Bár a digitalizáció óriási teret nyert a turisztikai ágazatban, az nem változott, hogy a személyzetnek a vendégek minden óhajára fel kell készülnie, elsősorban persze a luxusházak esetében. A Hotels.com legújabb felmérése, amely a világ minden tájáról üzemelő szállodák válaszain alapul, azt prezentálja, hogy a vendégek mennyire találékonyak tudnak lenni a szobaszerviz rendeléseket illetően.
Kezdjük az étkezéssel. Az természetes manapság, hogy valaki mentes fogásokat rendel, vagy valamilyen allergiára hivatkozik. De akadt olyan különc is, aki azt szerette volna, hogy égett pirítóst szolgáljanak fel neki, egy másik vendég pedig friss kecsketejet követelt reggelire egy metropolisz közepén. A kiegészítő szolgáltatások között alapelvárás a wellness, ezen belül egyre szélesebb a választék. Az ázsiai országok meditációs szeánszai és extra masszázsai egyre kedveltebbek. A legújabb sláger, hogy párterápiás beszélgetésre invitálják a párokat, ha azok igénylik, azaz pszichológus is beszáll az „alkalmazotti” körbe.
Fotó: Depositphotos
De ez csak a kezdet: manapság már nagyon sok szálloda azzal csábítja a vendéget, hogy a háziállataikat is szívesen látják. Ez azzal jár, hogy a hotelbe bevitt szőrmók kedvencek kívánságlistáját is teljesíteni kell. A gazdik újabban olyan menüket kérnek, amelyek a kedvenceik különleges étrendjét veszik figyelembe.
Megesett, hogy amikor elérkezett a gyerkőc esti fürdetési ideje, az egyik fennhéjázó anya kizárólag Evian márkájú ásványvízben óhajtotta a csemetéjét füröszteni.
A szállodai vendégek egyre növekvő igényeinek kielégítése érdekében az egyik japán luxushotel, a W Osaka a szobákba beszerelt egy „bármit, bármikor” gombot, aminek megnyomásával garantáltan minden óhajt kielégítenek.
A legbizarrabb óhajok titokban maradnak
A jelenség persze nem új: a luxusszállodák törzsvendégeiket – érthető módon – évtizedek óta kényeztetik. Emlékezzünk csak a Micsoda nő! ikonikus jelenetére, amikor a front office menedzser viszi vissza az ékszerüzletbe a kölcsönzött nyakéket. De nemcsak ékszert lehet „házhoz” hozatni, hanem escortot is. Méghozzá olyan csinos fiút, aki alkalomadtán női ruhában vigasztalja és kényezteti a feleségét gyászoló idős urat – lásd a Daddy című rövidfilmet, Christian Coppola rendezésében, Dylan Sprouse főszereplésével. Számos törzsvendég mindig ugyanazt a pincért és sofőrt kéri, hogy kiszolgálja őket.
Az természetes, hogy a szobába bármilyen ételt és italt lehet rendelni, mint ahogy az is, hogy a sztárok bolondos óhajait illetően szigorú titoktartásra kötelezik az alkalmazottakat. Ha nem így tesznek, legközelebb biztos másik hotelt választ a híresség, akinek szobaszámláját egyébként sem ő fizeti, hanem az többnyire része egy filmforgatás büdzséjének. Ilyenkor nagyon fontos, hogy érkezése előtt a menedzser, illetve annak asszisztense feltérképezze, hány kijárata van a szállodának, hogy a rajongók elől ki tudjon szökni – megfelelő álruhában – az imádott popsztár. Ez a gyakorlat a magyar szállodaiparnak is immanens része már, főleg amióta nagy mértékben szaporodott a nálunk forgatott filmek száma. Az is fontos szempont, hogy például amikor egy arab sejk megérkezik a háremével, biztonságosan le tudják-e zárni az egész emeletet.
A politikusok esetében mindezek intézése a protokollfőnökök és testőrök dolga, itt az óhajok mibenléte és teljesítése – vagy éppen figyelmen kívül hagyása – sokszor stratégiai-diplomáciai kérdés lehet. Ehhez azt is tudni kell, hogy a legmagasabb rangú kormánytisztviselők többnyire nem szállodában laknak, hanem vagy kormányvillában, vagy a saját nagykövetségükön.