4p
A német ipari szervezetek menteni akarják az iparágat. Azt akarják a Volkswagentől, hogy tartsák karanténban a botrányt.
Martin Winterkorn, a Volkswagen csoport vezérigazgatója egy korábbi sajtótájékoztatón. (MTI/AP/Richard Drew).

Az emisszió hamisítási botrány következményeiről és Martin Winterkorn Volkswagen-vezér jövőjéről kezdett szerdán megbeszéléseket a német autóipari konszern legszűkebb felső vezetése. A német ipari és kereskedelmi szövetségek az ügy gyors és teljes feltárását sürgetik, hogy a bizalmi válság ne terjedjen tovább az egész iparra. A tőzsdén közben megnyugodott a hangulat, a VW részvénye enyhén erősödött.

Most kéne egy jó válságkommunikátor

A VW igazgatótanácsa elnökségének, a konszern legfelsőbb vezetőiből és a nagyrészvényesek képviselőiből álló öt tagú grémiumnak határoznia kell, hogy milyen lépéseket tesznek a VW presztízsének javítására, amelynek egyelőre beláthatatlan kárt okozott a dízelüzemű autók károsanyag-kibocsátásának manipulálása. A személyi konzekvenciák levonása is napirenden lesz, elsősorban az, hogy a jelenlegi körülmények között egyáltalán szóba jöhet-e Winterkorn szerződésének péntekre tervezett idő előtti meghosszabbítása.

Az ön autójával is gond lehet? Ne rohanjon szakszervizbe! Veszélytelenek az érintett motorok. Részletek itt >>>

Egyes elemzők szerint a legjobban fizetett német menedzsernek mindenképp le kell mondania, akár tudott a manipulációról, akár nem, a különbség csak annyi, hogy az előbbi esetben azonnal távoznia kell. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala szerint a VW-nek 18 milliárd dollárjába kerülhet, ha a maximális bírsággal sújtják. Értesülések szerint az amerikai igazságügyi minisztérium bűnügyi nyomozást indított és több szövetségi állam főügyésze közösen kezd vizsgálatot. A cégnek azzal is számolnia kell, hogy magánperek tömegét indítják ellene.

Eddig bíztunk a német tervezésben?

A VW a harmadik negyedév terhére egyelőre 6,5 milliárd eurót tett félre a költségek fedezésére. Angela Merkel kancellár "tökéletes átláthatóságot" követelt a vállalattól, amelynek neve 78 éves története során generációk számára a mérnöki tökély szinonimájává vált. A német közlekedési minisztérium szerdán cáfolta a Die Welt című napilap állítását, hogy tudomása volt az emissziós értékek meghamisításáról.

A német kereskedelmi és ipari szövetségek elítélik a manipulációt és az ügy gyors és teljes tisztázását kívánják, nehogy a német ipar egészének presztízse károsodjon. Ulrich Grillo, a német gyáriparosok szövetségének (BDI) elnöke üdvözölte, hogy a VW független szakértőket bízott meg a vizsgálattal. Egyszersmind védelmébe vette a német ipart, amely kiváló teljesítményt nyújt, és úgy vélte, a "Made in Germany" címke továbbra is a kitűnő minőség szimbóluma.

Az ACEA európai autóipari szövetség szerdán közölte, hogy "nagyon komolyan veszi" az amerikai piacon elkövetett hamisítást, de hangsúlyozta: elszigetelt esetről lehet szó, nincs rá bizonyíték, hogy az ügy az egész iparágat érintené. Az Európai Bizottság képviselője az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága előtt hangsúlyozta: egyelőre nem lehet megmondani, hogy az Európában futó VW-gépkocsikat manipulálták-e. Az EU bizottsága a következő napokban össze kívánja hívni a tagországok felügyeleti szerveit, hogy megvitassák, megfelelő-e a jelenlegi ellenőrzési rendszer, de az már köztudott, hogy korábban is tudtak az ilyen típusú trükkökről.

Mindenki hibás

A Neue Zürcher Zeitung szerdai számában azt írja: nyílt titok, hogy a gyártók által megadott fogyasztási és emissziós értékeket csak laboratóriumi körülmények között lehet elérni, ezért már évek óta több oldalról az ügyfelek megtévesztésével vádolják a gyárakat. El lehet várni, hogy a gyártók végre valóságosabb számokat adjanak meg, de a felügyeleti hatóságoktól is elvárható, hogy reálisabb határértékeket szabjanak meg - írja a lap. 

A tőzsdéken valamelyest megnyugodott a hangulat. A VW papírja szerda kora délutánig 5 százalékkal erősödött a frankfurti tőzsdén, miután hétfőn és kedden összesen közel 40 százalékkal zuhant, és a konszern mintegy 80 milliárd eurós piaci tőkeértékéből 30 milliárd elfüstölgött. 

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. A Volkswagen amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Itt az MNB és a bankok közös nagy dobása, ezzel mindenki jól jár
Herman Bernadett | 2025. augusztus 15. 05:49
Szeptemberben indul a Magyar Nemzeti Bank (MNB) minősített vállalati hitelprogramja (MVH), amelyben már több bank is jelezte, hogy részt venne. Az Erste is ezek közé tartozik, Cselovszki Róbert, a hitelintézet vezérigazgató-helyettese reméli, hogy a kezdeményezés fellendítheti az elmúlt években padlóra került vállalati hitelezést. 
Vállalat Kiemelt helyen nyit BYD szalont az AutoWallis
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 17:34
Tovább erősíti együttműködését a világ vezető új energiával működő autógyártójával az AutoWallis, miután megállapodott a BYD-vel egy debreceni autókereskedelmi pont megnyitásáról. A kelet-magyarországi bemutatóterem és szerviz támogatja a közép-kelet-európai régió meghatározó integrált autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatójának további növekedését.
Vállalat A Mészáros Csoport Szlovákiában megveszi a meghatározó építőipari vállalatot
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 12:37
Az eladó, Dušan Mráz megtartja kisebbségi részesedését.
Vállalat A kínai DeepSeek ezért volt kénytelen elhalasztani új MI modelljének megjelenését
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 10:25
Nem tudta sikeresen betanítani az R2 változatot a Huawei Ascend chipekkel.
Vállalat Nem romlik meg: az Amazon Prime kibővítette kiszállítási áruválasztékát
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 08:05
Az Amazon.com Prime szolgáltatásának előfizetői mostantól epret, tejet, húsokat és fagyasztott vacsorákat is kaphatnak a rendelés napján, mivel a vállalat kiterjeszti gyors kiszállítási opcióját a romlandó élelmiszerekre – közölte az Amazon szerdán.
Vállalat Ennek a menő futócipőnek a vámok sem ártanak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 11:46
32 százalékot nőttek az On bevételei. 
Vállalat Megvásárolnák a Google Chrome-ot, nagy pénzt ígértek a böngészőért
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 11:11
34,5 milliárd dolláros ajánlatot tett a Google Chrome böngészőjének megvásárlására a Perplexity AI. 
Vállalat Ez húzta le a Graphisoft Park első félévét
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 19:15
A Graphisoft Park SE első félévi pro forma nettó eredménye 3,88 millió euró lett, amely 400 ezer euróval elmarad előző év hasonló időszakának teljesítményétől, az előző évet érintő egyszeri tételek miatt – közölte az ingatlanfejlesztő és -hasznosító társaság kedden a Budapesti Értéktőzsdén közzétett jelentésében.
Vállalat Így tiltakoztak a szegedi BYD építkezés munkásai
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 16:15
Többször is előfordult, hogy külföldi munkások zárták el az utat a BYD Szegeden épülő gyárához
Vállalat Érdekes szegmens húzta fel a Waberer’s árbevételét
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 13:28
A második negyedévben az EBIT 68 százalékot emelkedve 18 millió eurót ért el.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG