A New York-i Értéktőzsde egyik legfontosabb mutatója az S&P 500-as index, amely a klasszikusnak számító Dow Jones Industrial Avarage (amit szoktak simán Dow Jonesként vagy Dow 30-ként is emlegetni) sokkal átfogóbb. Más kérdés, hogy annak ellenére, hogy félezer vállalat papírjait tömöríti a mutató, a legnagyobb súlyú társaságok az elmúlt időszakban képesek könnyedén eltéríteni az indexet. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a technológiai óriások túlsúlyba kerültek az indexben, és emiatt korábbi funkciója, mely szerint képes általános képet festeni a piaci mozgásokról, sőt akár az amerikai gazdaságról is, elveszett. Ha a legnagyobb vállalatok árfolyama emelkedik, ami az idei vérzivataros hetektől eltekintve általános volt, akkor az index képes olyankor is emelkedni, amikor a többi papír jórészt veszteséget mutat. (Erről az anomáliáról itt írtunk korábban)
Óriáscég jön a feltörekvők helyett
Szeptember elején az S&P 500-as index legutóbbi vizsgálatakor komoly csalódást jelentett sok befektető számára, hogy nem vették fel a Tesla papírjait a mutatóba. Sokan spekuláltak ugyanis arra, hogy az elektromos autógyártó is tagja lesz az elit klubnak, már csak a piaci kapitalizácója miatt. Ez azért érdekes, mert nagyon sok kapcsolódik direkt vagy indirekt módon az S&P 500-ashoz, legyen szó indexkövető alapokról, ETF-ekről, vagy az ezt benchmarknak használó befektetésekről. Ezen instrumentumok miatt ugyanis az alapkezelőknek, hogy követni tudják az index mozgását, meg kell vásárolni az újonnan bekerülő részvényt, ami a pótlólagos kereslet miatt további árfolyamemelkedést hozhat. Ez egyébként a szeptemberben az indexbe kerülő papírok, a gyógyszeripari Catalent, online piactér, az Etsy és a technológiai szolgáltató esetében is megfigyelhető volt, igaz azt is hozzá kell tenni, hogy a tőzsdék általánosságban is felfele mozogtak.
A hét elején ugyanakkor bejelentették, hogy december 21-én a Tesla is bekerül az S&P 500-ba. A mostani helyzet azért lesz különleges, mert nem egy relatív kisebb vállalatról van szó, ami egyébként jellemző, hanem egy óriáscégről. A Tesla ugyanis egycsapásra a mutató hatodik legnagyobb tőkeértékkel rendelkező vállalata lesz, ami a befektetők számára ugyan nagy öröm, ám azok a dollármilliárdokat kezelő aktív vagy passzív befektetési alapok számára, amelyek követik a tőzsdeindexet komoly kihívás lesz. Jellemző egyébként, hogy az indexbe a szeptemberi bejelentés után bekerült vállalatok tőkeértéke akkor 13 milliárd dollár volt, míg a Tesla pénteken 560 milliárd dollárt ért.
További és frissebb árfolyamok, grafikonok itt láthatók
Utóbbiban persze az is közrejátszik, hogy november közepén, amikor kiderült, hogy a Tesla is bekerülhet a mutatóba, sokan elkezdtek a további árfolyamemelkedésre spekulálni, ez pedig jelentősen fellendítette a részvény kurzusát. Igaz addig sem volt okuk panaszra a befektetőknek, hiszen idén összességében meghétszerezte az árfolyamát a papír.
Óriási keresletet generálhat a lépés
Az S&P 500-at követő befektetések értéke 11,2 ezer milliárd dollár, így az új belépő Tesla számára a Wall Street Journal becslései szerint akár 100 milliárd dolláros plusz keresletet is generálhat. A szakértők ugyan azon a véleményen vannak, hogy a Tesla szabad likviditása elegendő ahhoz, hogy az újonnan érkező vásárlói igényeket is ki lehessen elégíteni. Hogy ebben van egy adag kincstári optimizmus, azt jelzi, hogy a tőzsde olyanra készül, amire eddig nem volt példa. Megkérdezték ugyanis az érintettek, hogy egy vagy két lépésben hajtsák végre az index bővítését, és úgy tűnik, a többség az index kétnapos átrendezése mellett foglalt állást, bár így is félő, hogy extrém mozgásokat láthatunk majd a Tesla részvényeknél.
A szakértők véleménye egyébként erősen megoszlik, hogy mivel jár majd a Tesla és az S&P 500-as számára a változás. Egyesek attól tartanak, hogy a mostani szituációban az indexkövető befektetési termékek az egekbe hajtják a Tesla egyébként is erősen felülértékelt árfolyamát, ami után óhatatlan összeomlás jön majd. Ők a Yahoo és a Qwest Communications példáit vetik fel, a dotcom éra két nagyágyúja hasonlóan izgalmas körülmények között került be annak idején az indexbe. Azonban az internetes őrület elillanásával zuhanórepülésbe kerültek a részvények. Az biztos, hogy a hagyományos vállalatértékelési modellek alapján a Tesla a mostani árfolyam mellett is egy „soha meg nem térülő” befektetésnek tűnik, így a további áremelkedés ezt csak tovább erősítené.
A helyzet persze nem ennyire egyszerű, noha a részvény szárnyalása a klasszikus "mániák" számos jelét magán viseli, ám ettől még a pesszimistáknak nem feltétlen lesz igazuk. Az autógyártó, bár a fejlesztések gyakorlati alkalmazásával és a termelés folyamatos növelésével időnként nehezen boldogul, ám a bevételeit és a nyereségét így is folyamatosan növelni tudta az előző negyedévekben. Mindezt úgy, hogy a piac nagyágyúihoz képest kis darabszámmal dolgozik, hiszen például a Volkswagen vagy a Toyota év 10 millió darabos termelésével szemben nagyjából félmillió autó gördül ki idén a Tesla üzemeiből. Ennél azonban jóval több kocsit is el tudnának adni, így komoly növekedési potenciál van a társaságban.
A múlt visszaköszön?
Ha pedig mindez nem lenne elég, akkor a napokban felmerült az is, hogy a cég esetleg egyesülhetne egy nagyobb, de jelenleg kevésbé sikeresnek tartott konkurensével. Ha esetleg visszatekintve 20 évre, a dotkom láz korszakára dejavu érzése támad valakinek, akkor megnyugtathatjuk, nem lenne példa nélküli egy ilyen felvásárlás. Anno ugyanis az internetszolgáltató AOL árfolyama szállt el annyira, hogy egy részvénycserés tranzakció révén felvásárolta az akkor és azóta is sikeresen működő Time Warner csoportot. Ugyan annak idején a befektetők az AOL-re mint aranytojást tojó tyúkra tekintettek, ám gyorsan kiderült, hogy az internetszolgáltató is kvázi egy közművállalat, amely optimális esetben stabilan, de nem túl nagy nyereségrátával tud működni. Csavar a történetben, hogy az egyesülést követően 9 évvel Time Warner közölte, hogy az AOL leválik a cégcsoportról, majd ma miután 2015-ben a Verizon felvásárolta a távközlési cég részlegeként működik.
Vannak, akik szerint akár a Teslára is – legalább részben - hasonló jövő vár, hiszen a társaság önmagában gyakorlatilag nagyobb tőzsdei kapitalizációval bír, mint az összes nagy konkurens együttvéve. Hogy a Tesla dinamikusan fog bővülni, a jövőben, azt mindenki készpénznek veszi, ám azt csak a cég legelvakultabb rajongói gondolják, hogy a piac vezetőit be tudja darálni Elon Musk vállalata. Egy nagy német vagy amerikai gyártóval egyesülve viszont akár komoly szinergiák jöhetnek létre, hiszen a közös cégben a Tesla a piacvezető technológiai know-howt vihetné, míg az "old school" autóipari vállalat olyan skilleket, amiben ők erősek (tömegtermelés, szervízhálózat - ami egyébként sokak szerint a cég gyenge pontja, stb.). A szakértők szerint ugyanis miután a nagyok egyre komolyabb erőforrásokat mozgósítanak, a Teslának mind nehezebb lesz tartania a vezető pozícióját, legyen szó a technológiai előnyökről vagy az értékesítési számokról.
Ha pedig élesedik a helyzet, akkor a Tesla helyzetét sok egyéb mellett a szűkölő marzsok is nehezíteni fogják. Ezt pedig épp a vállalat rocksztárnak tartott főnöke is előrevetítette szeptemberi bemutatóján, ahol a költségek lefaragása volt a középpontban, igaz Elon Musk szerint a rendelkezésükre állnak már azok a technológiák, amelyek révén ezt elérhetik, például képesek lesznek jelentősen lefaragni az akkumulátorok árát, miközben azok teljesítménye és így a járművek hatótávolsága is növekszik majd a jövőben. Az egyre erősödő versenyre való készülést jelzi az is, hogy a vállalat következő modellje a tervek szerint az eddigi legolcsóbb lesz, és a tervek szerint 25 ezer dollárért kínálják majd.
Szélesítenék az indexeket a tőzsdék
Az, hogy a Tesla megismételhetetlen csúcs felé robog, vagy még csak most kezdődik úgymond a tánc, az csak a jövőben derül ki. Az viszont egyértelmű, hogy az S&P 500-ba való bekerülésével a mutató eddigi koncentrációja kis mértékben oldódhat. Hiszen egy újabb nagy kapitalizációjú vállalat belépésével az eddigi óriások súlya némileg csökkenni fog.
Ilyen folyamatokat egyébként máshol is láthatunk, a jövőben ugyanis a DAX bővítésére is sor kerül majd. A jelenleg 30 nagyvállalatot tömörítő mutató a 40 cégre bővülne. Erre a tervek szerint 2021. harmadik negyedévében kerülhet sor. Ez megalakulása óta a legnagyobb átalakítása lehet a DAX-indexnek. A Wirecard botrány nem hagyta érintetlenül a tőzsdei szabályozást sem, ugyanis az új előírások szerint minden vállalat köteles lesz negyedéves jelentést közzétenni, auditált éves jelentést közzétenni, a felügyelőbizottságon belül audit-bizottságot kell felállítani.
Jövőre az első index-felülvizsgálat során lépnek életbe a szabályok, azok a vállalatok, ahol jelenleg nincs audit-bizottság, 2022 augusztusáig kapnak haladékot annak felállítására. Akik nem tudják az előírás szerinti beszámolókat prezentálni, azokat kiteszik az indexekből. Az is újdonság, hogy az indexvárományos cégeknek a bekerülés előtt két éven keresztül folyamatosan pozitív üzemi EBITDA-t (amortizáció kamatok és adózás előtti nyereséget) kell produkálniuk.