Törvényi előírás alapján az önkéntes pénztári tagok esetében az ügyfél-átvilágítás eredményeinek – a hatályos jogszabályokkal összhangban − teljes körűen rendelkezésre kell állniuk december végéig - közölte a Privátbankárral a jegybank.
Kit érint és mit kell csinálni?
Az ügyfél-átvilágítással kapcsolatos előírások azokat a pénztártagokat érinthetik, akik 2013. július 1. előtt léptek be a pénztárba, de a pénztártagoknak célszerű előzetesen felvenni a kapcsolatot önkéntes pénztárukkal, hogy megtudják: esetükben az ügyfél-átvilágítás eredményeit teljes körűen beszerezték-e. A tagok egy részénél ugyanis a pénztárak korábban már elvégezték az ügyfél-átvilágítást, illetve esetleg más szolgáltatóktól megkaphatták a szükséges információkat.
Az ügyfél-átvilágítás során a tagoknak személyesen kell igazolniuk – személyi igazolványuk és lakcímkártyájuk bemutatásával – pénztáruknál személyazonosságukat, pénztáruk pedig rögzíti azonosító adataikat.
Mi történik, ha nem megy be?
A pénzmosás elleni törvény rendelkezéseinek megfelelően a meghatározott szolgáltatók (köztük a hazai önkéntes nyugdíj-, egészség- és önsegélyező pénztárak) január 1-től kötelesek megtagadni azoknak a tagjaiknak az ügyleti megbízásait, akiknél az ügyfél-átvilágítás eredményei idén év végéig nem állnak teljes körűen rendelkezésre.
Ha az ügyfél-átvilágítás nem történik meg év végéig, a pénztártag egyéni számlájára érkező befizetéseket továbbra is jóváírják, azok hozamot termelnek, és az addig felhalmozott tőke, illetve annak hozamai sem vesznek ugyan el, de ezek a tagok januártól nem tudnak majd egészségpénztári kártyával fizetni, önsegélyező pénztári szolgáltatást igénybe venni, illetve – ha ezt igényelné – nem veheti fel nyugdíjpénztári hozamait.
Ha kicsúszik a határidőből
Az MNB közleményéből az is kiderül, hogy a 2014. december 31-i határidő nem jogvesztő, tehát ez után is elvégezhető az ügyfél-átvilágítás. Amint ez megtörténik, a pénztár ismét teljes körű szolgáltatást nyújthat az érintett ügyfél számára. A jegybank, illetve jogelőd pénzügyi felügyeleti hatósága rendszeresen vizsgálta az ügyfél-átvilágítási kötelezettségek teljesítését, és több önkéntes pénztárral szemben alkalmazott intézkedést az ezzel kapcsolatos szabályszegés, mulasztás miatt.