A ciprusi állami rádiónak adott nyilatkozatban a kormányszóvivő hangsúlyozta, hogy a kormány megkísérelte megmenteni a légitársaságot, de a hosszú ideje fennálló problémákat már nem lehetett orvosolni. Az Európai Bizottság pénteken rendelte el a Cyprus Airways légitársaságnak nyújtott mintegy 65 millió eurós állami támogatás visszafizetését, mivel az sérti az uniós versenyjogi szabályokat. Az állam, a 93 százalékos tulajdonos ezt követően leállította a társaság működését.
Elkerülhetetlen vagy sem?
Mariosz Demetriadesz kommunikációs miniszter már korábban jelezte, hogy a légitársaság nem fogja túlélni, ha Brüsszel jogellenesnek ítéli a 31 millió eurós tőkeemelést és a 34 millió eurós mentőhitelt. A Cyprus Airways pilótaszakszervezetének elnöke a ciprusi állami rádióban bejelentette, hogy jogi úton fognak fellépni a társaság felszámolásának megakadályozása érdekében. Szerinte az állam meg tudta volna menteni a légitársaságot ha akarja, "csakhogy fel akarta azt számolni".
A légitársaság 2012-ben 55,8 millió euró veszteséget szenvedett el, több mint dupláját az előző évi 23,88 millió eurónak.
Úgy jártak, mint a Malév
A Malév csődjének a veszteségesség mellett az volt az oka, hogy hasonló módon az állam támogatást nyújtott a cégnek, amit az Európai Unió jogellenesnek talált. |
Az Európai Bizottság szerint a légitársaságnak adott állami támogatás megsértette az uniós versenyjogi szabályokat. "A Cyprus Airways 2007 óta nagy összegű állami támogatásban részesült, de képtelennek bizonyult működését átszervezéssel állami támogatás nélkül is fenntarthatóvá tenni" - indokolta a döntést Margrethe Vestager uniós versenyjogi biztos.
A Phileleftheros ciprusi napilap szerint "a légitársaság sorsát hosszú évek elhibázott vezetése, a magas bérek, a túlzott juttatások és privilégiumok, a túlméretezett alkalmazotti létszám, a veszteséges útvonalak, valamint a rossz pénzügyi döntések pecsételték meg".