Az önvezető autók piacán éles versenyben vannak a vezető tech-cégek, a nagy autógyártók és a tőkével bőven ellátott startupok. A cégek a forgalomban is tesztelgetik már autóikat több városban is (még Budapesten is fut néhány ilyen autó az utakon), de mindig ül egy ember is a volán mögött, aki be tud avatkozni, ha a technika csődöt mond.
Azért jobb, ha nem kap el egy zivatar
A Waymo bejelentése szerint a Fiat Chrysler Pacifica típusú önvezető autóik a következő hónapokban az arizonai Phoenixben kezdik meg a tesztelést - ebben a városban jellemzően száraz, jól előrejelezhető az időjárás. Hóban vagy zuhogó esőben még nem tudták teljesen stabillá tenni a technikát a fejlesztők.
A tesztelésben résztvevő utasok egy alkalmazás segítségével kérhetnek fuvart, és az első időszakban a hátsó ülésen mellettük ül majd egy Waymo-alkalmazott, de hamarosan egyedül kell majd utazniuk. Persze lesz majd a kezük ügyében egy stop-gomb, amivel meg tudják állítani az autót.
Egyre gyakrabban látunk majd ilyet
Kaliforniában nemrég fogadták el azt a szabályozást, ami nem köti "a gépjármű vezetőülésén jelenlévő személy kötelező fizikai jelenlétéhez" a forgalmi engedély kiadását, csupán annyit ír elő, hogy "felügyelni kell az önálló technológia működését". Részletek >> |
Hogy a szélesebb közönség mikor utazhat majd a vezető nélküli autókkal, annak időpontját egyelőre nem jelölték meg. A szolgáltatás kezdetben ingyenes, de hamar fizetőssé teszik majd, hogy valamennyit visszaszedjenek a súlyos fejlesztési költségekből.
Nemrég egyébként a General Motors is azt jelentette be: nem évekre, hanem inkább negyedévekre vannak attól, hogy olyan vezető nélküli autókat indítsanak útnak, amelyekben már óvatosságból sem ül ember.