A BDOnline.hu és a Turizmus.com felmérésben idén rekordszámú budapesti szálloda vett részt, amelyek a szobakapacitásuk alapján a piac 61,3 százalékát fedik le, az ötcsillagosok körében 81 százalékát. Vidéki válaszadók a 2013-as vidéki szobaéjszakák közel egyharmadát teljesítették.
A felmérésből kitűnik, hogy a szállodák az elmúlt évben fontos lépéseket tettek saját online csatornáik tudatos felépítésére, így visszaszorították az online közvetítők (OTA – Online Travel Agent) térnyerését, az áron aluli értékesítés folytatódását.
Rájöttek, hogy megéri
A kutatás szerint Budapesten az összes szobaéjszaka 25,5 százalékát, vidéken a 29,1 százalékát foglalták online csatornákon keresztül 2013-ban.
Hegedűs Attila, a BDO Magyarország hotel és ingatlan tanácsadási üzletágának ügyvezetője szerint a szállodák jelentős része felismerte az online jelenlét fontosságát, így a céges és csoportos online foglalások is növekedni tudtak.
Stratégiát váltottak
Az online közvetítők közül Budapesten továbbra is a Booking.com és az Expedia a meghatározó, piaci részesedésük azonban visszaesett. Míg korábban a két cég együttesen 58,9 százalékos lefedettséget ért el, 2013-ban ez számos szálloda stratégiai lépéseinek hatására 43,3 százalékra csökkent.
A Központi Statisztikai Hivatal nemrég publikált adatai szerint áprilisban a külföldivendég-éjszakák száma 9,4, a belföldivendég-éjszakáké 22 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi szinthez képest. A szálláshelyek bruttó árbevétele 12 százalékkal nőtt. Részletek >>> |
A felmérésben részt vevő vidéki szállodák között a Booking.com a közvetített szobaéjszakák számában megelőzte a korábbi években itt még piacvezető Szallas.hu-t. Harmadik helyen a korábbi évekhez hasonlóan a Szallasvadasz.hu áll, mögötte jelentős lemaradással, egyenként 3 százalék alatti piaci részesedéssel következnek a további nemzetközi és hazai online közvetítő oldalak.
Változtatni, de hogyan?
A felmérésben részt vevő vidéki szállodák az online foglalások közel felét, 49 százalékát a saját weboldalukon keresztül érték el. Ennek ellenére a szállodáknak még mindig az online közvetítői jutalékteher növekedése jelenti az egyik legnagyobb kihívást, ebben csak a tudatos és a saját honlapjukra kiemelten figyelő szállodák tudnak az átlagoshoz képest egészségesebb arányt elérni - véli Gyenes Ákos, a BDOnline vezető szakértője.