"Most kaptuk meg a hétfői járatokról a nyilatkozatokat, miután arról 48 órával a munkába állás előtt kell nyilatkozniuk a pilótáknak. Erre alapozva jelenleg úgy látjuk, hogy a járatoknak megközelítőleg a fele fog közlekedni" - mondta Frédéric Gagey, a francia légitársaság elnök-vezérigazgatója.
"Az utasokat természetesen tájékoztatjuk, s azt kérjük tőlük, hogy ha lehetséges, halasszák el az útjukat" - tette hozzá. Véleménye szerint hétfőn biztosan fennakadások lesznek, de valószínűleg a következő napokban is.
Miért sztrájkolnak?
A pilóták többségi szakszervezete, az SNPL szeptember 15. és 22. közöttre hirdetett sztrájkot, a második legjelentősebb szakszervezet, a SPAF pedig szeptember 15. és 18. között szólít fel munkabeszüntetésre.
A pilótákat az Air France fapados légitársasága, a Transavia fejlesztése aggasztja, ami miatt hetek óta tárgyalások folynak a szakszervezetek és a vezetőség között.
Az Air France jövőre jelentős fejlesztéseket tervez a fapados légitársaságnál, új járatok és bázisok nyitásával, ahol helyi szerződések alapján kívánják a pilótákat foglalkoztatni. A szakszervezetek viszont azt követelik, hogy az Air France-nál és a Transaviánál foglalkoztatott pilótáknak egységes, francia munkaszerződése legyen. A vezetőség szerint viszont a Transaviánál dolgozók szerződésének a fapados légitársaság működési feltételeihez kell alkalmazkodnia.
Így látja a főnök a helyzetet
"A Transavia légitársaság 2007 óta létezik. 16 repülőgépe van. Mi egyetlen dolgot kérünk: a lehetőséget a növekedésre. Szeretnénk gépeket átadni a Transavia France-nak (az Air France-tól) és több járatot indítani. Ezek olcsó járatok, amire azért van lehetőség, mert ennek a cégnek sokkal alacsonyabbak a költségei, mint az Air France-nak. Ennek az alacsonyabb árfekvésű márkának a fejlesztése jó kezdeményezés" - fogalmazott Gagey. Elmondta, hogy a Transavia duplájára szeretné növelni a repülőgépei számát, amellyel 220-250 új munkahely jönne létre.
Azt is elmondta, hogy a légitársaság mindent megtesz, hogy a sztrájk idején a törölt járatok utasait előre értesítsék arról, hogy ne menjek ki feleslegesen a repülőtérre. Ugyanakkor szerinte azért szerencsésebb elhalasztani jövő héten a repülőutakat, mert a munkabeszüntetés folytatásáról napról napra fognak dönteni a szakszervezetek. A tárgyalások egyébként egész hétvégén folytatódnak a vezetőség és a szociális partnerek között.
Az Air France vezetőjének becslése szerint a munkabeszüntetés napi 10-15 millió euró veszteséget fog okozni a légitársaságnak.