Budapest két leghosszabb villamosgyűrűjét, az 1-es és a 3-as pálya felújítását 2014-re végzik el, ezzel együtt meg is hosszabbítják azokat, előbbit Dél-Budára átvezetve a Fehérvári útig (majd az Etele térig), utóbbit pedig összekötik a Közvágóhídra befutó ráckevei hévvel.
A pályafelújításra a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) már ki is írta a közbeszerzési eljárást, ezek érdekessége lesz, hogy mindkét szakaszon lesznek füvesített szakaszok is majd (Kőbányán, illetve Dél-Budán is). A pályafelújítással együtt azonban új járműveket is beszerez a főváros, összesen 37 darabot. Vagyis a nagykörúti villamostenderhez hasonló nagyszabású beszerzésre készül a BKK, mely a pályázatot ki is írta már - tudta meg a Privátbankár a BKK-tól.
2015-ig jöhetnek az új villamosok
A 37 darab új villamosból 12 kerül majd az 1-es villamos vonalára, a kiírás szerint ezek 52-56 méter hosszúak lesznek. Ha egyterű villamosok érkeznek ide, akkor az 1-es ráverhet a világrekorder 4-6-os villamosokra, az itt közlekedő Combino Supra típusú járművek ugyanis a világ leghosszabb, egyterű villamosai, hosszuk 53 méter 99 centiméter. Az 1-es abban is hasonlíthat majd a Európa legforgalmasabb vonalára, a nagykörútira, hogy csúcsidőben alig kell majd várnia az utasoknak: 3-5 percenként indulnak majd a járatok, melyek jövőre már elvileg átérnek Budára a város déli részén is.
A BKK-t csak alacsonypadlós és energiahatékony villamosok érdeklik, 12 ebből megy a felújított 1-es villamos vonalára, a többi pedig a 3-as vonalra, illetve a budai fonódó villamos projekt keretében a 19-es és 61-es viszonylatokban alacsonypadlós villamosok fognak majd járni - értesült a Privátbankár a BKK-tól. Ez utóbbiak amúgy rövid villamosok lesznek, 32-36 méter hosszúak. A járműbeszerzést kiírták, de egyelőre nem tudni, milyen típus lesz még a nyertes, ez majd csak az eredményhirdetés után fog kiderülni. Az első prototípusok 2014 végén érkezhetnek, 2015 őszéig pedig munkába állhatnak az első sorozatjárművek a BKK tervei szerint.
Alacsonypadlós trolik és villamosok: nincs belőlük 100 darab se
A BKK a mostani 37 villamossal együtt 25 alacsonypadlós trolibuszt is vesz, a beszerzés értéke 43 milliárd forint, aminek döntő részét az EU finanszírozza.
A fővárosi trolik és villamosok nagyjából 400 millió utas szállítanak évente, ezek közül azonban csak 40 darab felel meg az EU irányelveinek, az alacsonypadlós Combinók. Ezenkívül akadálymentes közlekedésre alkalmas villamosok nincsenek a fővárosban, troliból is csak mindösszesen 47. Miközben vannak még 40 éves villamosok is szolgálatban, az új tenderrel ezeket vonhatják ki végleg a forgalomból. Az 1967 és 1978 között gyártott Ganz-villamosokból még 118 darab van a BKV állományában.