4p
A német ipari szervezetek menteni akarják az iparágat. Azt akarják a Volkswagentől, hogy tartsák karanténban a botrányt.
Martin Winterkorn, a Volkswagen csoport vezérigazgatója egy korábbi sajtótájékoztatón. (MTI/AP/Richard Drew).

Az emisszió hamisítási botrány következményeiről és Martin Winterkorn Volkswagen-vezér jövőjéről kezdett szerdán megbeszéléseket a német autóipari konszern legszűkebb felső vezetése. A német ipari és kereskedelmi szövetségek az ügy gyors és teljes feltárását sürgetik, hogy a bizalmi válság ne terjedjen tovább az egész iparra. A tőzsdén közben megnyugodott a hangulat, a VW részvénye enyhén erősödött.

Most kéne egy jó válságkommunikátor

A VW igazgatótanácsa elnökségének, a konszern legfelsőbb vezetőiből és a nagyrészvényesek képviselőiből álló öt tagú grémiumnak határoznia kell, hogy milyen lépéseket tesznek a VW presztízsének javítására, amelynek egyelőre beláthatatlan kárt okozott a dízelüzemű autók károsanyag-kibocsátásának manipulálása. A személyi konzekvenciák levonása is napirenden lesz, elsősorban az, hogy a jelenlegi körülmények között egyáltalán szóba jöhet-e Winterkorn szerződésének péntekre tervezett idő előtti meghosszabbítása.

Az ön autójával is gond lehet? Ne rohanjon szakszervizbe! Veszélytelenek az érintett motorok. Részletek itt >>>

Egyes elemzők szerint a legjobban fizetett német menedzsernek mindenképp le kell mondania, akár tudott a manipulációról, akár nem, a különbség csak annyi, hogy az előbbi esetben azonnal távoznia kell. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala szerint a VW-nek 18 milliárd dollárjába kerülhet, ha a maximális bírsággal sújtják. Értesülések szerint az amerikai igazságügyi minisztérium bűnügyi nyomozást indított és több szövetségi állam főügyésze közösen kezd vizsgálatot. A cégnek azzal is számolnia kell, hogy magánperek tömegét indítják ellene.

Eddig bíztunk a német tervezésben?

A VW a harmadik negyedév terhére egyelőre 6,5 milliárd eurót tett félre a költségek fedezésére. Angela Merkel kancellár "tökéletes átláthatóságot" követelt a vállalattól, amelynek neve 78 éves története során generációk számára a mérnöki tökély szinonimájává vált. A német közlekedési minisztérium szerdán cáfolta a Die Welt című napilap állítását, hogy tudomása volt az emissziós értékek meghamisításáról.

A német kereskedelmi és ipari szövetségek elítélik a manipulációt és az ügy gyors és teljes tisztázását kívánják, nehogy a német ipar egészének presztízse károsodjon. Ulrich Grillo, a német gyáriparosok szövetségének (BDI) elnöke üdvözölte, hogy a VW független szakértőket bízott meg a vizsgálattal. Egyszersmind védelmébe vette a német ipart, amely kiváló teljesítményt nyújt, és úgy vélte, a "Made in Germany" címke továbbra is a kitűnő minőség szimbóluma.

Az ACEA európai autóipari szövetség szerdán közölte, hogy "nagyon komolyan veszi" az amerikai piacon elkövetett hamisítást, de hangsúlyozta: elszigetelt esetről lehet szó, nincs rá bizonyíték, hogy az ügy az egész iparágat érintené. Az Európai Bizottság képviselője az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága előtt hangsúlyozta: egyelőre nem lehet megmondani, hogy az Európában futó VW-gépkocsikat manipulálták-e. Az EU bizottsága a következő napokban össze kívánja hívni a tagországok felügyeleti szerveit, hogy megvitassák, megfelelő-e a jelenlegi ellenőrzési rendszer, de az már köztudott, hogy korábban is tudtak az ilyen típusú trükkökről.

Mindenki hibás

A Neue Zürcher Zeitung szerdai számában azt írja: nyílt titok, hogy a gyártók által megadott fogyasztási és emissziós értékeket csak laboratóriumi körülmények között lehet elérni, ezért már évek óta több oldalról az ügyfelek megtévesztésével vádolják a gyárakat. El lehet várni, hogy a gyártók végre valóságosabb számokat adjanak meg, de a felügyeleti hatóságoktól is elvárható, hogy reálisabb határértékeket szabjanak meg - írja a lap. 

A tőzsdéken valamelyest megnyugodott a hangulat. A VW papírja szerda kora délutánig 5 százalékkal erősödött a frankfurti tőzsdén, miután hétfőn és kedden összesen közel 40 százalékkal zuhant, és a konszern mintegy 80 milliárd eurós piaci tőkeértékéből 30 milliárd elfüstölgött. 

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. A Volkswagen amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Elbocsátásokra készül egy autógyár, világszerte küldenek el embereket
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 17:12
Önkéntes létszámleépítést tervez a Nissan.
Vállalat Baj van a légzsákokkal – újabb autókat hívnak vissza
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 11:10
Sürgősen javítani kell.
Vállalat Furcsa mintát mutatnak a Mazda eladásának változásai
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 16:15
A Mazda Motor Corporation pénteki közleménye szerint az idén január-májusban értékesített járműveinek száma éves szinten 4,3 százalékkal 533 402-re emelkedett.
Vállalat A BYD újabb gyárépítést indít, kormányzati segítséggel
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 15:50
A kínai elektromos autógyártó 32 milliárd forintért épít buszgyártó üzemet Komáromban, jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken.
Vállalat Dobott egy hátast a Nike nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 14:33
Az amerikai sportszergyártó nyeresége 86 százalékkal zuhant a negyedik pénzügyi negyedévében az eladások csökkenése és a költséges vállalati szerkezetátalakítás hatására.
Vállalat Nagy siker a kínai mobiltelefongyártó második ajtómodellje
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 13:20
Xiaomi új SUV-jára leadott hatalmas megrendelések fokozzák a Teslával szembeni kihívásokat.
Vállalat Nagy bejelentést tett a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 14:41
A Magyar Telekom 2025. június 26-án rendkívüli közgyűlést tartott, amelyen döntés született a Társaság passzív mobil infrastruktúra portfoliójának egy kizárólagos tulajdonú leányvállalatba történő szétválasztásáról.
Vállalat Lepacsizott a Mol és az MVM – befutott egy méretes olajszállítmány
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:59
Megérkezett a horvát kikötőbe.
Vállalat Óriási üzlet közeleg az olajiparban?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:14
80 milliárd dolláros biznisz lehet.
Vállalat Az Uber boszorkányos módszerrel jutott hatalmas profithoz?
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 17:31
Amerikai tudósok szerint egy algoritmus szisztematikusan megemelte a viteldíjakat a sofőrök és az utasok kárára. Korábban brit kutatók is erre jutottak. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG