3p
A párizsi klímaegyezmény mellett a világ nagyvárosai maguk is tesznek a károsanyag-kibocsátás ellen. London és Párizs száműzné a benzin- és dízelkereskedelmet, Norvégia a belső égésű motorokat száműzné az utakról. Húsz éven belül minden harmadik autó elektromos lehet a szakértők szerint, a fogyasztók azonban másképp gondolkodnak. Mikor jöhet el a megfizethető, könnyen és gyorsan tölthető autók ideje?

Az elektromos autók egyre népszerűbbek, az autógyártók bővülő kínálattal és újabb ötletekkel jelentkeznek – nemrég kezdte meg a gyártást Elon Musk gigantikus akkumulátorgyára, a gyártók pedig az új modellek mellett a már bevált, régi modelleket is környezettudatosabbra cserélik. Nem meglepő hát, hogy az okosautók piaca is robbanás előtt áll, a CES-en, a világ legnagyobb technológiai kiállításán több ilyen járművet mutattak be. Előzetes becslések szerint a 2030-ig eladott autók mintegy harmada lesz teljesen elektromos, ezt közölte a Roland Berger a Privátbankár.hu-val.

Az elektromobilitás fejlődése az egyes országokban az elmúlt néhány évben. Forrás: Roland Berger

Óriási a verseny

Ehhez már meg is tették az első lépéseket a világ nagyvárosai, London, Párizs és Mexikóváros teljesen száműzné a benzint és a dízelt a kutakról, Kínában kvótát vezetnének be az elektromos járművekre, Norvégiában pedig 2025-től szó szerint betiltanák a belsőégésű motoros kocsik használatát. A Roland Berger tanulmánya hét autógyártó ország - Kína, Franciaország, Németország, Olaszország, Japán, Dél-Korea és az USA – technológiai, ipari és piaci adatait hasonlítja össze.

Az ár a meghatározó

Az egyik probléma, amivel a gyártóknak szembe kell nézniük, a nyersanyagoktól (lítium, nikkel, mangán, kobalt és grafit), és az ezeket beszállító országoktól való függésük. A világ grafittartalékának 95 százaléka Kínában található, a globális kobaltkereslet majdnem felét Kongó elégíti ki. Az acélfinomításhoz szükséges mangán kínálatának negyede Észak-Afrikából származik, Chile és Ausztrália pedig a világ lítium készletének harmadát uralja. A finomított grafit készlet nagyrészt Japán és Dél-Korea fennhatósága alatt van.

Az egyes országok GDP arányos költése az elektromos autók fejlesztésére. Forrás: Roland Berger

A nyersanyagok szállítása és az akkumulátorelemek gyártása így tehát olyan tényezők, amik nagyban kitettek politikai kockázatoknak, különösen azt figyelembe véve, hogy Kínában az állam jelentős mértékben támogatja a lítium-ion gyártást, így a kínai akkumulátorgyártók piacvezetők, megelőzve az USA-t és Japánt is.  Ugyanakkor pont az akkumulátorok árának csökkenése és az újgenerációs, tölthető akkumulátorok megjelenése középtávon a minél szélesebb elektromosautó-kínálat kifejlesztéséhez segíthetik a járműgyártókat.

Mi a helyzet nálunk?

Magyarország ugyanakkor még meglehetősen gyerekcipőben jár az elektromos autók működtetése terén – bár már kilátásba helyezték 500 töltőállomás kiépítését, a tavalyi adatok szerint mindössze ezer darab új, zöld rendszámú autó került a piacra. Ennek egyik elsődleges oka, hogy az elektromos autók borzalmasan drágák. Ezzel együtt nem kell aggódni, hogy nem vennénk ki a részünket a környezetvédelemből, Budapesten tavaly indult el például az első, kizárólag zöld autókkal működő autómegosztó vállalkozás, erről korábban itt írtunk bővebben. >>>

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Bezár az állami posta, de nem nálunk
Privátbankár.hu | 2025. december 21. 15:30
Év végével bezár a dán állami posta.
Vállalat Komoly magyar-amerikai űripari megállapodás született
Privátbankár.hu | 2025. december 20. 08:27
A tranzakció mérföldkő a magyar-amerikai űripari kapcsolatokban, és megerősíti a 4iG pozícióit a globális kereskedelmi űriparban
Vállalat Visszalép az MVM a nagy román bevásárlástól
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 19:59
Felbontja adásvételi megállapodását az MVM és az E.ON.
Vállalat Novemberig nagyon fölfutott a BYD gyártása
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 19:20
A BYD az első 11 hónapban összesen 4,182 millió autót gyártott, ez 2024 azonos időszakához viszonyítva 11,3 százalékos növekedés – közölte a BYD Company Limited abból az alkalomból, hogy a cég kínai, Jinan városában működő üzemében legyártották a 15 milliomodik NEV (új energiákkal hajtott) autót.
Vállalat Örül a dán hajózási vállalat, már nem lőnek hajóira
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 17:01
A dán hajózási vállalat, a Maersk pénteken közölte, hogy egyik hajója közel két év után először sikeresen áthaladt a Vörös-tengeren és a Báb el-Mandeb-szoroson, amelyet a jemeni húszik tartottak tűz alatt.
Vállalat A TikTok kínai tulajdonosa megállapodást kötött, hogy elkerülje az amerikai betiltását
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 15:30
A TikTok kínai tulajdonosa, a ByteDance csütörtökön kötelező erejű megállapodásokat írt alá arról, hogy az Egyesült Államokban működő TikTok feletti irányítást egy befektetői csoportnak adja át – köztük az Oracle-nek –, ami jelentős lépés az amerikai betiltás elkerülése és az évek óta húzódó bizonytalanság lezárása felé.
Vállalat Hatalmas változás történik az OTP-s vállalkozók életében
Natív tartalom | 2025. december 19. 15:08
Hamarosan vállalatok sem érik már el az OTPdirekt internetbank befektetési szolgáltatásait, amelynek a helyét az új internet- és mobilbank, illetve az OTP SingleMarket veszi át. Az érintett cégek számára azért fontos a változás, mert a magánszemélyekhez hasonlóan a vállalkozások is egyre gyakrabban végeznek online értékpapír-tranzakciókat. 
Vállalat Elon Muskékkal is tárgyaltak Jászai Gellérték
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 08:56
Űr- és védelmi ipari együttműködések kerültek terítékre Washingtonban.
Vállalat Év Megbízója díjat nyert a BMW Group Gyár Debrecen, az Év Ügynöksége a Brandfizz Employer Branding
PR | 2025. december 18. 10:56
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) nyolcadik alkalommal díjazta a hazai munkáltatói márkaépítés kiválóságait.  A mezőny idén is rendkívül erős volt: hét kategóriában, tizenhat iparágból érkeztek be pályázatok.
Vállalat Karácsony előtt vált meg több bolti dolgozójától az OBI
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 17:43
Létszámcsökkentést kellett végrehajtani az OBI-nál, a dolgozókat novemberben kezdték el tájékoztatni a felmondásokról. A vállalat a következő évekre készített tervekkel indokolta a lépést. 118 fő is érintett lehet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG