Elon Musk trágárszavakkal támadta az X-et, korábbi nevén Twittert bojkottáló hirdetőket, ami kellően fel is bolygatta a piacot.
A BBC emlékeztet egy korábbi beszélgetésre: "Ha a Disney nyugodtan reklámozhat gyerekfilmeket [a Twitteren], az Apple pedig nyugodtan reklámozhat iPhone-okat, akkor ezek jó jelek arra, hogy a Twitter jó hely a reklámozásra."
Hét hónappal később a Disney és az Apple már nem hirdet az X-en, Musk pedig azt üzeni a távozó cégeknek, hogy - idézzük - "menjetek a bánatba", ennél angolul cudarabb nyelvezetben.
Rossz üzenetek, csődveszély
A cégek azt követően szüneteltették a hirdetéseket, hogy egy amerikai szervezet, a Media Matters for America vizsgálata nácibarát posztok mellett megjelenő hirdetéseket talált. Az X hevesen támadta a jelentést, megkérdőjelezve annak kutatási módszereit, és pert indított a szervezet ellen.
Musk egy több kárhozó kifejezéssel tűzdelt interjúban jelezte, hogy a reklámbojkott mennyire károsítja a vállalat eredményeit.
Mindez egy olyan vállalat esetében, amelyet tavaly 44 milliárd dollárért vásárolt meg, a látott bírósági perek alapján nem is biztos, hogy átgondolt módon, a csőd elképzelhetetlennek tűnhet.
De mostanra, ez lehetséges.
Elszállnak a hirdetők
Nagyon függ az X a reklámbevételektől - és nem térnek vissza a hirdetők.
Az X bevételeinek mintegy 90 százaléka reklámokból származott, meghatározó eleme az üzleti működésnek.
"Ha a cég megbukik... a hirdetők bojkottja miatt fog megbukni. És ez lesz az, ami csődbe viszi a céget."
Mark Gay, a több száz céggel együttműködő Ebiquity marketing tanácsadó cég szakértője szerint semmi jele annak, hogy bárki is visszatérne.
"A pénz kijött, és senki nem készít stratégiát az újbóli befektetésre"
A Walmart bejelentette, hogy többé nem hirdet az X-en. A Walmart az Egyesült Államok egyik legjelentősebb kiskereskedelmi lánca.
Jöhet az egércsapda
Musk a New York Times DealBook Summiton adott interjújában elmondta az X-ből kilépő hirdetőknek, hogy hova menjenek, de olyasmit is mondott, amitől a hirdetők még jobban összerezzentek.
"Szia Bob" - mondta - utalva ezzel a Disney vezérigazgatójára, Bob Igerre.
Ha Musk ilyen módon "célkeresztbe állítja" a vezérigazgatókat, akkor azok még inkább tartózkodóak lesznek az X-szel kapcsolatban - véli Lou Paskalis, az AJL Advisory marketing tanácsadó cégtől.
Musk olyan időben száll bele a korábban legnépszerűbb, manapság sokat kikezdett szórakoztatóipari társaságba, amelyről az elmúlt időszak gyatra teljesítménye miatt eleve sorban jönnek a felvásárlási pletykák.
Az Apple is szóba került, de akár az is, hogy a befektetők elintézik, ne Bob Iger vezesse a jövőben a céget, amely legutóbbi termékeivel se a Marvel, se a Star Wars fronton nem tudott érdemit produkálni, miközben minderre rengeteg pénzt költött.
Mégis, innét hova?
Azokat a kitettségeket, amelyeket Musk felhalmozott az X esetében tudja kezelni, ha máshogy nem, saját vagyonából, de a jövőbeni forrásbevonási képességeit, és a most fenyegető beomlás jelentősen rombolja a kilátásokat. Ha esetleg újabb kötvénykibocsátásra, vagy tőzsdei szereplők bevonására lenne szükség, ebben a helyzetben sokkal nehezebb lenne, lévén kevésébé vonzó befektetni egy ingadozó cégbe.
A BBC által megszólaltatott szakértők szerint egy csőd abszolút benne van a pakliban.
Jasmine Enberg, az Insider Intelligence vezető elemzője szerint "nem kell ahhoz közösségi média szakértőnek lenni, hogy megértsük és tudjuk, hogy az X számláit fizető hirdetők és cégek nyilvános és személyes támadása nem lesz elhanyagolható” - mondta, utalva Musk kiszólásaira.
A lap elemzése arra jut, hogy ha a hirdetők ki is esnek, kell találni másmilyen, előfizetésre épülő jövedelmet.
Ezt az X annyiban már megtette, hogy pénzért minősíti a felhasználóit és posztolóit, legutóbb a valószínűleg leginkább a játékipar iránt érdeklődő usereit célzó újítással igyekszik felszínen maradni.