Az 5 és fél kilométeres távot az új kompjárat 20 perc alatt tenné meg - mondta Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója. Elmondta: a projekt első lépéseként már tavaly nyertek el támogatást a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére, annak eredménye alapján dönthet a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség arról, támogatja-e a tervek megvalósulását pályázat kiírásával, illetve uniós forrás hozzáférhetővé tételével. A tanulmány heteken belül olvasható lesz.
A kompátkelő a tervek szerint csökkentené a szántódi rév és a Tihanyi-félsziget, valamint a Balaton nyugati településeinek terhelését, közvetlenebb összeköttetést biztosítva a déli part mentén haladó M7-es autópálya és az északi part között. A meglévő kikötők, utak átalakítása, hajók beszerzése, valamint a járulékos infrastrukturális beruházások 8 milliárd forintba kerülnének. Az új, 60-65 méter hosszú komphajók 48-50 autó és 350-1000 utas szállítására lennének képesek.
Az eddigi számítások szerint a Badacsony és Fonyód közötti távot hajóval évente 100-120 ezer ember teszi meg. Ennek a személyforgalomnak a lebonyolításával önfenntartó lehet az új kompjárat, a szállított gépjárművek utáni bevétel pedig már hasznot is hozna. Az előzetes becslések szerint a szántódi rév gépkocsiforgalmának 20-25 százaléka, évi 70 ezer autót lehetne átterelni az új kompjáratra, és legalább még egyszer ennyi jármű szállítására volna igény évente.