A Mol április 23-án jelentette be, hogy a Nabucco-projekttel kapcsolatban több bizonytalanság merült fel, amelyeket nehéz lenne figyelmen kívül hagyni. A Mol szerint a projekt esetében mind a finanszírozási háttér, mind pedig a gáz forrása bizonytalan. 2003 óta a projekt megvalósítási költségei folyamatosan növekednek, ugyanakkor még mindig nem világos, hogy mennyi lesz a végösszeg. Másrészről a projekt vezetése a mai napig nem tudott olyan gázforrást találni és biztosítani, amely elegendő gázzal látná el a vezetéket - vélekedik a Mol.
Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt. elnök-vezérigazgatója korábban elmondta: 2010 óta jelzik fenntartásaikat a projekttel kapcsolatban, ám ezek nem találtak meghallgatásra. Ezért a Mol úgy döntött, kiszáll a finanszírozásból, s ha úgy adódik, eladja a projektcégben lévő részvényeit. A csoport eddig 20 millió eurót költött el a Nabucco projektre.
Hivatalos értesítés még nincs a Mol kiszállásáról
Christian Dolezal, a Nabucco Gas Pipeline International GmbH (NIC) kommunikációs igazgatója kiemelte: nagyra becsülik, hogy magyar tagja is van a Nabucco konzorciumnak, és egyelőre nem kaptak írásbeli értesítést arról, hogy a Mol 100 százalékos leányvállalata, az FGSZ Földgázszállító Zrt. kiszáll a projektből. Hozzáfűzte, hogy a sajtóban ezzel kapcsolatban megjelent híreket nem kommentálja.
A Der Spiegel német napilap információi szerint az RWE német energetikai konszern azt fontolgatja, hogy kiszáll a Nabucco konzorciumból. A hírek szerint az RWE vezetése még nem hozott végleges döntést, de az utóbbi hetekben berlini és brüsszeli politikusokat arról tájékoztatott, hogy a cég hamarosan távozhat a gázvezeték projekt megvalósítására összeállt társaságból. A részvétel azért vált kérdésessé, mert a beruházás becsült költségei csaknem megduplázódtak, és mindig nem sikerült földgázszállítási szerződést kötni Azerbajdzsánnal vagy Türkmenisztánnal. |
A szóvivő jelezte, hogy a részvényesek a Nabucco konzorcium vezető testületének ülésein vitatják meg a kérdést. Christian Dolezal hangsúlyozta, a részvényesek mindegyike hangot adhat kétségeinek; ezeket meg kell, és - jelen esetben a Mol álláspontját - meg is fogják vitatni az igazgatótanácsi ülésen.
A Nabucco magyarországi szakaszáról elmondta, hogy az körülbelül 384 kilométer hosszú lesz, s hangsúlyozta, hogy a Nabucco megépítése a magyar iparnak is előnyös, a gázszállítás megindulása után pedig jelentős bevételeket jelent. Az, hogy a kivitelezés pontosan mikor kezdődik, az a termelőkön múlik. Kiemelte, hogy a Nabucco-projekt a tranzitállamok, köztük Magyarország által aláírt és ratifikált szerződésen alapszik, ez pedig erős és egyedi jogi kereteket teremt a hitelezők, a termelők és gázszállítók számára.
A Nabucco Westről 2013-ban várható döntés
Christian Dolezal elmondta: egy, már jóváhagyott költségvetés mentén dolgoznak a projekt megvalósításán. Kifejtette, hogy a Törökország és az ausztriai Baumgarten között tervezett 3 900 kilométeres vezeték becsült költsége 8 milliárd euró, és azok a sajtóhírek, amelyek ennél többről szólnak, olyan "spekulációk", amelyeket ő nem kommentál. A költségek felülvizsgálata jelenleg is folyik. Ha a Nabucco rövidebb szakasza, az OMV által felvetett, körülbelül 1 300 kilométer hosszú Nabucco West valósul meg, akkor alacsonyabb lesz a költségvetés, de erről a részvényesek döntenek - mondta Christian Dolezal.
Szólt arról is, hogy hamarosan hivatalos ajánlatot nyújtanak be a Nabucco Westre vonatkozóan az azerbajdzsáni Shah Deniz mező kiaknázását végző konzorciumnak, amely várhatóan még idén nyáron dönt arról, hogy elfogadja-e az ajánlatot. Végleges döntés arról, hogy mely vezeték szállítsa az azeri gázt Európába 2013-ban várható. Christian Dolezal hozzátette, hogy a végleges döntés után 3-4 éven belül tudja megépíteni a konzorcium a gázvezetéket.
A NIC "gyümölcsöző" tárgyalásokat folytat a Bayerngas-zal a beruházáshoz való csatlakozásról - erősítette meg Christian Dolezal, hozzátéve, hogy részleteket a tárgyalások lezárultáig nem mondhat, de még idén döntés születhet a német cég csatlakozásáról.