Július 1-jétől a belföldi adózók közötti ügyletekről kiállított, legalább 100 ezer forint áthárított áfát tartalmazó számlákról elektronikus úton adatot kell szolgáltatni a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak. Számlázó programmal történő számlázás esetén a számlázó program automatikusan, emberi beavatkozás nélkül, rögtön továbbítja a számlaadatokat a NAV-hoz.
A piacon ehhez temérdek számlázó-szolgáltatás áll rendelkezésre, amiket akár már mikrovállalkozások is igénybe vehetnek - nemrég az eNet listába szedte a legnépszerűbb számlázókat, itt találja >>
A vállalkozók a meglévő szolgáltatók mellett ingyen igénybe vehetik a NAV által fejlesztett online számlázó programot. Az Online Számlázó tesztkörnyezetben érhető el, holnaptól pedig az éles verziót is lehet használni - itt >> Alapszolgáltatásai nagyjából megfelelnek a piacon lévő számlázóprogramok ingyenes csomagjaiban található szolgáltatásoknak: ilyen például a vevő adatainak automatikus betöltése, a tételek gyors hozzáadásának lehetősége a terméklistából, keresés a számlák között.
Ha papíron számlázol, akkor is kötelező, csak macerásabb
Az adatszolgáltatás azoknak is kötelező, akik kézzel állítják ki a számlákat, azaz számlatömböt alkalmaznak; ha a számlában szereplő áfa összege legalább félmillió forint, legkésőbb a kiállítás utáni napon, ha ennél kevesebb, a számla kiállításától számított öt napon belül rögzítenie kell az adatokat az adózónak egy erre a célra létrehozott weboldalon.
A NAV videós tájékoztatója a témában:
Szakértők egyébként azt ajánlják: aki nem szokott 100 ezer forint feletti áfatartalmú számlákat kiállítani, ezért úgy érzi, nem is érintett az ügyben, az is regisztráljon a NAV-nál - most ugyan valóban 100 ezer forint a határ, de jó esélyt látnak rá, hogy ez előbb-utóbb (inkább előbb) lemegy majd nulláig is.