Nyugaton kevésbé népszerű
A MasterCard regionális termékértékesítési vezetője, Kovács Szabolcs elmondta: összesen 8 európai országban végeztek igényfelmérést a témában. Az eredmények meglehetősen vegyesek lettek, Skandináviában például kevésbé nyitottak a részletfizetési megoldásra az ügyfelek, míg a közép-kelet-európai régióban, köztük Romániában és Magyarországon kitörő lelkesedés fogadta a felvetést. Ez nálunk még csak a Cetelemnél elérhető, de a következő hónapokban további bankok csatlakozására számítanak.
A most elindított tesztüzemben a MasterCard, a Magyar Cetelem Bank és az Ofotért vesz részt, így jelenleg kétezer szerencsés, aktív hitelkártyával rendelkező ügyfél számára nyílt lehetőség a részletfizetésre. Ez egészen 2018 első negyedévéig tart, és az eredményektől függően előbb az összes Cetelem-ügyfélre (ez mintegy 300 ezer aktív hitelkártyát jelent, aminek a 2/3-a képes a szolgáltatást biztosítani), majd az egész országra tervezik kinyitni a részletfizetési szolgáltatást. Szabó Péter, a Magyar Cetelem Bank vezérigazgatója hozzátette: a szolgáltatás elindítása nem jár plusz kártyakibocsátással, egy, már meglévő funkciót digitalizáltak most.
De milyen gyors?
Ha rövidek akarunk lenni: mint a villám. Jelenleg csak a 20 ezer forint feletti vásárlásokkor lehet igényelni részletfizetést – a felmérésből kiderült, hogy ez alatt nem igazán nyitottak az ügyfelek az ilyen megoldásra –, amihez nem kell mást tennünk, mint használni a bankkártyánkat. Fizetéskor és a PIN-kód megadását követően egy plusz üzenet ugrik fel a terminálon, ahol 3, 5 vagy 10 hónapos futamidőt választhatunk. Az időtartam kiválasztása után egy megerősítő üzenetet kapunk a kamattal megtoldott összeggel (ez a 3 havi részletfizetés esetében a vásárlás összege, az 5 és 10 hónapos fizetés esetében a Cetelemnél 25 százalékos éves ügyleti kamat van).
Ha ezt elfogadtuk, akkor meg is történik a vásárlás: a kereskedő megkapja a teljes összeget, a részleteket ezután az ügyfél a kártyakibocsátónak törleszti vissza havonta. A termináltól kapott blokkon szerepel, hogy hány havi törlesztő van még hátra, hány százalékos a kamat, és mennyi a törlesztőnk – mindezt kevesebb, mint 40 másodperc alatt. Ráadásul a már létező kártyákat lehet bevonni a szolgáltatásba, nincs szükség új kártyát igényelni, így az ügyfeleknek – amíg nem válik ez széles körben elérhető megoldássá – nincs más dolga. A kereskedőknek szintén nincs egyéb tennivalójuk, ahol van POS terminál, ott megoldható a részletfizetés, ehhez a MasterCard biztosítja a szükséges szoftverfejlesztést.