1p
A várakozásokkal ellentétben alig emeltek árat az internet- és kábeltévé szolgáltatók, a mobilszolgáltatók viszont érezhetően emelték díjaikat az áfa januári emelése után. A mobilosok esetenként 10 százalékkal is nagyobb tarifákkal találkoznak, máshol azonban úgy tűnik, az éles árverseny némi áldozatvállalásra kényszeríti a cégeket.

Visszafogták magukat az internetszolgáltatók

Az áfaemelés kapcsán arra lehetett számítani, hogy a távközlési szolgáltatások árai érzékelhetően emelkednek, azonban vélhetően az erős verseny hatására ez nem így történt - írja Graur Tamás, az Internetet.hu távközlési szakértője. Egyes internetszolgáltatók, mint a Digi és a BTel a költségeket nem hárították a fogyasztókra, nem emeltek árat - így a nettó díjaikat kellett csökkenteniük, ami a nyereségük csökkenését vonja maga után.

Akik emeltek a díjaikon, azok is csak az áfa mértékéig tették. A januári áremelést jellemzően a nagy szolgáltatók, mint például a UPC, a T-Home és az Invitel lépték meg. Más szolgáltatók, mint az Enternet, Hello HD, EQnet vagy a NordTelekom későbbre halasztották az áremelést, így nekik a januári bruttó díjuk még változatlan, január folyamán előreláthatóan az áfa változásnak megfelelő összeggel emelnek árat - derül ki az összeállításból. Az Enternet időben emelt, de csak az áfanövekedést érvényesítette áraiban, míg a Drávanet 3-4 százalékkal drágított. Az áremelésről a szolgáltatóknak meglévő előfizetőiket 30 nappal a hatályba lépés előtt kell tájékoztatniuk.

Az árazás a 27%-os áfa mellett nem egyszerű, nehéz összehozni, hogy a nettó és bruttó ár is kerek legyen - általában persze a bruttó árnak kell "szépen" kinéznie. Míg a T-Home-hoz hasonlóan a legtöbben felfelé kerekítettek; az Invitel lefelé kerekített, így nettó árai esetenként csökkentek. (Természetesen ez a lakossági szolgáltatásokra vonatkozik, az üzleti szolgáltatásoknál az új áfa-kulcs érvényesítése mindenütt szinte automatikus volt.)

Szinte változatlan TV díjak

A kábeltévé-szolgáltatók piacát ugyancsak erős verseny jellemzi. Vélhetően ez az oka annak, hogy a Digi és a UPC Direct egyáltalán nem emelt árat. 3 százalékos díjemelést hajtott végre az egyik legnagyobb kábeltévé társaság, a PR Telecom. A T-Home az internetszolgáltatásaihoz hasonlóan 2-3 százalékkal emelt. Mindezek meghatározzzák a kisebb szolgáltatók szűk mozgásterét is.

Emelkedő mobiltarifák

A legnagyobb áremelés a mobilszolgáltatóknál történt. A Telenor árai emelkedtek a legkisebb mértékben: az Alaptarifa csomagjainak havidíját például mindössze 100 forinttal emelte, míg az Okostarifák havi kétszáz forinttal nőttek. A percdíjak is csak 1-1,5 forinttal növekedtek és az újdonságnak számító Hipernet tarifákon is csak havi 100 forintot emelt a Telenor. Mindez alig haladja meg az  áfaemelés érvényesítésének mértéket.

A Vodafone jóval nagyobb mértékben emelte a havidíjait: a Mátrix és Kontakt tarifákat például 300-400 forinttal emelte, ami az olcsóbb díjcsomagoknál jóval 10 százalék feletti emelkedést jelent. A  vezetékes telefont kiváltani hivatott Otthon csomagok is 10 százalék felett drágultak. Igaz viszont, hogy a percdíjain nem emelt a Vodafone.

A T-Mobile szinte minden tarifáját legalább 4-5 százalékkal emelte. Az Ikon díjcsomagok havidíja például jelentősen, 5-12 százalékkal lett több, míg a Relax csomagok havi- és percdíja 4,5-5,5 százalékkal emelkedett. A MédiaMánia tarifacsalád havidíjai 6-8 százalékkal emelkedtek, míg a látszólag minimális 2-3 forintos percdíj emelés 10 százalékot meghaladó változást jelent.

Fejtörést okoz a hűségidő

A szolgáltatóknak az is gondot okoz, hogy a hűségidős (határozott idejű) szerződéseikkel mitévők legyenek. Például az Externet előfizetői szerződéseiben csak a bruttó árak szerepelnek, így nem is emelték hűségidős előfizetőik díjait. Ugyanilyen módon a BTel sem emelte a hűségidővel rendelkező ügyfelei díját. A szolgáltatók többségénél azonban a szolgáltatás nettó ára plusz áfa szerepel a szerződésben, melyre alapozva minden gond nélkül árat emelhettek.

Megtérülő ügyfélbarátság

„Bár a díjemelés az adott jogi helyzetben mindenképpen indokolható lenne, több szolgáltató gondolhatta úgy, hogy az ügyfélbarát hozzáállás megtérül. Vélhetően ez is szerepet játszik abban, hogy a távközlési piacon igen mérsékelt volt az emelés. Természetesen a másik kézenfekvő ok az évek óta tapasztalható verseny, amely szintén erős visszatartó tényező” – vélekedett Graur Tamás.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG