9p

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az idei évben bármi történt, a Tesla mindig jól jött ki belőle, és az árfolyama egyre csak emelkedett. A társaság kedden jelezte, hogy új részvényeket készülnek kibocsátani. Az ilyen típusú hírre a részvények ára normál esetben csökkenni szokott, a Tesla papírjait azonban ez sem vetette vissza érdemben.

A világ legértékesebb autógyártója a Tesla, melynek tőzsdei értéke a napokban már a 600 milliárd dollárt is meghaladta. Érdemes ezen az összegen kicsit pörögni, mert akár az elért árbevétel, akár a legyártott járművek darabszáma alapján óriási. Vannak magyarázatok arra, hogy miért értékeli a piac ilyen sokra a papírt, mielőtt erre rátérnénk, érdemes a Tesla értékét összevetni más piaci szereplőkével.

Hogy aránylik a Tesla értéke a piac régi nagyágyúihoz?

Ha a gyártott darabszámokat nézzük, akkor abban a Volkswagen csoport volt a tavalyi évben az éllovas, melynek kapitalizációja már nem éri el a 95 milliárd dollárt. A német óriástól egy lépésnyire volt lemaradva a Toyota, amely nagyságrendileg 200 milliárd dolláros értéket képvisel. Ezzel egyébként a hagyományos gyártók között messze a legértékesebb cég, hiszen a többiek még a 100 milliárdos szintet sem tudják megugrani. Darabszámokat tekintve a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség követi a fenti két óriást, amelyek jogilag három különálló cégnek számítanak, noha jelentős közöttük a kereszttulajdonlás. A három cég nagyságrendileg 40 milliárd dollárt ér. Hozzájuk képest a General Motors kifejezetten jól áll, hiszen az egykori világelső tőzsdei értéke 63 milliárdot tesz ki. Hiába ér el óriási darabszámokat és fér be ebből a szempontból a top 5-be, mivel inkább az olcsóbb szegmensben erős, így a piac sem értékeli túl sokra a Hyundait, a dél-koreai társaság 22 milliárdos kapitalizációval bír.

A másik nagy detroiti óriás, a Ford kapitalizációja 37 milliárd dollár. Noha darabszám alapján a tízes lista második felébe tartozik, ám értékét tekintve a jobbak közé a Honda, amely 51 milliárd dollár lenne, ha valaki megvenné az összes részvényét. A Fiat-Chrysler 25 milliárd dollárt ér, hasonlóan a Suzukihoz, míg a francia PSA csoport tőzsdei összértéke 23 milliárd dollárra rúg.

Ha tehát a 10 tíz vállalatot nézzük, melynek utolsó helyezettje is hétszer annyi autót gyárt évente, mint a Tesla, összességében pedig jóval több, mint százszoros a különbség, akkor igazán megdöbbentő a kép. A Tesla ugyanis hiába állít elő kevés autót, önmagában többet ér, mint a top 10 piaci szereplő.

Persze lehet erre mondani, hogy az olcsó, de minimális haszonkulccsal dolgozó társaságok nem csak az autóiparban, de más szektorokban sem számítanak a befektetők kedvenceinek, így nem csoda, hogy a piaci kapitalizációjuk alacsony.

Érdemes tehát megnézni a legnagyobb árbevétellel rendelkező autógyártókat, hiszen a magas presztízsű márkákon jóval nagyobb marzs realizálható, és ennek az árfolyamokban is érvényesülni kell. Ez a Teslát kivéve egyébként valamilyen szinten igaz is, hiszen a VW-Toyota párost ezen a listán a Daimler követi. A Mercedesek gyártója pedig 75 milliárd dollárt ér a befektetők szerint. Ugyanakkor a negyedik Ford esetében már megbicsaklik az érvelés, hiszen az ő árbevételük és piaci értékük nem feltétlen van összhangban. Ugyanakkor a lista ötödik helyezettje, a Honda esetében már érthetővé válik, hogy az előző rangsorban miért ugrott ki értékben a hasonló darabszámot produkáló cégek közül. A japán óriást a General Motors követi, amely ugyanakkor az árbevételben előtte álló Fordot és Hondát is veri értékben. Ezt követően egy kínai csoport, a SAIC jön. A lista második felében az árbevétel és a piaci érték egy kakukktojástól eltekintve ismét nagyjából összhangban van. A Fiat értéke ugyanis 25 milliárd dollár, ám a BMW 57 milliárdot ér. A top 10-et záró Nissan, Hyundai, duó pedig a Fiat-tól kicsit elmaradva 22-22 milliárd dolláros piaci értéket mutat.

Ha tehát a legnagyobb árbevételű céget nézzük, akkor mondhatni már sokkal jobb a helyzet, hiszen a top 10 vállalat együttes értéke meghaladja a Tesla kapitalizációját, igaz nem sokkal. Ráadásul könnyen lehet, hogy mindez múlt időbe kerül a hónap második felében, amikor az elektromos autógyártó bekerül az S&P 500-as indexbe. Az árbevétel és a piaci érték kapcsán azért érdemes megemlíteni, hogy a Telsa utolsó négy negyedéve (2019 Q4-2020Q3) alatt 28 milliárd dolláros árbevételt realizált. Ez pont a tizede, amit a Toyota elért, de ezzel Elon Musk cége éppen beférne a 20 legnagyobb árbevételű autóipari vállalat közé.

Miért áll akkor ilyen magasan a Telsa ára?

Ez egy összetett és nehezen megválaszolható kérdés. Az egyik egyszerű magyarázat, hogy a Tesla egyre jobban teljesít, folyamatosan nyereséges negyedéveket produkál, ezt látva a befektetők megelőlegezik a cégnek a további jó eredményeket, és az árba beépülő pozitív várakozások tükröződnek a tőzsdén. Azt is fel szokták a Tesla mellett hozni érvként, hogy a vállalat kezében lévő know-how simán veri a piaci konkurensek tudását és mivel a világ fejlettebb részén folyamatosan az elektromos autók irányába tolják a piacot a döntéshozók, így a Tesla technológiai fölénye akár már rövidebb távon is vissza fog köszönni az értékesítésben és a nyereségben. Ahogy ezek folyamatosan növekednek, úgy validálódik a mostani piaci értékítélet.

Azok viszont, akik például a teljes piachoz vagy az iparág nagyágyúihoz mérik a Teslát, nem feltétlen értenek egyet a fenti érvekkel. Nagyon sokan vélekednek úgy, hogy a befektetők elvesztették józan ítélőképességüket, és a piac által mutatott vállalati érték irreális. Az egész szituáció egy pilótajátékra hasonlít, ahol az új beszállók pénze hajtja felfelé az árfolyamokat, és mivel folyamatosan megy fel a részvény ára, így hosszú ideje vannak új beszállók is. Mivel idén eddig bármilyen áron vásárolva jó befektetés volt a Tesla, sokan nem mérlegelik a valós értékét a cégnek, csak szeretnének egy kis pénzt keresni.

Ha elhisszük ezt, akkor a helyzetnek van egy olyan paradoxona is, hogy akik viszont józan értékítélet alapján próbálnak a Tesla részvényeken nyerni, azok idén túlzás nélkül a gatyájukat is otthagyhatták a piacon. Vannak ugyanis olyanok, akik úgy gondolták, irreális az árfolyam és vissza fog esni. Ők az amerikai kereskedési szabályok alapján elvileg kölcsön tudnak kérni papírokat, amelyeket eladhatnak abban bízva, hogy egy későbbi időpontban, amikor tényleg visszaesik az árfolyam, akkor olcsóbban visszavásárolják a részvényt. Az ilyen tranzakciókat, amikor a normál logikával szembe menve először elad valaki, az árfolyamok esését várva és csak később vásárol nevezik shortolásnak. Idén azok, akik shortolták a Teslát, óriási veszteségekkel szembesültek. Vannak, akik megunva ezt, félve a még nagyobb bukótól, veszteséggel visszavásárolták a papírokat. Az ilyen short-zárások viszont pótlólagos vételi keresletet indukáltak, amely tovább hajtja felfele az árakat. Így az esést várók is jelentősen hozzájárultak a Tesla idei mozgásához. Jellemző egyébként, hogy a piac értékítélete jóval alacsonyabb ár mellett is sokáig az volt, hogy túlértékelt a papír. Egy nagyobb emelkedést és jelentős short-zárásokat hozó periódus után viszont Elon Musk durván megfricskázta az áresésre spekulálókat, és a Tesla webshopjába bekerült a piros short nadrág.

A valós értékítélettől valamilyen módon független, ám az árfolyamtól nem az, hogy a Tesla idén végrehajtott egy úgynevezett részvényfelosztást is. A szakszóval splitnek hívott lépés során egy részvényt jellemzően 5 (a Tesla így darabolta szét a korábbi részvényeket) vagy 10 új, de kisebb névértékű papírra cserélnek. Bár ilyenkor gazdaságilag semmi sem történik, ám a példák azt mutatják, hogy a split után a kisebb névértékű részvények árfolyama inkább felfele szokott mozdulni. Idén ezek mellett lesz még egy dolog, ami a vállalat reáltevékenységével nincs kapcsolatban, de az árfolyamot felfele húzza, hogy a Tesla is bekerül az egyik legfontosabb tőzsdeindexbe, az S&P 500-asba. Ez azért fontos, mert nagyon sok olyan passzív alap van, amely a befektetések során leképzi a mutató részvénykosarát és azzal tökéletesen együtt mozog. Ehhez viszont az kell, hogy az indexben lévő részvényeket megvegyék, ha az oda bekerül. A Tesla esetében pedig mindez az előrejelzések szerint 100 milliárd dollárnyi extra keresletet támaszthat a következő hetekben. (Erről itt olvashat részletesen.) Ami még a mostani felfokozott hangulatban is nagyon sok pénz.

Aminek viszont hatni kellene

A napokban a Tesla azt jelentette be, hogy új részvényeket bocsát ki. A tervek szerint az elektromosautó-gyártó ötmilliárd dolláros tőkeemelést hajt végre. Tíz nagybank, köztük a Goldman Sachs, a Citigroup Global Markets és a Morgan Stanley értékesíti a részvényeket.

Ez abból a szempontból jó hír, hogy a Tesla él a piac adta lehetőséggel és azzal, hogy sokra értékelik a papírjait. Így viszonylag kedvezően jut új tőkéhez, amivel csökkenti adósságszintjét, és fejlesztésekre is fordíthatja, hiszen számos új modellt szeretne piacra dobni. Mindez ugyan jól hangzik, de közgazdaságilag egy részvénykibocsátás leértékeli a korábbi tulajdonosok papírjait, hiszen így a cég eredménye és nyeresége többfelé oszlik. Ráadásul három hónapon belül ez a második tőkeemelés lesz a cégnél.

Ha azt gondoljuk, hogy mindez megrázta az árfolyamot akkor azonban nagyot tévedünk, hiszen kedden ugyan volt egy átmeneti visszaesés, de nap végére pluszban zárt a papír. Illetve a szerdai 7 százalékot közelítő csökkenés után is még mindig pénteki záróára (és a 600 dolláros szint) fölött van a részvény árfolyama. Tehát egyelőre ez sem hat érdemben a Tesla papírokra, a befektetők szeme előtt az S&P500-asba való bekerülés sokkal fontosabbnak tűnik, és a papír kisebb megingásait vételi lehetőségként fogják fel. A Tesla papírok visszaesését várók tehát úgy tűnik, még egy ideig biztosan várhatnak.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 23790 23700 23800 +0,08% 23790 23800 451 686 790 HUF 2025-02-05 09:28:36
MOL 2866 2860 2880 -0,49% 2866 2870 53 506 620 HUF 2025-02-05 09:29:15
MTELEKOM 1402 1400 1414 -0,71% 1402 1408 25 081 166 HUF 2025-02-05 09:21:03
RICHTER 10300 10270 10400 -0,39% 10300 10310 207 112 040 HUF 2025-02-05 09:29:08
OPUS 536 533 536 +0,37% 534 535 456 072 HUF 2025-02-05 09:26:56
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Megmarkolja a szék karfáját, ha meglátja, mit csinál a forint
Privátbankár.hu | 2025. február 5. 08:03
Folytatódott a keddi erősödés szerdán is?
Részvény / Deviza / Áru Megmutatta izmait a forint, nézze csak, mennyibe kerül most az euró!
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 19:18
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben kedden kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Önnek is van OTP-részvénye? Akkor most nem lesz boldog
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 18:25
A blue chipek közül kedden csak a bank papírjai zártak mínuszban.
Részvény / Deviza / Áru Többet lehet fogyni az új súlycsökkentő gyógyszerrel, de ennek nagy ára van
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 12:51
A befektetők nagyjából egy hónapja kérik a dán Novo Nordisk gyógyszergyártót, hogy áruljon el többet új súlycsökkentő készítményéről, ami nem úgy muzsikál a teszteken, ahogy remélték.
Részvény / Deviza / Áru Megrekedt a forint, Trump körül forog a világ
Eidenpenz József | 2025. február 4. 12:30
A részvénypiacok óvatosak és inkább az eladók dominálnak, a kriptovaluta-piacokon is kiújult a lecsorgás. A befektetőket a vámháború réme kísérti, ami magasabb inflációt és alacsonyabb növekedést okozhat. A forint meglepően stabil, ismét 408 alatt áll az euró. Fontos gyorsjelentés érkezik.
Részvény / Deviza / Áru Mi várható a kutakon? Az OMV elárulta, mire számít
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 10:40
Felemás beszámolóval rukkolt elő az osztrák olajcég. 
Részvény / Deviza / Áru Mennyibe kerül a forint?
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 06:31
Lustálkodásba váltott a magyar deviza. 
Részvény / Deviza / Áru Össze-visszacikázott a forint, mire estére megnyugodott
Privátbankár.hu | 2025. február 3. 18:45
Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben hétfő estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru Kirobbant a pusztító vámvilágháború, hamarosan Európát is elérheti az amerikai agresszió
Csernátony Csaba | 2025. február 3. 11:24
Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke ahelyett, hogy ígéretéhez híven egy nap alatt véget vetett volna az Ukrajnában dúló háborúnak, egy nap alatt kirobbantott egy kereskedelmi világháborút. Ez meglátszik az árfolyamokon is. 
Részvény / Deviza / Áru Hátborzongató, hogyan kezdi a napot a forint a pénzváltóknál
Privátbankár.hu | 2025. február 3. 07:54
Különösen a dollárral szembeni gyengülés brutális.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG