Visszafogták magukat az internetszolgáltatók
Az áfaemelés kapcsán arra lehetett számítani, hogy a távközlési szolgáltatások árai érzékelhetően emelkednek, azonban vélhetően az erős verseny hatására ez nem így történt - írja Graur Tamás, az Internetet.hu távközlési szakértője. Egyes internetszolgáltatók, mint a Digi és a BTel a költségeket nem hárították a fogyasztókra, nem emeltek árat - így a nettó díjaikat kellett csökkenteniük, ami a nyereségük csökkenését vonja maga után.
Akik emeltek a díjaikon, azok is csak az áfa mértékéig tették. A januári áremelést jellemzően a nagy szolgáltatók, mint például a UPC, a T-Home és az Invitel lépték meg. Más szolgáltatók, mint az Enternet, Hello HD, EQnet vagy a NordTelekom későbbre halasztották az áremelést, így nekik a januári bruttó díjuk még változatlan, január folyamán előreláthatóan az áfa változásnak megfelelő összeggel emelnek árat - derül ki az összeállításból. Az Enternet időben emelt, de csak az áfanövekedést érvényesítette áraiban, míg a Drávanet 3-4 százalékkal drágított. Az áremelésről a szolgáltatóknak meglévő előfizetőiket 30 nappal a hatályba lépés előtt kell tájékoztatniuk.
Az árazás a 27%-os áfa mellett nem egyszerű, nehéz összehozni, hogy a nettó és bruttó ár is kerek legyen - általában persze a bruttó árnak kell "szépen" kinéznie. Míg a T-Home-hoz hasonlóan a legtöbben felfelé kerekítettek; az Invitel lefelé kerekített, így nettó árai esetenként csökkentek. (Természetesen ez a lakossági szolgáltatásokra vonatkozik, az üzleti szolgáltatásoknál az új áfa-kulcs érvényesítése mindenütt szinte automatikus volt.)
Szinte változatlan TV díjak
A kábeltévé-szolgáltatók piacát ugyancsak erős verseny jellemzi. Vélhetően ez az oka annak, hogy a Digi és a UPC Direct egyáltalán nem emelt árat. 3 százalékos díjemelést hajtott végre az egyik legnagyobb kábeltévé társaság, a PR Telecom. A T-Home az internetszolgáltatásaihoz hasonlóan 2-3 százalékkal emelt. Mindezek meghatározzzák a kisebb szolgáltatók szűk mozgásterét is.
Emelkedő mobiltarifák
A legnagyobb áremelés a mobilszolgáltatóknál történt. A Telenor árai emelkedtek a legkisebb mértékben: az Alaptarifa csomagjainak havidíját például mindössze 100 forinttal emelte, míg az Okostarifák havi kétszáz forinttal nőttek. A percdíjak is csak 1-1,5 forinttal növekedtek és az újdonságnak számító Hipernet tarifákon is csak havi 100 forintot emelt a Telenor. Mindez alig haladja meg az áfaemelés érvényesítésének mértéket.
A Vodafone jóval nagyobb mértékben emelte a havidíjait: a Mátrix és Kontakt tarifákat például 300-400 forinttal emelte, ami az olcsóbb díjcsomagoknál jóval 10 százalék feletti emelkedést jelent. A vezetékes telefont kiváltani hivatott Otthon csomagok is 10 százalék felett drágultak. Igaz viszont, hogy a percdíjain nem emelt a Vodafone.
A T-Mobile szinte minden tarifáját legalább 4-5 százalékkal emelte. Az Ikon díjcsomagok havidíja például jelentősen, 5-12 százalékkal lett több, míg a Relax csomagok havi- és percdíja 4,5-5,5 százalékkal emelkedett. A MédiaMánia tarifacsalád havidíjai 6-8 százalékkal emelkedtek, míg a látszólag minimális 2-3 forintos percdíj emelés 10 százalékot meghaladó változást jelent.
Fejtörést okoz a hűségidő
A szolgáltatóknak az is gondot okoz, hogy a hűségidős (határozott idejű) szerződéseikkel mitévők legyenek. Például az Externet előfizetői szerződéseiben csak a bruttó árak szerepelnek, így nem is emelték hűségidős előfizetőik díjait. Ugyanilyen módon a BTel sem emelte a hűségidővel rendelkező ügyfelei díját. A szolgáltatók többségénél azonban a szolgáltatás nettó ára plusz áfa szerepel a szerződésben, melyre alapozva minden gond nélkül árat emelhettek.
Megtérülő ügyfélbarátság
„Bár a díjemelés az adott jogi helyzetben mindenképpen indokolható lenne, több szolgáltató gondolhatta úgy, hogy az ügyfélbarát hozzáállás megtérül. Vélhetően ez is szerepet játszik abban, hogy a távközlési piacon igen mérsékelt volt az emelés. Természetesen a másik kézenfekvő ok az évek óta tapasztalható verseny, amely szintén erős visszatartó tényező” – vélekedett Graur Tamás.