiatt korábban az is felmerült, hogy leegyszerűsítik csupán egy autóvezérlő szoftver létrehozására a fejlesztést. Két éve azonban a projekt új lendületet vett, amikor visszatért a vállalathoz Doug Field, és átvette a fejlesztések irányítását. A szakértő nem csak azért volt optimális választás, mert ismeri az Apple-t, hanem azért is, mert a Tesla kedvéért hagyta el a céget és az elektromos autógyártás úttörőjénél komoly tapasztalatokra tett szert.

Az alacsony árrés tarthatja vissza őket az autógyártástól?

A cégtől kiszivárgó információk ellentmondásosak, a szakértők egy része ugyanakkor úgy látja, hogy a teljes fejlesztés helyett az Apple csak az informatikai részre kíván fókuszálni. Erre utalhat egyébként a most napvilágot, a Hyundai-jal megkezdett tárgyalás híre is. A szakértők szerint az önvezető rendszer fejlesztéséhez az iPhone 12 Pro és iPad Pro adhat alapokat, hiszen a készülékekben már használják azokat az úgynevezett lidar szenzorokat, amelyek segítségével az önvezető járművek érzékelik a környezetükben zajló folyamatokat. Persze így is komoly kihívás lesz kifejleszteni az irányítási rendszert és az új típusú akkumulátort, ezek a feltételei a járművek gyártásának.

Az elemzők szerint az Apple erőfeszítései ellenére is sok kérdőjel akad a járműfejlesztéssel kapcsolatban. Az Apple jelenlegi üzleti tevékenysége a prémium számítógépek, telefonok és kiegészítők értékesítése, ezeken akár 30-40 százalékos árrést is tudnak realizálni. Ehhez képest a járműipar egy egész más "kávéház", hiszen miközben nagy erőforrások lekötését igényli, ez csak sokkal kisebb árrést eredményezhet. Persze, ha találnak olyan járműipari partnert, amely leveszi a vállukról a terhet, és nekik csak a legnagyobb hozzáadott értéket jelentő részegységekre kell fókuszálniuk, akkor más a helyzet.

Összességében a vállalatot jól ismerő elemzők 50 százaléknál kisebb esélyt adnak arra, hogy a technológiai vállalat kereskedelemi forgalomban is megjelenő autóval rukkoljon elő. Szerintük ugyan jól hangzik, hogy egyesek az Apple új, komoly növekedési potenciállal rendelkező piacának tekinti az autógyártást, a fenti okok miatt könnyen lehet, hogy végül más, sokkal jobban jövedelmező területre törhet majd be a cég.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 18105 18000 18400 -0,33% 18080 18110 1 759 100 885 HUF 2024-09-10 14:59:54
MOL 2668 2640 2678 +1,37% 2656 2668 765 810 250 HUF 2024-09-10 15:06:15
MTELEKOM 1020 1016 1034 -0,58% 1020 1022 316 385 056 HUF 2024-09-10 15:06:33
RICHTER 10630 10550 10710 0,00% 10630 10660 760 656 300 HUF 2024-09-10 15:05:14
OPUS 458 458 461 -0,54% 458 460 83 236 884 HUF 2024-09-10 15:06:09
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Kellemes meglepetés az infláció, mégis mindenki 400 forint feletti euróról beszél
Eidenpenz József | 2024. szeptember 10. 12:32
A tőzsdéken lélegzetvisszafojtva figyelik a szerdai amerikai inflációs adatot. A hazai szám kellemes meglepetést okozott, de az elemzők az év végéig ismét a pénzromlás emelkedését várják. Valamint mindenki azt találgatja, mikor lesz ismét 400 felett az euró, amire már másfél éve nem volt példa. Csúnyán zárulhat egy korábban népszerű kriptovaluta-projekt története.
Részvény / Deviza / Áru Biztosan elszörnyed, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 10. 07:27
Az euróval szemben már csak négy egységre van a hazai fizetőeszköz a 400-as szinttől.
Részvény / Deviza / Áru Rosszul kezdte a hetet a pesti tőzsde
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 9. 19:01
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 221,71 pontos, 0,31 százalékos csökkenéssel, 72 075,48 ponton zárt hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru Csúnyán megcsúszott a forint, vészesen közel a halálzóna
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 9. 18:31
Nagyon közel kerültünk a 400-hoz hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru Szeszélyes szeptember a tőzsdén, a kormány gyengíthette a forintot
Eidenpenz József | 2024. szeptember 9. 12:09
A csúnyán végződött péntek után kellemes hétfőre virradtak a tőzsdék, a BUX-ot azonban az OTP Bank visszahúzza, és kissé a forint is gyengül. Az utóbbit kormányzati nyilatkozatokkal magyarázzák, és mindjárt itt az inflációs adat is. Kísért a recesszió réme, de hurrikánveszély támasztja az olajat. Menekülnek Kínából a japánok, tőkekiáramlás sújtja a bitcoint.
Részvény / Deviza / Áru Hátraarc az Airbusnál
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 9. 10:59
Mindössze 47 gépet szállított le augusztusban az Airbus, ami elmarad az egy hónappal korábbi 77 darabos volumentől. 
Részvény / Deviza / Áru Benézett a kerek határ alá a forint
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 9. 06:46
Szerény többlettel kezdte a hetet a forint. 
Részvény / Deviza / Áru Követhetetlenül ellopható: így néz ki az új "aranyláz"
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 8. 08:08
A jövő az áramé, miután átveszi a fosszilis energiahordozók helyét a közlekedésben is. Ez utat nyit egy az olaj helyére pályázó nyersanyagnak, a réznek, amire máris sokat rárepültek. 
Részvény / Deviza / Áru Botrányos napja volt a forintnak
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 18:15
Megint vesztett értékéből.
Részvény / Deviza / Áru Álmos péntekkel zárta a hetet a pesti tőzsde
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 17:45
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 72297,19 ponton zárt pénteken, ez 0,16 százalékos csökkenés. A részvénypiac forgalma 7,203 milliárd forint volt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG