6p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szórakozást vagy inkább a pénzkeresést választották nyáron a fiatalok? Esetleg szerették volna fejleszteni valamilyen képességüket? Hová és kikkel utaztak, mely fesztiválok iránt érdeklődtek? A felmérésből az is kiderül, mi alapján döntöttek.

Míg a fiatalok kétharmada igen sok nyári programot tervezett magának, 17%-uk kizárólag otthon kívánta tölteni idejét. A megkérdezettek leggyakoribb nyári elfoglaltsága a bulizás volt (44%), amit a pénzkeresés (38%) és az utazás (34%) követtek. 22%-uk tervezte, hogy sportolni fog a nyáron, 16%-uk pedig biztosan tudta, hogy ellátogat valamelyik fesztiválra - közölte a Privátbankárral az Ipsos.

Barátokra cserélik a családot

A 15-19 évesek 37%-a, a 20-25 évesek 25%-a tervezett legalább egy belföldi vagy külföldi nyaralást, a nyár tehát az összes megkérdezett közel egyharmada (31%) szerint nem múlhatott el utazás nélkül. A válaszadók 6%-a külföldi, 28%-a belföldi úti célt választott, 3%-uk pedig külföldi és belföldi útra egyaránt elindult. A fiatalok az esetek csaknem kétharmadában szülőkkel, rokonokkal, 46%-ban barátokkal, 17%-ban párjukkal kettesben utaztak.

Csupán 5%-uk  vágott neki egyedül az útnak. A fiatalok 9%-a – az utazók közel egyharmada – nyaralt többféle társasággal is. Míg a fiatalabbakról elmondható, hogy főként szüleik társaságában töltik ezt az időt (76%), a 20-25 évesek körében jelentősen megnő a barátaikkal, illetve párjukkal kettesben utazók aránya – javarészt a szülőkkel való utazás rovására, amelynek aránya körükben már csak 39%.

Főleg a 20-as éveiben járó férfiak dolgoztak

A válaszadók 12%-a kizárólag a pénzkeresést jelölte meg nyári programként. További 26%-uk állította, hogy szeretne dolgozni idén nyáron, azaz majd’ minden negyedik fiatalnak nyári időtöltései közé tartozott a munka. E csoport csaknem kétharmada kimondottan fizikai munkát keresett, csaknem ötödük a vendéglátás vonzotta, 14%-át pedig az irodai elfoglaltság.

Csupán 6%-uk gondolkodott többféle típusú munkában is. A csoport fele szívesen dolgozott volna akár teljes munkaidőben is nyáron, egynegyedük pedig  részmunkaidős állást keresett. 14%-uk alkalmi munkára vágyott, míg 17%-uk mondhatta el magáról, hogy már nyár előtt alkalmazásban állt. A nyáron munkát vállalók körében felülreprezentáltak voltak a 20-25 éves, középfokú végzettséggel rendelkező férfiak.

Fizetés, leendő szakma, bármi...

Azoknak, akik csak nyáron terveztek munkába állni, a legfontosabb munkakeresési szempont a fizetés mértéke volt (29%). Csak minden negyedik embernél számított, hogy olyan állást találjon, amelynek köze van a leendő szakmájához. Ez az aspektus a 20-25 évesek körében a válaszadók egyharmadánál (34%) volt döntő fontosságú. Majd minden harmadik dolgozni vágyó fiatal – a 15-19 évesek körében pedig a munkakeresők 46%-a – csak nyárra keresett munkát, függetlenül attól, hogy leendő szakmájához kapcsolódik az, vagy sem.

Ötödük állította, hogy mindegy, milyen munkát talál, elvállalja azt, ami adódik. Minden tizedik nyári munkát kereső fiatal külföldön szeretett volna elhelyezkedni, 12%-uk pedig nem zárkózott el ennek lehetőségétől. A megkérdezettek körében a legnépszerűbb azonban mégis a belföldi munkavállalás maradt (78%).

A jegyüzértől sem riadtak meg

A hazánkban gombamód szaporodó fesztiválok minden második fiatal érdeklődését felkeltették. A fiatalok tizede minden nyáron legalább egyet meglátogat, míg negyedük alkalmi vendég. A fesztivállátogatás leginkább a gimnáziumban és szakközépiskolában végzett fiatalok, illetve a budapestiek körében népszerű. Előbbi csoportnak csaknem fele, míg utóbbinak 45%-a járt már valamilyen fesztiválon korábban.

A legcsábítóbb fesztiválnak az idei nyáron a Sziget Fesztivál és a Balaton Sound bizonyult, amelyekre minden negyedik fesztivállátogatást tervező szeretett volna eljutni. Ezeket követte a soproni VOLT Fesztivál, a tokaji Hegyalja Fesztivál, illetve a Szegedi Ifjúsági Napok. Mindezek közül a Sziget Fesztiválra szerettek volna leginkább visszatérni a fiatalok.

Azoknak a válaszadóknak, akik korábban már jártak a főváros legnagyobb fesztiválján, 77%-a tervezte, hogy idén is ellátogat. Ez az arány a Balaton Sound esetén 72%, míg a VOLT-nál 61% volt. A fiatal látogatók leginkább a kedvezményes időszakban történő, elővételes belépő vásárlását preferálták (72%), ezt követte a helyszíni vásárlás (28%). 3 százalékukat azonban az olyan „alternatív” megoldások sem riasztották vissza, mint hogy jegyüzérektől vásároljanak, vagy belógjanak az eseményre.

Tanulni, nyáron? Alig-alig

Nem meglepő tény, hogy a fiatalok első sorban a bulizás, a baráti társaságuk és a fellépők miatt járnak a fesztiválokra. Minden ötödik fesztiválozást tervező fiatalt azonban az új emberek megismerésének lehetősége csábítja. Hasonlóan vonzó tényező az a képzet, hogy „mindenki ott van, aki számít”, valamint a kulturális programkínálat. Csaknem ötödük még sosem volt, idén nyáron tervei között szerepelt e program.

A fesztiválokkal szemben legelutasítóbb csoport a kapcsolatban vagy házasságban élő fiataloké. 77%-uk nem volt ilyenen és nem is tervezi a szórakozásnak ezt a formáját, de a 20-25 évesek is elutasítóbbak (56%), mint fiatalabb társaik (42%). A legnagyobb visszatartó erő egyértelműen az ár: azoknak, akik még nem jártak fesztiválon, 56%-a említette, hogy túl drága. 17%-uk a nagy tömegre hivatkozott, 15%-uk pedig túl veszélyesnek tartja ezeket a rendezvényeket. A fesztiválok háza táján évről évre felmerülő higiéniakérdés csak a fesztiváloktól távolmaradók 7%-át tartja vissza. Tizedük – első sorban a fiatalabbak – társaság híján nem terveztek ilyen programot, míg a csoport egyharmada – az összes megkérdezett 22%-a – teljesen érdektelen a fesztiválok iránt.

A megkérdezettek körében a legkisebb érdeklődésre számot tartó programoknak a nyári egyetemek, illetve a tanulás (6%), valamint a táborok (5%) és a nyelvtanulás (3%) számítottak. A nyelvet tanulni vágyó fiatalok leginkább az angol és a német nyelv iránt érdeklődtek. A táborozókat első sorban a sporttáborok és a hagyományőrző, illetve kézműves, művészeti táborok vonzották.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
Vásárló Autóbérlés – megfontolt választás
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 13:13
Egyre többen döntenek az autóbérlés mellett pénzügyi szempontokat mérlegelve. Saját járművet fenntartani manapság igencsak költséges vállalkozás, épp ezért sokak számára jobban megéri kocsit bérelni.
Vásárló Mit üzen a cégéről, ahogyan a véleményekre reagál?
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 12:00
Amikor valaki új szolgáltatót keres, az első útja gyakran a Google vagy a Facebook értékelésekhez vezet. Ez az első benyomás pillanatok alatt eldöntheti, hogy az érdeklődőből lesz-e vásárló. Az online térben a visszajelzések nemcsak szavak, hanem bizonyítékok. A minőségre, a hozzáállásra, és arra, hogy egy vállalkozás valóban figyel-e ügyfeleire.
Vásárló A szemüveg helyes ápolása a lehető legegyszerűbben
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 11:23
A szemüvegesek számára nem csupán egy stílusos kiegészítő a szemüveg, hanem mindennapjaik fontos kelléke. Ha nem vigyáznak rá megfelelően, az akár az életminőségük romlásához is vezethet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG