Vokswagen átalakított elektromos bogár (Zelectric). Fotó: Wikimedia Commons, Rex Gray |
A Volkswagen autóinak hamisított károsanyag-kibocsátási tesztjei körül kirobbant botrányban komoly fejleményt jelenthet, ha nem is igazán váratlan, hogy Alexander Dobrindt német közlekedési miniszter a többi gyártó járműveinek tesztelését jelentette be. Más, köztük külföldi gyártók járműveit jelenleg alapos vizsgálatnak vetjük alá – mondta a Bild Zeitung szombati száma szerint.
Ezen kívül a tesztelések rendszerének átalakítását is bejelentette, a laboratóriumi körülmények mellett a közúti forgalomban is fogják vizsgálni a kibocsátást. Szigorítás lesz, és jobban közelítik majd az eljárást az autósok normál forgalomban való viselkedéséhez. A műhelybeli körülmények között végzett tesztelésekkel való trükközést ezzel megszüntetik.
Az egész iparág nem sáros?
Az autóipart azonban a miniszter védelmében vette, azt mondta, hogy az egész ágazat általános gyanúsítása nem indokolt. Németországban a világ legjobb, legmodernebb, leginnovatívabb autóit állítják elő, de teljes átláthatóságra van szükség a tesztelő szervezetekkel szemben.
A Volkswagent ezen kívül felszólították, hogy állítson fel egy általános ügyfélkapcsolati centrumot, ahol az érintett vásárlókat útba igazítják.
Már évek óta lehetett tudni
A károsanyag-kibocsátási botrány első napja óta makacsul tartják magukat a híresztelések, hogy a Volkswagen autói egyáltalán nem egyedüliként érintettek ebben, sőt lehet, hogy nem is a legszennyezőbbek. (Már szeptemberben hosszasan soroltuk az érveket, sőt idéztünk egy hat évvel ezelőtti cikket is itt>>>>, amely részletesen leírja a trükközési módszereket. Azt is felvetettük, mi lenne, ha a németek lelepleznék a többi gyártót.)
Ha a precíz németek most kiderítenék, hogy a Volkswagen autói esetleg nem is rínak ki különösebben a sorból, nem fekete bárányok az iparágon belül, az ugyan elképesztő botrányt jelentene világszerte, de csökkentené a német iparra és a gyárra nehezedő nyomást. Viszont az egész világ autóiparát átalakíthatná.
Ki a csontvázakat a szekrényből
A Bloomberg tegnapi vezércikke teljesen másképp látja a teendőket, de hát ők inkább az ellenérdekelt, konkurens amerikaiak. Szerintük három dolgot kéne tennie a német cégnek.
Először, megtisztulni, kiönteni az összes csontvázat a szekrényből, feltárni őszintén és gyorsan minden szabálytalanságot. Másodszor, kijavítani a hibákat, az autókat, mert az ügyfelek abban a tudatban vásárolták azokat, hogy környezetbarát, tiszta, hatékony járművek. (Ez elég nehéz lehet, ha könnyű lenne, eleve úgy gyártották volna a járműveket.)
Le kéne győzni a Teslát
Harmadszor, legyőzni a Teslát. Szerintük a német gyár hatalmas tőkeereje és tapasztalata, műszaki háttere sokkal jobb eséllyel alkalmassá tenné a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának szerepére, mint a Teslát. Amely azzal a gonddal küzd, hogy csak nagyon csekély választékot tud nyújtani a modelljeiből. (Valamint kevés számú autót értékesít, veszteségesen.)