A közlekedési dolgozókat képviselő RMT szakszervezet szerda estig hirdette meg az akciót.
A londoni metrósok jövő hétfőtől újabb (akkor háromnapos) sztrájkot kezdenek, ha addig nem sikerül megállapodni a munkáltatóval.
Nem ez az első tiltakozás A jegypénztárak bezárása ellen februárban kétszer is sztrájkoltak a dolgozók. Részletek >>> |
A londoni tömegközlekedését felelős városházi cég, a Transport for London (TfL) tervei szerint az összes londoni metróállomáson bezárják a jegypénztárakat, mivel a londoni metró utasainak ma már kevesebb mint a 3 százaléka vesz menetjegyet a pénztárakban. A cég évi 50 millió font (19 milliárd forint) megtakarítást vár az intézkedéstől.
Mi van helyette?
A londoni tömegközlekedésben évekkel ezelőtt meghonosították az elektronikus bérletet, amelyet az állomásokon elhelyezett automatáknál, bank- vagy hitelkártyával előre fel lehet tölteni pénzzel. Az utasok a bérletet össze is köthetik bankszámlájukkal, és ebben a esetben a rendszer időről időre automatikusan feltölti a számláról a bérletet a tulajdonos által előre meghatározott összeggel.
Emellett most már közvetlenül bankkártyával is lehet fizetni; a kártyát a metrólejáratok előtt elhelyezett érzékelőkhöz kell érinteni, ugyanúgy, ahogy az elektronikus bérleteket. Így gyakorlatilag már csak a turisták használják a jegypénztárakat.
Sajátos átszervezés
A pénztárak bezárása után a jelenleg jegyértékesítéssel foglalkozó alkalmazottak zömét peronszolgálatra helyezik át, az átszervezés ugyanakkor várhatóan 960 munkahely megszüntetésével jár.
A 400 kilométeres, 12 fővonalból és számtalan elágazó mellékvonalból álló londoni földalattit naponta átlagosan négymillió (évente csaknem másfél milliárd) utas használja, így a kétnapos mostani és a háromnapos jövő heti sztrájk bizonyosan rendkívüli felfordulást okoz a londoni tömegközlekedésben.
Még egy meccs is közbejött
Szerda este, még a sztrájk idején lesz a Chelsea-Atlético Madrid labdarúgó-mérkőzés a Bajnokok Ligája-sorozatban az angol klub nyugat-londoni stadionjában, amely csak metróval közelíthető meg. A Chelsea-stadion ugyanis London egyik legsűrűbben lakott városrészében van, szűk utcák közé beágyazva, és hazai meccsek idején a rendőrség az érkező tömeg védelmére lezárja a környező utakat, a buszforgalmat is elterelve.
Boris Johnson, London konzervatív párti polgármestere hétfő esti nyilatkozatában értelmetlennek nevezte a metrósztrájkot, mondván: az átszervezések kezdete óta eddig hatszáznál több metróalkalmazott jelezte önkéntes távozási szándékát, és a TfL a tervezett leépítéseket teljes egészében hasonló módon, vagyis elbocsátások nélkül igyekszik megoldani.