Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
5p

Világrendek átalakulása
Befektetési stratégiák a globális változások viharában

Klasszis Befektetői Klub Bendarzsevszkij Anton nyitóelőadásával
és más neves szakértőkkel!

2025. szeptember 30. 16:30

Jelentkezzen most!

A benzin megadóztatását, az olajra, kitermelésre, és származékaira fordított források megkurtítását követeli Clinton elnök volt gazdasági főtanácsadója.

Jeffrey Frankel, a Harvard (Kennedy School of Government) tanára szerint a keletkező megtakarításokat az elavult, egyre veszélyesebbé váló infrastruktúra megújítására és a közlekedés biztonságát szolgáló beruházásokra kell fordítani. A közgazdásszal az Alapblog készített interjút.

Elszállhat a kereslet

Az interjúalany abból indul ki, hogy az alacsony olajárak miatt egyrészt lassabban fognak teret nyerni a fosszilis energiát kiváltó technológiák, mint például az elektromos autók, másrészt az olajtermékek iránti kereslet nem kívánt mértékben megugrik. Ezt kell megakadályozni adóemeléssel és az ártámogatások leépítésével.

Zentai Péter: Az üzemanyag drágítását javasolja azáltal, hogy a rá kiszabott adók emelését szorgalmazza – mind Amerikában, mind a fejlett világban. Ezt azért nem értem, mert a végre olcsóbbá váló energia, az olcsó benzin az, ami hozzájárult a világgazdaság, köztük az Egyesült Államok gazdaságának talpra állásához…

Jeffrey Frankel: Először is, az üzemanyagra kiszabott adók emeléséből származó plusz jövedelmet olyan – például közlekedési – infrastrukturális beruházásokra fordíthatnák, amelyekre égetően szükség van, de az állami költségvetésekből sehol sem szánnak rájuk megfelelő pénzeket. Ha erre fordítanák a növekvő bevételeket, akkor ennek még inkább pozitív hatása lesz az általános fellendülésre. Másodszor, az Egyesült Államokban azért kezdik hamarosan emelni a kamatokat, hogy megakadályozzák a túlzott keresletélénkülést. Az üzemanyagárak növeléséből származó plusz bevételt ennél fogva akár – legalábbis az Egyesült Államokban – a költségvetési hiány lefaragására is fordíthatják.

Fotó: Alapblog

Legutóbbi, nagy vitát kiváltott írásában azt az érvet is felhozza, hogy az olcsó üzemanyag biztonságpolitikai veszélyeket rejt magában. Miért? Hiszen az Egyesült Államok kezd teljesen önellátóvá válni „energiafronton”, Európa pedig szépen halad azon az úton, amelynek a végén az energiaellátásban a megújuló források válnak főszereplővé.

Az energiaellátás valamelyest biztonságosabbá válása nem jelenti azt, hogy ne lehetne vagy ne kellene rajta javítani. Egyébként a felszín alatt ott lappang annak a veszélye, hogy az alacsony olajár túlzottan felturbózza Amerika, illetve a Nyugat energiafogyasztását. Külön veszélyt rejt magában – főként Amerikában – az olajtermelőknek nyújtott ártámogatás is.

Állítom, hogy az üzemanyag-fogyasztás korlátok közé szorítása, a benzin iránt megnövekvő kereslet megakadályozása javíthatja Amerika és Európa energiabiztonsági helyzetét.

Ön nem veszi komolyan azokat az eredményeket, amelyeket az elektromos autózás terén elérnek, a hibridtechnológia alkalmazásában pedig már elértek? A hidrogén üzemanyagként való alkalmazásáról nem is szólva…

Ugyan ezek izgalmas fejlemények, azonban az elektromos-, a hidrogén-, a hibridautók aránya a fejlett világ, pláne az egész világ közlekedésében egyelőre roppant csekély. Még az sem tudható, hogy ezen technológiák valóban átveszik-e belátható időn belül a vezető szerepet a közlekedésben. Az sem világos számomra, miként generálják az áramot, amit a gépkocsik fogyasztani fognak. Ha példának okáért a szükséges elektromos energia forrása a szén lesz, ami különösen olyan országokban fenyeget, ahol még mindig szubvencionálják a szenet, az nem segít.

Legutóbbi írásában eleve nagyon támadja a szubvenciók rendszerét. Azt állítja, hogy az ártámogatások inkább társadalmi igazságtalanságokat szülnek, mintsem hogy tompítanák azokat. Én ennek az ellenkezőjét feltételezném: alapvető cikkek, szolgáltatások szubvencionálásával a gyengéket segítik a kormányok, ha úgy tetszik, igazságot szolgáltatnak.

A támogatásoknak valóban van hatásuk a jövedelmek elosztására, csakhogy összességében nem csökkentik, hanem növelik a társadalmi, jövedelembeli egyenlőtlenségeket. A fosszilis üzemanyagokra fordított ártámogatásoknak sokkal kevesebb, mint húsz százaléka az, amely eljut az össznépesség legszegényebb húsz százalékához.

Az árszubvenciók általában a jobb módúak életét teszik még könnyebbé. Hiszen a szegények kevésbé engedhetik meg maguknak a saját gépkocsit, ők azok, akik a tömegközlekedést veszik igénybe vagy akár gyalogolnak.

Egyetlen év leforgása alatt felére zuhant az olaj világpiaci ára. Ebből az olajfogyasztó gazdaságok profitáltak, az olajtermelők pedig jelentős hátrányokat szenvedtek.

Azok, akik pusztán gazdasági megközelítést alkalmaznak, kihagyják a környezeti és egyéb következményeket. Ezeket is számításba véve azt szeretnénk, hogy emelkedjenek az olajárak, mérsékelve a fogyasztást, vagy azt, hogy csökkenjenek, ami pedig a termelést fogja vissza?

Ön szerint?

Mindkét célnak teljesülnie kellene! Az olajfogyasztók fizessenek többet, a kitermelőknek pedig jusson minél kevesebb ebből. Ez az olajtermékek erőteljesebb megadóztatásával és az olajtermelésre, illetve az olajszármazékokra költött szubvenciók megkurtításával érhető el.

A keletkező megtakarításokat az Amerikában omladozó és Európában is gyengülőben lévő, egyre veszélyesebb infrastruktúra megújítására kell fordítani!

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 29090 28650 29200 +1,29% 0 0 8 621 544 800 HUF 2025-09-26 17:14:42
MOL 2740 2650 2740 +3,63% 0 0 2 656 003 094 HUF 2025-09-26 17:12:26
MTELEKOM 1814 1804 1830 -0,66% 0 0 507 009 602 HUF 2025-09-26 17:08:51
RICHTER 9770 9705 9890 -0,05% 0 0 1 480 294 180 HUF 2025-09-26 17:06:21
OPUS 541 538 548 0,00% 0 0 58 702 607 HUF 2025-09-26 17:05:25
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Pénteken emelkedéssel zártak az amerikai tőzsdék, de estek a héten
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 27. 08:01
Emelkedéssel zártak pénteken a New York-i értéktőzsde irányadó mutatói.
Részvény / Deviza / Áru A Mol és az OTP húzta fel a BUX-ot pénteken
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 26. 18:33
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 1192,92 pontos, 1,22 százalékos emelkedéssel, 99 207,79 ponton zárt pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Szép estéje lesz, ha ránéz erre a forintárfolyamra
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 26. 18:16
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben péntek kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Jól kezdték a pénteket az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 26. 16:23
Emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Belehúzott a Mol a hétvége előtt
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 26. 11:57
Emelkedett az OTP-részvények értéke és a BUX-index is.
Részvény / Deviza / Áru A forint, amelynek halálhírét keltik, él és virul
Eidenpenz József | 2025. szeptember 26. 10:53
Bár mindenki meg tudja magyarázni, több elemző továbbra is úgy véli, hogy a forint erősödése átmeneti, vagy ezer veszély fenyegeti. De eközben devizánk továbbra is stabilan áll a lábán. Hosszú távon tényleg eljöhet a végzete? Meddig állnak fenn azok az okok, amelyek tartják, és mely pillérek dőlhetnek ki alóla?
Részvény / Deviza / Áru Korrigálhat a BUX pénteken, de a Richterre és a Molra is ráférne
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 26. 09:19
A Richter és a Mol egyaránt eséssel zárta a csütörtököt, a BUX-index is minimálisan csökkent. Az Equilor elemzője szerint a BUX pozitív korrekcióval indíthatja a pénteket.
Részvény / Deviza / Áru Esett az S&P 500, újabb vámokat jelentett be Trump
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 26. 06:37
Az amerikei tőzsdén az iparvállalatok és a technológiai részvények indexe is csökkent. 
Részvény / Deviza / Áru Érett gyümölcsként hullott alá a forint – toccs
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 25. 18:20
A magyar fizetőeszköz csütörtököt mondott.
Részvény / Deviza / Áru A Richter nagyobbat zakózott mint amekkorát a Magyar Telemom ment
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 25. 17:43
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 361,81 pontos, 0,37 százalékos csökkenéssel 98 014,87 ponton zárt csütörtökön.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG