1p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A várakozásokkal ellentétben alig emeltek árat az internet- és kábeltévé szolgáltatók, a mobilszolgáltatók viszont érezhetően emelték díjaikat az áfa januári emelése után. A mobilosok esetenként 10 százalékkal is nagyobb tarifákkal találkoznak, máshol azonban úgy tűnik, az éles árverseny némi áldozatvállalásra kényszeríti a cégeket.

Visszafogták magukat az internetszolgáltatók

Az áfaemelés kapcsán arra lehetett számítani, hogy a távközlési szolgáltatások árai érzékelhetően emelkednek, azonban vélhetően az erős verseny hatására ez nem így történt - írja Graur Tamás, az Internetet.hu távközlési szakértője. Egyes internetszolgáltatók, mint a Digi és a BTel a költségeket nem hárították a fogyasztókra, nem emeltek árat - így a nettó díjaikat kellett csökkenteniük, ami a nyereségük csökkenését vonja maga után.

Akik emeltek a díjaikon, azok is csak az áfa mértékéig tették. A januári áremelést jellemzően a nagy szolgáltatók, mint például a UPC, a T-Home és az Invitel lépték meg. Más szolgáltatók, mint az Enternet, Hello HD, EQnet vagy a NordTelekom későbbre halasztották az áremelést, így nekik a januári bruttó díjuk még változatlan, január folyamán előreláthatóan az áfa változásnak megfelelő összeggel emelnek árat - derül ki az összeállításból. Az Enternet időben emelt, de csak az áfanövekedést érvényesítette áraiban, míg a Drávanet 3-4 százalékkal drágított. Az áremelésről a szolgáltatóknak meglévő előfizetőiket 30 nappal a hatályba lépés előtt kell tájékoztatniuk.

Az árazás a 27%-os áfa mellett nem egyszerű, nehéz összehozni, hogy a nettó és bruttó ár is kerek legyen - általában persze a bruttó árnak kell "szépen" kinéznie. Míg a T-Home-hoz hasonlóan a legtöbben felfelé kerekítettek; az Invitel lefelé kerekített, így nettó árai esetenként csökkentek. (Természetesen ez a lakossági szolgáltatásokra vonatkozik, az üzleti szolgáltatásoknál az új áfa-kulcs érvényesítése mindenütt szinte automatikus volt.)

Szinte változatlan TV díjak

A kábeltévé-szolgáltatók piacát ugyancsak erős verseny jellemzi. Vélhetően ez az oka annak, hogy a Digi és a UPC Direct egyáltalán nem emelt árat. 3 százalékos díjemelést hajtott végre az egyik legnagyobb kábeltévé társaság, a PR Telecom. A T-Home az internetszolgáltatásaihoz hasonlóan 2-3 százalékkal emelt. Mindezek meghatározzzák a kisebb szolgáltatók szűk mozgásterét is.

Emelkedő mobiltarifák

A legnagyobb áremelés a mobilszolgáltatóknál történt. A Telenor árai emelkedtek a legkisebb mértékben: az Alaptarifa csomagjainak havidíját például mindössze 100 forinttal emelte, míg az Okostarifák havi kétszáz forinttal nőttek. A percdíjak is csak 1-1,5 forinttal növekedtek és az újdonságnak számító Hipernet tarifákon is csak havi 100 forintot emelt a Telenor. Mindez alig haladja meg az  áfaemelés érvényesítésének mértéket.

A Vodafone jóval nagyobb mértékben emelte a havidíjait: a Mátrix és Kontakt tarifákat például 300-400 forinttal emelte, ami az olcsóbb díjcsomagoknál jóval 10 százalék feletti emelkedést jelent. A  vezetékes telefont kiváltani hivatott Otthon csomagok is 10 százalék felett drágultak. Igaz viszont, hogy a percdíjain nem emelt a Vodafone.

A T-Mobile szinte minden tarifáját legalább 4-5 százalékkal emelte. Az Ikon díjcsomagok havidíja például jelentősen, 5-12 százalékkal lett több, míg a Relax csomagok havi- és percdíja 4,5-5,5 százalékkal emelkedett. A MédiaMánia tarifacsalád havidíjai 6-8 százalékkal emelkedtek, míg a látszólag minimális 2-3 forintos percdíj emelés 10 százalékot meghaladó változást jelent.

Fejtörést okoz a hűségidő

A szolgáltatóknak az is gondot okoz, hogy a hűségidős (határozott idejű) szerződéseikkel mitévők legyenek. Például az Externet előfizetői szerződéseiben csak a bruttó árak szerepelnek, így nem is emelték hűségidős előfizetőik díjait. Ugyanilyen módon a BTel sem emelte a hűségidővel rendelkező ügyfelei díját. A szolgáltatók többségénél azonban a szolgáltatás nettó ára plusz áfa szerepel a szerződésben, melyre alapozva minden gond nélkül árat emelhettek.

Megtérülő ügyfélbarátság

„Bár a díjemelés az adott jogi helyzetben mindenképpen indokolható lenne, több szolgáltató gondolhatta úgy, hogy az ügyfélbarát hozzáállás megtérül. Vélhetően ez is szerepet játszik abban, hogy a távközlési piacon igen mérsékelt volt az emelés. Természetesen a másik kézenfekvő ok az évek óta tapasztalható verseny, amely szintén erős visszatartó tényező” – vélekedett Graur Tamás.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
Vásárló Autóbérlés – megfontolt választás
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 13:13
Egyre többen döntenek az autóbérlés mellett pénzügyi szempontokat mérlegelve. Saját járművet fenntartani manapság igencsak költséges vállalkozás, épp ezért sokak számára jobban megéri kocsit bérelni.
Vásárló Mit üzen a cégéről, ahogyan a véleményekre reagál?
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 12:00
Amikor valaki új szolgáltatót keres, az első útja gyakran a Google vagy a Facebook értékelésekhez vezet. Ez az első benyomás pillanatok alatt eldöntheti, hogy az érdeklődőből lesz-e vásárló. Az online térben a visszajelzések nemcsak szavak, hanem bizonyítékok. A minőségre, a hozzáállásra, és arra, hogy egy vállalkozás valóban figyel-e ügyfeleire.
Vásárló A szemüveg helyes ápolása a lehető legegyszerűbben
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 11:23
A szemüvegesek számára nem csupán egy stílusos kiegészítő a szemüveg, hanem mindennapjaik fontos kelléke. Ha nem vigyáznak rá megfelelően, az akár az életminőségük romlásához is vezethet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG