Fotó: Flickr / Roman Boed |
Az új szabályozás nem köti "a gépjármű vezetőülésén jelenlévő személy kötelező fizikai jelenlétéhez" a forgalmi engedély kiadását, csupán annyit ír elő, hogy "felügyelni kell az önálló technológia működését". A kaliforniai gépjárműhivatal (DMV) közleményben szögezte le: az új szabályozás célja, hogy "ne akadályozza fölöslegesen a technológiai fejlődést".
Az Egyesült Államokban egyre több autógyártó cég tesztel vezető nélkül működő autókat. Igaz, forgalomba állításuk óriási vitákat kavar: az ellenzők szerint ugyanis az emberi érzékenységet és reflexeket váratlan helyzetekben nem képes helyettesíteni az előre programozott számítógépes irányítás. Az autógyártó cégek körülbelül három éven belül ígérik a vezető nélküli autók kereskedelmi forgalmazását.
Kalifornia az Egyesült Államok első olyan állama, ahol engedélyezik az ilyen típusú gépjárműveket. A délnyugati államban már 42 vállalatnak van engedélye önvezető autók tesztelésére. Július közepe óta egyébként már a budapesti utakon is bárki találkozhat tesztüzemüket végző önvezető autókkal.
Mikor lesz önvezető autónk? A jogászokon múlhat
Szakértők szerint egyébként nem a technológiai, hanem a jogi-szabályozási kérdések rendezésén múlik, mikor vehetünk magunknak teljes funkcionalitású önvezető autót. A mérnökök várhatóan sokkal hamarabb elkészülnek majd a technikával, mint a jogászok a szabályozással - rengeteg kérdésre kell még választ találni egészen attól, hogy ki vállalja a felelősséget az önvezető autó által okozott balesetért addig, hogy egy elkerülhetetlen baleset esetén kinek az életét próbálja megmenteni a robotpilóta.
Arról is beszélnek a szakmában, hogy a gépjármű-felelősségbiztosítás jelenlegi formájában teljesen idejétmúlttá válthat, ha megérkeznek a biztonságosabb önvezető autók - vélik sokan. Ugyanakkor a Fidelity befektetési szakértői kételkednek ebben az általánosan elfogadott konszenzusban, szerintük középtávon nem hogy megmaradnak a bevételek, de még nőhetnek is.