Tavaly az élelmiszer-értékesítés 2,6 százalékkal nőtt a GKI adatai szerint. Az Euler Hermes iparági elemzése arra kereste a választ, folytatódhat-e a konjunktúra 2018-ban is. A hitelbiztosító elemzéséből kiderült, hogy az előző évekhez képest nincs érdemi változás az erőviszonyok terén, továbbra is a nemzetközi kiskereskedelmi láncok uralják a magyar piacot. A Tesco – a rendelkezésre álló legutolsó, teljes üzleti évre vonatkozó, 2016-os adatok alapján – magabiztosan őrzi piacvezető helyét 2 milliárd eurót meghaladó éves árbevétellel, őt követi a magyar Coop 1,87 milliárd eurós forgalommal, míg a bronzérmes CBA 1,6 milliárd eurót ért el.
Továbbra is a multik dominálnak
A magyar élelmiszerkereskedelmi piacot 60 százalékban a nemzetközi láncok uralják árbevétel alapján számolva – írja az Euler Hermes Hitelbiztosító legfrissebb iparági elemzésében.
A Tesco piacvezető pozícióját még senki nem veszélyezteti, árbevétele stabil, ahogy az országosan legtöbb üzlettel rendelkező, értékesítés alapján negyedik helyezett Sparé is. A német kereskedelmi láncok - Lidl, Aldi, Penny Market - ellenben számottevően tudták növelni árbevételüket, bár az utóbbi két vállalat még nem tudta megközelíteni a kizárólag hipermarketeket üzemeltető francia Auchant.
A Magyarországon működő nemzetközi és hazai kiskereskedelmi láncok élelmiszer-értékesítésből származó 2016. évi árbevétele (millió EUR) Forrás: Euler Hermes |
Az Euler Hermes összehasonlította a Magyarországon jelen lévő multivállalatok nemzetközi pénzügyi adatait is, amelyből kiderül, hogy a globális erősorrend eltér a hazaitól. Nemzetközi viszonylatban a dinamikus növekedést produkáló, a Lidlt is tulajdonló Schwartz Group érte el a legmagasabb árbevételt a vizsgált kereskedelmi láncok közül, őt követi a szintén német Aldi, míg a magyar piacon aranyérmes Tesco nemzetközi szinten a német láncok mögött végzett.
Hazánkban a Tesco, a Spar és a Lidl is növekvő EBITDA eredményeket produkált 2016-ban, összhangban az anyacégek javuló teljesítményével. Ugyanakkor, amíg Magyarországon a Rewe csoport Penny Market lánca csökkenő EBITDA-t mutatott, addig nemzetközi szinten magánál a csoportnál növekedést figyelhetünk meg.
A magyar láncok vegyes képet mutatnak
Magyarországon stabilan tartja ezüstérmes pozícióját a 2016-ban 1,871 milliárd eurós bevételt produkáló belföldi áruházlánc, a Coop. Bronzérmes a CBA 1,6 milliárd eurós bevételével, a Reál pedig az ötödik helyen áll 1,2 milliárd euróval az árbevételi rangsorban. Bár a boltszámok tekintetében a hazai kereskedelmi láncok jelentősen meghaladják a nemzetközi cégekét, a magyar kereskedelmi cégek bevétele csupán 70 százalékát teszi ki a multinacionális társaságok árbevételének.
Továbbra is baj a munkaerőhiány
A belföldi társaságok stratégiájában egyre nagyobb kihívást jelent a munkaerőhiány kezelése, illetve a meglévő munkaerő megtartása. Az emiatt növekvő költségek még nagyobb nyomást fognak gyakorolni a kiskereskedőkre, akik arra kényszerülnek, hogy a kereslet növekedése mellett a költségcsökkentésre és a működési hatékonyságra összpontosítsanak. A magas bérnyomás miatt még nehezebb lesz nyereségesnek lenni.
Kevesebb bolt, rövidebb nyitva tartás
Az Euler Hermes elemzői szerint valamennyi magyarországi láncnál racionalizálás, átszervezés várható, amely egyrészt a boltszámok csökkentését, üzletek eladását vagy a nyitva tartás korlátozását eredményezheti. Másrészt azok a láncok, amelyek a növekedést új üzletek nyitásával tervezik fenntartani, ott a finanszírozás módja (tagi kölcsön, banki hitel) lehet hatással a kockázatokra. További kockázati tényező, hogy milyen beszerzési struktúrával, logisztikai hálózattal rendelkeznek a boltok, illetve mennyire képesek koncentrálni a beszerzéseiket – derült ki az elemzésből.