4p
Bőrrákot szeretne? Nálunk könnyen megkaphatja. A magyar strandokat elnézve úgy tűnik, rengetegen nem tartják be az előírásokat, vagy rosszul tudják, a strandüzemeltetők sem tesznek szinte semmit. A bőrrákos esetek száma pedig igencsak nő.
(Fotó: Wikimedia Commons, Flickr)

Menjünk el strandra, hiszen meleg van. Mit látunk ott, akár Pesten, akár valamelyik nagyobb tavunknál? Délben, a legerősebb napsütésben és UV-sugárzásban tömegek, kicsik, nagyok, gyerekek, idősek kint tolonganak, sülnek a napon. Sokan vastagon bekenik magukat naptejjel, de aztán rohannak is a vízbe vagy a napra. Mások még azt sem.

Hiába mondják be néha egyes strandokon a hangosbemondóba is, hogy az UV-sugárzás erős. Az uszodák, strandok is hibásak, a legtöbb helyen nincs elég árnyék, még a gyerekmedencék is a tűző napon vannak elhelyezve. Minimum a medencék felét el kéne takarni.

Németországban például évente mintegy 140 ezer bőrrákos megbetegedést jeleznek, 30 évvel ezelőtt még csak fele ennyi volt ez a szám. Magyarországon is megkétszereződött az esetek száma – de mindössze 20 év alatt.

Ráadásul alattomos betegség, a fokozott napozások, leégések, sugármennyiség után sokszor csak 10-30 év múlva jelentkezik probléma. A számok várhatóan a jövőben is tovább növekednek majd – derül ki orvosok írásaiból.

A bőrrákos esetek egy része könnyebben, más része nehezebben gyógyítható, de mindenképpen az életünkkel játszunk, ha elhanyagoljuk a nap elleni védelmet. Minden leégés maradandó károkat okoz a bőrnek – mondják a szakértők. Ezért összeszedtük a legfontosabb hibákat.

1. Nem tartják be a 12 és 15 óra közötti – mások szerint inkább lehetőleg kicsit hosszabb – napozási szünetet, amikor az UV-sugárzás a legerősebb és naptejjel is erősen káros.

Ha utazunk, Európán belül is más és más időpontokban nyugszik és kél a nap, Nyugatabbra minden kicsit később történik, Spanyolországban vagy Franciaországban például akár több mint egy órával is, nem árt pontosan tájékozódni.

2. Azt képzelik, a napozókrém, különösen a „blokkoló” hatású erős krém megvéd a ráktól. Valójában e védelem mellett sem szabadna a déli napra menni. A krém a leégéstől véd, nem a ráktól.

3. Nem olvassák a krém használati utasítását, nem várják meg azt a 20-30 percet, amíg az beivódik a bőrbe. Így ha kimennek a napra, a krém még nem hat és könnyebben leázik a vízben. Érdemes már otthon kenőcködni. Időnként újra kell kenni, még a vízhatlannak mondott készítményeket is.

4. Azt hiszik, felhők alatt vagy a fa alatt biztonságban vannak, pedig a leveleken és a felhőkön keresztül is beszűrődik a sugárzás komoly hányada. Még rosszabb, ha elalszanak, és aztán verőfényre ébrednek, ha a nap újra kisüt.

5. A napernyő védelmében bíznak, pedig némelyik védőhatása csak körülbelül egy ötös naptejének felel meg.

6. Azt gondolják, a víz alatt nem éri őket baj, pedig a káros napsugarak jelentős része oda is lejut.

7. Nem veszik figyelembe, hogy mindenkinek más a bőre. Van, aki szinte mindig csak leég – ami igen-igen veszélyes –, és soha nem barnul le. Más lehet, hogy egy órát is kibír a tűző napon az első nyaralási napon. Érdemes a bőrünknek megfelelő naptejet választani, akinek pedig annyira érzékeny a bőre, esetleg teljesen elhagyni a napozást.

8. Nem jut eszükbe, hogy már tavasszal is erős a napsütés, az UV-sugárzás, csak esetleg a hűvösebb levegő mellett nem érezni annyira. Nem csak kánikulában kell a nap elleni védelem.

9. Olyan napszemüveget vesznek, amely nem szűri ki az UV-sugarakat, ez károsíthatja a szemet.

10. Úgy tudják, a szolárium nem veszélyes, pedig azt írják az orvosok, egy veszélyes bőrrákfajta (melanoma malignum) kialakulásában annak is szerepe van, erősen növeli a rizikót.

11. Nem gondolnak arra, hogy az autóban is erős napsugárzásnak lehetnek kitéve. Ez abból is látszik, hogy egy amerikai kutatás szerint többen kapnak az arcuk bal oldalán, mint jobb oldalán bőrrákot – az ugyanis közelebb van az ablakhoz és több sugárzást kap.

12. Nem nézetik meg magukat bőrgyógyásszal. Akkor is ajánlatos, ha tünetmentesek. Az orvosok olyat is felfedezhetnek, amit mi nem, például rendellenes anyajegyeket, amiből később bőrrák lehet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG