1. A kék virágok és a nők jogai
A világ kétségkívül legszebb metróállomásai Svédországban találhatók, ezek közül is kiemelkedik a legnagyobb, a stockholmi T-centralen. A teljes stockholmi metróhálózat egyben a világ legnagyobb művészeti kiállítása. A kortárs művekkel díszített állomások némelyike olyan témákat dolgoz fel, mint a klímaváltozás, illetve a nők jogai.
A Blue Line nevű vonalat és a barlangszerű építményt Per Olof Ultvedt művész nyers gránitkőre festett kék növényi motívumai díszítik.
2. Amit még kevesen láthattak eddig
2018-ig tilos volt fényképezni a taskenti metrórendszerben, így a város látványos állomásai csak mostanában kapták meg a megérdemelt figyelmet. Az 1977-ben megnyílt metrórendszer volt a hetedik, amelyet a Szovjetunióban építettek ki, és egyike annak a kettőnek, amely Közép-Ázsiában létezik (a másik Almatiban, Kazahsztánban található).
Az Alisher Navoiy (1441-1501) muzulmán költő nevét viselő állomás az egyik legfigyelemreméltóbb, magas pillérjeivel, bonyolult virágmintákkal díszített kupolás mennyezetével, valamint a költő műveinek jeleneteit ábrázoló kerámia falaival.
3. Monumentalitás és békés hangulat
A Metro Center Station az amerikai főváros metrórendszerének központi csomópontja, és egyike volt annak az eredeti hat állomásnak, amelyet az úgynevezett vörös vonal első szakaszának 1976-os felavatásakor nyitottak meg.
Harry Weese építész tervezte, aki úgy vélte, hogy Washington DC-nek nagy szüksége van egy olyan állomásra, amely tükrözi a mai, monumentális építészeti stílust. A boltívek, valamint a katedrálisszerű mennyezet, süllyesztett világítással, lágy és békés légkört teremtenek.
4. Minden szint más színű Nápolyban
A pszichedelikus hangulatú, lilára festett mennyezeti mozaik alatt széles mozgólépcső ereszkedik le Nápoly egyik legmélyebb metróállomására. Ez a Toledo állomás, amelyet sokan Európa legszebbjének neveznek.
Az állomás minden szintjét egy-egy szín jegyében tervezték, amely a városhoz kapcsolódó különféle tematikát jelképezi. Az első emelet falai és a padlózat fekete, ami aszfaltra hasonlít. A következő szinten a falak sárgák, az okkerszínű nápolyi építőkövek a napsugárzásra utalnak. A legmélyebb szinten a színezés kék és zöld, mint a tenger.
A bevezető folyosón egy 25 méter hosszú installáció található, két LED-es világítódobozzal, amelyek a hullámzó tenger képét reprodukálják. Az állomás 2012-es megnyitása előtti ásatások során számos történelmi tárgyat találtak.
5. Régi fa mozgólépcsők és multimédiás rendszer
A Wynyard állomás Sydneyben a közelmúltbeli átépítést követően, karcsú és modern átjárót kapott, amely Barangaroo-hoz, az ausztrál város új városi strandjához vezet. A legszembetűnőbb egyébként Chris Fox művész 2017-ben készült 50 méter hosszú „Interloop” szobra, aki ehhez a város egyik utolsó, még fából készült mozgólépcsőjét használta fel újra.
A tervezési és tervezési folyamat több mint hat hónapig tartott.
Idén azt is bejelentették, hogy a Wynscreen multimédiás rendszert kezdik használni, amely művészek, animátorok, tervezők és koreográfusok különféle munkáit jeleníti meg, ultramodern látványelemként.
6. Színes kaleidoszkóp, azulejoval és halacskákkal
A leginkább egy színes kaleidoszkópra emlékeztető Olaias a portugál fővárosban, Lisszabonban eredetileg az 1998-as világkiállításra épült. A Tomás Taveira által tervezett állomáson négy portugál művész installációi és António Palolo színes tablói láthatók.
Mint oly sok portugál épület, a falak itt is dekoratív csempével vannak burkolva, az ólomüveg ablakok pedig színezett fényt engednek be. A hal formájú mennyezeti lámpák Portugália híres tengeri birodalmára és ételeire emlékeztetnek.
7. Fénykupola, üvegből
A tajvani Formosa Boulevard állomás nemcsak a világ egyik legszebbike, hanem a mai világ egyik legnagyobb metróhálózatának a része is. Az állomások koronaékszere kétségtelenül az úgynevezett Fénykupola, a világ legnagyobb üvegművészeti alkotása. Az olasz Narcissus Quagliata tervezte alkotásösszesen 4500 üvegtáblája van, átmérője 30 méter, területe 2180 négyzetméter.
Paneljei az emberiség történelmét ábrázolják, négyféle megközelítésből, mint a tenger, az élet, a teremtés és a háborúk. A fő üzenet az építész szerint a szeretet, és a tolerancia.
8. A jövő: állomások és vonalak vezető nélkül
Doha vezető nélküli metrórendszerét 2019-ben adták át, amely a világ egyik legmodernebb technológiai földalatti közlekedési rendszerével dicsekedhet. A holland UNStudio építészeti cég által tervezett Msheireb központi pályaudvar és a világ egyik legnagyobb metróállomása alkotja a létesítmény szívét.
A boltíves mennyezetek a hídra utalnak Katar történelmi építészete, jelene és jövője között, míg az állomás csendesebb tereit a régió ősi kereskedelmi útvonalait szegélyező pihenőhelyek ihlették.