6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A héten olyan pletyka látott napvilágot, hogy az Apple elektromos autók gyártását tervezi. Ennek apropóján megszólalt Elon Musk, a Tesla alapító-vezére, aki elmondta, hogy néhány éve megkereste Tim Cookot, hogy szálljanak be az autógyártóba, de az Apple főnöke nem vette komolyan az ajánlatot.

Az elmúlt napok egyik érdekes híre volt, hogy a Reuters információi szerint pár éven belül saját autóval lépne a piacra az Apple. Az elektromos járművük egyik innovatív eleme a saját tervezésű akkumulátor lenne, amely abból a szempontból forradalminak számítana, hogy a pletykák szerint lítium-vasfoszfát (LFP) technológiát alkalmaznának, amely nemcsak olcsóbb lenne, de nagyobb hatótávolságot is lehetne vele megtenni.

Az Apple is megszenved az autófejlesztéssel

Az Apple egyébként még 2014-ben indította el a Titán néven futó projektjét, aminek keretében saját autómodellt hoznának létre. Más kérdés, hogy a terveket nem igazán sikerült eddig tartani, a projekt finoman szólva sem zökkenőmentes. Emiatt korábban az is felmerült, hogy leegyszerűsítik csupán egy autóvezérlő szoftver létrehozására a fejlesztést. Két éve azonban a projekt új lendületet vett, amikor visszatért a vállalathoz Doug Field, aki átvette a fejlesztések irányítását. A szakértő nem csak azért volt optimális választás, mert ismeri az Apple-t, hanem azért is, mert a Tesla kedvéért hagyta el a céget és az elektromos autógyártás úttörőjénél komoly tapasztalatokra tett szert.

Doug Field elcsábítását nagyon zokonvették a Teslánál
Doug Field elcsábítását nagyon zokonvették a Teslánál

A fejlesztések szempontjából a Reuters információi szerint az idei év sem volt ideális, így a hírügynökség szerint legkorábban 2025-ben kezdődhet a gyártás. Mivel nem csak a fejlesztés, de a piaci bevezetés vagy a gazdaságos üzemméret elérése is óriási összegeket emészt fel, továbbra is reális opció, hogy egy önvezető rendszer fejlesztésére szűkítik a projektet. Ehhez egyébként az iPhone 12 Pro és iPad Pro adhat alapokat, hiszen a készülékekben már használják azokat az úgynevezett lidar szenzorokat, amelyek segítségével az önvezető járművek érzékelik a környezetükben zajló folyamatokat. Ha sikerül kifejleszteni az irányítási rendszert és az új típusú akkumulátort, akkor is még megoldandó feladat a járművek gyártása. Kiszivárgott ugyanis egy olyan pletyka, hogy a kanadai Magna Internationallel folytatott eredménytelen tárgyalásokat az Apple.

Lepattintották Muskot

A leginkább az iPhone-okról ismert vállalat terveit hallva különösen érdekes Elon Musk kedden közzétett Twitter üzenete. Ebben azt írta, korábban fontolóra vette, hogy az elektromos autókat gyártó vállalatát az Apple-nek eladja. Ez azonban már csak azért sem sikerülhetett, mert Tim Cook, az Apple vezérigazgatója nem mutatott semmiféle érdeklődést a tranzakció iránt.

Más kérdés, hogy az Elon Musk által közöltek szerint a megkeresés nem a legszerencsésebb időszakban történt. A posztjában ugyanis azt írta: a Model 3 program legsötétebb napjaiban Tim Cookhoz fordultam, és felvetettem annak lehetőségét, hogy az Apple megszerezze a Teslát (a jelenlegi értékünk tizedéért). Tim Cook azonban nem volt hajlandó részt venni a megbeszélésen.

Elon Musk ma már örülhet, hogy annak idején nem kellett a Telsa az Apple-nek (Fotó: MTI/EPA/Ben MacMahon)
Elon Musk ma már örülhet, hogy annak idején nem kellett a Telsa az Apple-nek (Fotó: MTI/EPA/Ben MacMahon)

Érdekesség, hogy ez a történet korábban semmilyen formában nem került elő, pedig a jogszabályok szerint például egy ilyen kezdeményezésnek a vállalat negyedéves jelentéseiben szerepelni kellene.

Furcsa dolgokat tesz időnként a Tesla vezér

Más kérdés, hogy volt rá korábban is példa, hogy a cégvezető lazán kezeli a twitteres kommunikációt. Két éve például ezen a csatornán jelentette be, hogy privatizálja a jelenleg tőzsdén lévő vállalatot, és 420 dolláros árfolyamon kivezetné a tőzsdéről, amihez megvan a szükséges tőke is. Musk bejelentése után a Tesla részvényeinek értéke azonnal szárnyalni kezdett, de ez hamarosan zuhanásba fordult, amikor kiderült, hogy nincs meg a fedezet a privatizáláshoz, a Tesla-vezér pedig közölte, hogy meggondolta magát. Amerikai lapok akkor kínai befektetőt vagy befektetőket sejtettek a háttérben.

Később értékpapírpiaci csalás miatt keresetet nyújtott be Elon Musk ellen az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet. A SEC a manhattani kerületi bírósághoz fordult, a kereset szerint Musk hamis és félrevezető üzeneteinek sorozatával becsapta a befektetőket. Emiatt végül 20 millió dolláros büntetést kellett fizetnie a SEC-nek. Más kérdés, hogy a cégvezető az árfolyam emelkedése miatt sokkal több pénzt keresett a bejegyzést követően. Sőt, a vagyona a Tesla áremelkedésével párhuzamosan évek óta növekszik, egy felmérés szerint az már Bill Gates vagyonát is túlszárnyalja. Elon Musk egyébként a peres ügyet indító Twitter kapcsán arról beszélt, hogy már csak a bejegyzésre érkezett lájkok száma miatt is érdemes volt kiposztolni a tweetet.

Eddig sem ettek egymás tenyeréből

A Tesla vezére egyébként véleményezte az Apple akkumulátoráról kiszivárgott információkat is. Ennek kapcsán azt jelezte, hogy nem olyan forradalmi a dolog, hiszen a Tesla már vasfoszfátot használ a sanghaji gyárukban készített közepes hatótávolságú autókhoz. Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy a hírekben szereplő monocella létrehozása elektrokémiailag lehetetlen.

Az elemzők egyébként megjegyzik, hogy az Apple körüli pletykák tovább mélyíthetik a két vállalat közötti szakadékot. A cégek ugyanis annak ellenére, hogy eddig nem voltak egymás vetélytársai, mégis konkuráltak a másikkal, hiszen az elérhető munkaerő elcsábítása mindkét cég számára kulcsfontosságú. A cégek több alkalommal „rabolták” le egymás embereit, igaz ebben a küzdelemben mindenképpen az Apple felé billen a mérleg nyelve a fent említett vezető mérnök, Doug Field miatt. 2018-ban, amikor korábbi munkavállalóját az Apple visszacsábította a Teslától, Elon Musk komolyan kifakadt, és azt mondta: százszor kevesebb pénzünk van, mint az Apple-nek, így természetesen megengedhetik maguknak, hogy magasabb fizetéssel csábítsák el a dolgozóinkat. Nekünk közben a hagyományos autógyártókkal is meg kell küzdenünk, amelyek sokkal több autót gyártanak, mint a Tesla.

Ugyan az elektromos autókat gyártó cég némileg növelte az általa készített járművek számát, ám továbbra is messze elmaradt a Volkswagen-csoport vagy a Toyota szériaszámaitól. A Tesla számára egyébként nem túl jó hír, hogy a két régebbi és drágább modelljük iránt jelentősen csökkent a kereslet, ezért időlegesen az év végén szüneteltetik is a Model S és a Model X gyártását. Az újabb és olcsóbb Model 3 és a Model Y miatt egyébként a két régebbi luxusmodell iránti kereslet idén már csak a megrendelések bő 10 százalékát teszi ki. Ez abból a szempontból egyébként nem jó hír a cégnek, hogy a régebbi típusok már visszahozták a fejlesztési költségeket, így ezeken sokkal jobb árrést tudnak realizálni. Más kérdés, ahogy korábbi cikkünkben erről írtunk, a befektetőket az utóbbi egy évben nem sok minden tudta kizökkenteni, és a rossz hírekre is csak vásárolták a Tesla részvényeket, így a vállalat papírjainak értéke bő félév alatt a hétszeresére nőtt.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Tovább terjeszkedik a 4iG
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 17:51
A cég ezúttal a Rotors & Cams Zrt.-ben szerzett részesedést.
Vállalat Nem bukott akkorát a Nike, mint várták, de a jövő továbbra is borús
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 11:04
Nem szépek a Nike számai, de ennél is rosszabbra számítottak az elemzők. Az új vezérigazgató viszont továbbra is hűti a kedélyeket.
Vállalat Amazon-dolgozók ezért váltak harcos amazonokká az ünnepek előtt
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 17:48
A munkavállalók hét egyesült államokbeli raktárban kezdtek sztrájkba csütörtökön, hogy a cég végre elkezdje a bértárgyalásokat velük.
Vállalat A CIB párbeszédre buzdít a jó munkahely összetevőiről
PR | 2024. december 17. 17:35
Minden tizedik magyar munkavállaló aktívan állást keres, mert a jelenlegi munkahelyén nem érzi jól magát – ez is kiderült a CIB Banknak a Mélylevegő Projekttel közösen készített, a munkahellyel való elégedettségre vonatkozó reprezentatív felméréséből. Az eredményekről és a tanulságokról Tóth Györgyit, a pénzintézet HR vezetőjét kérdeztük.
Vállalat Az INA szíriai olajmezői most Hernádi Zsolték ölébe hullhatnak
Bózsó Péter | 2024. december 17. 15:39
A magyar olajcég horvát leányvállalatának, az INA-nak a polgárháború előtt jelentős olaj- és gázmezői voltak az ország közepén.
Vállalat A BGE üzleti partnerei az egyetemi közösség meghatározó szereplői is egyben
Natív tartalom | 2024. december 17. 13:33
Izgalmas változások előtt áll a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE). Magyarország legnagyobb gazdaságtudományi egyetemén célunk, hogy lépést tartsunk a piaci elvárásokkal és a hallgatói igényekkel. Üzleti partnereinkkel tananyagfejlesztésbe kezdtünk, korszerűsítjük az oktatást, jelenlegi és végzett hallgatóinknak pedig álláskereső portált indítunk. Tovább építjük a BGE Alumnit, melynek hatalmas mérföldköve volt az idén megrendezésre került nagy sikerű első BGE Alumni Fest. Az eseményen a jó hangulatú networking mellett BGE-s alumnik, akik ma már sikeres vállalkozók és üzleti szakemberek osztották meg saját tapasztalataikat a sikerhez vezető útról – mondja Vértesy Eszter, a BGE üzleti partnerségért és alumni kapcsolatokért felelős vezetője, akivel közel egy éve beszélgettünk még a formabontó rendezvény megrendezése előtt. Azóta számos előrelépés, jelentős esemény történt az egyetem és az üzleti szféra kapcsolatának erősítésében: új vállalati együttműködések születtek, többek között az EY-jal és a KPMG-vel, és tovább folytatódott a BGE Vállalati Mentorprogram is, melyben a hallgatók vállalati környezetben, vezető kollégák bevonásával ismerhetik meg egy vezető mindennapjait.
Vállalat Kitiltottak egy légitársaságot Európából
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 16:15
Súlyos biztonsági hiányosságokat találtak.
Vállalat A Groupama Biztosítót jól megbüntette az MNB
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 10:25
Összesen 51,1 millió forintos bírságot kell fizetnie az átfogó ellenőrzés által feltárt hiányosságok miatt.
Vállalat Az Opus Csoport ismétel
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 08:05
Az első kilenc hónapban elért 30,4 milliárd forintos nettó eredmény gyakorlatilag megegyezik a tavalyi rekord profittal.
Vállalat Példa nélküli dolog történt a Volkswagen amerikai gyárában
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 17:41
A Tenessee államban lévő összeszerelő üzem dolgozóinak béremelést is javasolt a német autógyártó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG