1p

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A várakozásokkal ellentétben alig emeltek árat az internet- és kábeltévé szolgáltatók, a mobilszolgáltatók viszont érezhetően emelték díjaikat az áfa januári emelése után. A mobilosok esetenként 10 százalékkal is nagyobb tarifákkal találkoznak, máshol azonban úgy tűnik, az éles árverseny némi áldozatvállalásra kényszeríti a cégeket.

Visszafogták magukat az internetszolgáltatók

Az áfaemelés kapcsán arra lehetett számítani, hogy a távközlési szolgáltatások árai érzékelhetően emelkednek, azonban vélhetően az erős verseny hatására ez nem így történt - írja Graur Tamás, az Internetet.hu távközlési szakértője. Egyes internetszolgáltatók, mint a Digi és a BTel a költségeket nem hárították a fogyasztókra, nem emeltek árat - így a nettó díjaikat kellett csökkenteniük, ami a nyereségük csökkenését vonja maga után.

Akik emeltek a díjaikon, azok is csak az áfa mértékéig tették. A januári áremelést jellemzően a nagy szolgáltatók, mint például a UPC, a T-Home és az Invitel lépték meg. Más szolgáltatók, mint az Enternet, Hello HD, EQnet vagy a NordTelekom későbbre halasztották az áremelést, így nekik a januári bruttó díjuk még változatlan, január folyamán előreláthatóan az áfa változásnak megfelelő összeggel emelnek árat - derül ki az összeállításból. Az Enternet időben emelt, de csak az áfanövekedést érvényesítette áraiban, míg a Drávanet 3-4 százalékkal drágított. Az áremelésről a szolgáltatóknak meglévő előfizetőiket 30 nappal a hatályba lépés előtt kell tájékoztatniuk.

Az árazás a 27%-os áfa mellett nem egyszerű, nehéz összehozni, hogy a nettó és bruttó ár is kerek legyen - általában persze a bruttó árnak kell "szépen" kinéznie. Míg a T-Home-hoz hasonlóan a legtöbben felfelé kerekítettek; az Invitel lefelé kerekített, így nettó árai esetenként csökkentek. (Természetesen ez a lakossági szolgáltatásokra vonatkozik, az üzleti szolgáltatásoknál az új áfa-kulcs érvényesítése mindenütt szinte automatikus volt.)

Szinte változatlan TV díjak

A kábeltévé-szolgáltatók piacát ugyancsak erős verseny jellemzi. Vélhetően ez az oka annak, hogy a Digi és a UPC Direct egyáltalán nem emelt árat. 3 százalékos díjemelést hajtott végre az egyik legnagyobb kábeltévé társaság, a PR Telecom. A T-Home az internetszolgáltatásaihoz hasonlóan 2-3 százalékkal emelt. Mindezek meghatározzzák a kisebb szolgáltatók szűk mozgásterét is.

Emelkedő mobiltarifák

A legnagyobb áremelés a mobilszolgáltatóknál történt. A Telenor árai emelkedtek a legkisebb mértékben: az Alaptarifa csomagjainak havidíját például mindössze 100 forinttal emelte, míg az Okostarifák havi kétszáz forinttal nőttek. A percdíjak is csak 1-1,5 forinttal növekedtek és az újdonságnak számító Hipernet tarifákon is csak havi 100 forintot emelt a Telenor. Mindez alig haladja meg az  áfaemelés érvényesítésének mértéket.

A Vodafone jóval nagyobb mértékben emelte a havidíjait: a Mátrix és Kontakt tarifákat például 300-400 forinttal emelte, ami az olcsóbb díjcsomagoknál jóval 10 százalék feletti emelkedést jelent. A  vezetékes telefont kiváltani hivatott Otthon csomagok is 10 százalék felett drágultak. Igaz viszont, hogy a percdíjain nem emelt a Vodafone.

A T-Mobile szinte minden tarifáját legalább 4-5 százalékkal emelte. Az Ikon díjcsomagok havidíja például jelentősen, 5-12 százalékkal lett több, míg a Relax csomagok havi- és percdíja 4,5-5,5 százalékkal emelkedett. A MédiaMánia tarifacsalád havidíjai 6-8 százalékkal emelkedtek, míg a látszólag minimális 2-3 forintos percdíj emelés 10 százalékot meghaladó változást jelent.

Fejtörést okoz a hűségidő

A szolgáltatóknak az is gondot okoz, hogy a hűségidős (határozott idejű) szerződéseikkel mitévők legyenek. Például az Externet előfizetői szerződéseiben csak a bruttó árak szerepelnek, így nem is emelték hűségidős előfizetőik díjait. Ugyanilyen módon a BTel sem emelte a hűségidővel rendelkező ügyfelei díját. A szolgáltatók többségénél azonban a szolgáltatás nettó ára plusz áfa szerepel a szerződésben, melyre alapozva minden gond nélkül árat emelhettek.

Megtérülő ügyfélbarátság

„Bár a díjemelés az adott jogi helyzetben mindenképpen indokolható lenne, több szolgáltató gondolhatta úgy, hogy az ügyfélbarát hozzáállás megtérül. Vélhetően ez is szerepet játszik abban, hogy a távközlési piacon igen mérsékelt volt az emelés. Természetesen a másik kézenfekvő ok az évek óta tapasztalható verseny, amely szintén erős visszatartó tényező” – vélekedett Graur Tamás.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiváló minőségű pékáruk a Vela Pékségtől
PR | 2025. február 10. 15:27
A Vela Pékség több mint 30 évvel ezelőtt kezdte meg működését egy áruház pincéjében. Mára egy modern, 500 négyzetméteres sütödében készítik a kimagasló minőségű pékárukat. Az általuk sütött vajas kifli és foszlós kalács már a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet is elnyerte. Interjú. 
Vásárló Tévedés, hogy az árstoppal le lehet törni az élelmiszerek durva drágulását
Privátbankár.hu | 2025. február 10. 15:09
Továbbra is gyorsuló tempóban drágulnak az élelmiszerek Magyarországon, a közelgő inflációs adatközlés minden bizonnyal erről tanúskodik majd – mondta a Trend FM reggeli műsorában munkatársunk. Gáspár András lapigazgató felhívta a figyelmet: bár minden érintett megpróbál a maga szemszögéből választ adni a gyorsuló inflációra, a folyamat csak rendszerben értelmezhető – ha nem így gondolkodnak róla, akkor épp ellentétes hatást érhetnek el a szereplők. A kormány részéről inkább együttműködésre lenne szükség a kereskedelmi szektorral, a kiszámíthatóság biztosítására – és nem újabb árstopokra, ami egyszer már balul sült el.
Vásárló Kiváló minőség jele a Nádudvari Élelmiszer Kft. termékein
PR | 2025. február 10. 10:56
A Nádudvari Élelmiszer Kft. elkötelezett a kiváló minőség iránt – ezt bizonyítja a KMÉ-védjegy is.
Vásárló Sokkoló, ami megint a boltokban megy: ez volt minden idők legdrágább nagybevásárlása
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. február 10. 05:43
Sírva vigadósan ünnepli nagykorúvá válását, 18. születésnapját a Privátbankár Árkosár-felmérés: soha nem látott magasságokba emelkedtek az élelmiszerárak a hipermarketekben. A tavaly év végén elkezdődött két számjegyű áremelkedés februárban folytatódott, másfél éve nem tapasztalt tempójú drágulást eredményezve. Ha ilyen ütemben nőnek tovább az árak, könnyen lehet, hogy már jövő hónapban átlépjük a rémálmot jelentő 40 ezer forintos kosárértéket. Pedig nem volt annyira régen, amikor majdnem egy húszasból is kijöttünk. Elszálltak az árak az alapvető élelmiszereknél. Miért kerül ennyibe a liszt?
Vásárló Új megoldás a szlovák sztrádán
Buksza blog | 2025. február 8. 14:09
Szlovákia egyik autópályája mentén olyan új bevásárlóközpontok nyílnak, amilyenek létesítésére még nem volt példa. Az autózás és a bevásárlás készül egyfajta a házasságra.
Vásárló Indul a Tesco tesztje, a vevők jobban járhatnak
Buksza blog | 2025. február 8. 09:12
A Tesco még erősebben meg akarja fogni azokat a vásárlóit, akik beléptek Clubcard hűségpontgyűjtő rendszerébe. Ennek érdekében személyre szabott ajánlatokkal áll elő.
Vásárló Az ülőkék sem hiányozhatnak a nappaliból
Márkázott tartalom | 2025. február 6. 10:27
Az otthonunk egyik legfontosabb helyisége kétségkívül a nappali, ami nagyon fontos, hogy kellően kényelmes legyen és kellő férőhelyet biztosítson a vendégeknek és a családtagoknak egyaránt.
Vásárló Kihívót kap a Meki: új gyorsétteremlánc robban be a régiós piacra
Buksza blog | 2025. február 4. 12:40
Egy németországi székhelyű vendéglátóipari cég vette magának a bátorságot, hogy versenybe szálljon a nagy egyesült államokbeli gyorséttermekkel. A cég nem a hamburger sült krumpli csatába száll be.
Vásárló Újabb boltlánc cserélné le a termékeket a polcokon
Buksza blog | 2025. február 4. 11:22
Újabb áruházlánc csatlakozott azokhoz a kiskereskedőkhöz, amelyek letették a főesküt, hogy belátható időn belül lényegesen növelik kínálatukban a növényi alapú fehérjeforrásokat.
Vásárló Kontaktlencse gyerekeknek: milyet válasszunk?
Márkázott tartalom | 2025. február 4. 09:31
Az a kérdés is gyakran felmerül, hogy egyáltalán hány éves kortól lehet lencsét viselni? Általában a szülők többsége inkább a szemüveget választja, mert az sokkal egyszerűbb. A kontaktlencsék viselése nagyobb odafigyelést igényelnek. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a gyerekek nem hordhatnak lencsét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG