Hogyan kezdődött? Tipikus amerikai karrierrel: egy kisvállalkozásból, egy üdítóital kereskedésből született 1927-ben a világ ma egyik legnagyobb szállodalánca. Mára a Marriott International a világ egyik vezető szállodaipari cégévé vált, világszerte több mint 3700 szállodával, 73 országban.
A céget J. Willard és Alice S. Marriott alapította 1927-ben, amikor megnyitották első A&W franchise üzletüket. Amikor csípős mexikói ételekkel bővítették kínálatukat, nevüket The Hot Shoppe-ra változtatták. 1957. január 18-án nyílt meg első házuk, a 365 szobás The Twin Bridges Marriott Motor Hotel. Az évek folyamán újabb és újabb márkák csatlakoztak a lánchoz, például a SpringHill Suites (1998), Bulgari Hotels (2004) vagy az AC Hotels (2011).
Willard Marriott halála után 1985 és 2012 között a Marriott International elnöke és vezérigazgatója az ifjabb J.W. Marriott lett. Pár éve a nagyvállalat vezérigazgatói posztjára Arne Sorenson-t nevezték ki – ez az első alkalom, hogy nem a családi nevet viseli a cég vezérigazgatója. A cég központja az amerikai Bethesdában található.
A szállodalánc híres vállalati ars poeticájának legfontosabb elemei:
- Helyezd előtérbe az embereket – becsüld meg munkatársaidat és ők gondoskodni fognak a vevőidről!
- Hajszold a kiválóságot – tökéletes kiszolgálással kötelezd el magad vendégeid iránt!
- Tedd magadévá a változást – a siker sosem végleges!
- Cselekedeteid legyenek feddhetetlenek – a mód, ahogy viselkedünk az üzleti életben legalább olyan fontos, mint az üzlet maga!
- Szolgáld világunkat – a vállalati kultúránk minket élettel telivé, cégünket erősebbé és világunkat egy jobb hellyé teszi!
Szakmai körökben is gyakran idézik ifj. J.W. Marriott szavait:
“A kultúra az élet fonala, olyan ragasztó, amely összeköti múltunkat, jelenünket és jövőnket.”
Hiszünk benne, hogy értékeink közé tartozik a hitelesség.”
A budapesti Duna-parti szállodát sokáig nehéz volt a fővárosi nagyközönség körében „átkeresztelni”. A Finta József-tervezte Intercontinentalépülete volt az első igazán világszintű szálloda. Valamint az első a világvezető szállodaláncai közül, amely 1969 végén bevonult az akkori szocialista országok között úttörőként a turizmusba, és ott meghatározó szerepet játszott, húzóerővel bírt. Hamarosan követte a szakágazat többi akkori nagyágyúja.
A Marriott 20 éve van jelen Magyarországon és mára foglaltság tekintetében is úttörő a hazai luxus szállodák közül.
A szállodaiparban kizárólag üzemeltetőként tevékenykedő Marriott International az európai kontinens piacain idáig 5 márkát vezetett be (JW Marrott Hotels & Resorts, Marriott Hotels & Resorts, Renaissance Hotels & Resorts Courtyard by Marriott, Marriott Executive Apartments). Ezenkívül két partnerszállodalánc, a Ritz- Carlton és a Ramada International házait működteti.