4p
Bár egy friss felmérés szerint valamivel jobb lett a magyarok fogyasztói tudatossága, nemcsak a vásárlók, de a kereskedők se tudják mindig, hogy mi a teendő a reklámació során. A szabályozás évek óta nem változott, mégis kevesen vannak, akik tudják, meddig élhetnek jogaikkal. Az élelmiszerekkel, ruhákkal és cipőkkel van a legtöbb baj.

Először adott számot a vásárlók fogyasztóvédelmi attitűdjeinek negyedéves változásairól a CP Contact által kidolgozott Fogyasztóvédelmi Index. A fogyasztóvédelmi tanácsadó cég havonta ismételt piackutatásainak eredményein alapuló indikátor egyaránt kiterjed a fogyasztói tudatosság, illetve a kereskedőkkel szembeni bizalom változásaira is.

A Fogyasztóvédelmi Indexet a CP Contact és a Nielsen immár több mint egy éve zajló közös kutatása teremtette meg. Célja, hogy negyedévente mutassa főbb területeken az aktuális fogyasztói bizalmat, reklamációs számarányokat, valamint a fogyasztói ismeretszintet.

„Nem csak a vásárlók, hanem a kereskedők tudásszintje is rendkívül alacsony. Mind a kereskedelmi szervezetek, mind a kormány részéről fontos lenne erőforrásokat szánni arra, hogy a vásárlók megfelelően élhessenek az uniós szinten biztosított jogaikkal” – mondja Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere.

A havonta, 800 fős országos reprezentatív mintán végrehajtott kutatás szerint 2017 első negyedévében a fogyasztók 15 százaléka élt panasszal valamilyen termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban, szemben a 2016 utolsó negyedévében mért 14 százalékkal. Az emelkedés oka, hogy a felmérések szerint a fogyasztók az adventi időben vásárolt termékeket február-március környékén viszik vissza különböző hibák, problémák miatt. A januári 12 százalékos arány márciusra egészen 19 százalékig emelkedett. Ennek megfelelően ebben az időszakban a kiskereskedőknek is meg kell erősíteniük ügyfélszolgálatukat, a kiemelt terhelés megfelelő kiszolgálására.

Az élelmiszertől a cipőig

A termékreklamációk között ebben az időszakban is az élelmiszerek vitték a prímet: leginkább ezekkel, valamint a ruházati termékekkel, ezen belül is kiemelten a cipőkkel kapcsolatos problémákat emelték ki a vásárlók.

Forrás: CP Contact

A fogyasztói tájékozottság mérésére az egyik leginkább alkalmas mutatószám a szavatossági idő megfelelő ismerete. Tekintettel arra, hogy az élelmiszerek után a cipők kapcsán érkezik a legtöbb fogyasztói panasz, a tájékozottságot az e termékkategóriához kapcsolódó szavatossági idő helyes említésének aránya megfelelő indikátor. A kérdésre helyesen válaszolók aránya 2017 első negyedévében 6,3 százalék volt, ami jóval meghaladja az előző negyedévben mért 4,3 százalékos értéket.

2013 óta ugyanaz a szabályozás, mégis hónapról-hónapra 10 százalék alatt van azoknak az aránya, akik tisztában vannak vele, meddig reklamálhatnak. Érdekesség, hogy a nők sokkal jobban ismerik a fogyasztói jogaikat, mint a férfiak: közel 30 százalékkal nagyobb arányban tudják megmondani, mennyi idejük van reklamálni.

Fogyasztói bizalom: a válaszadók jelentős része félrevezetésnek értékeli, ha a kereskedő vagy a szolgáltató hibásan értelmez egy fogyasztóvédelmi szabályt. A bizalmatlan vásárlók aránya 2017 első negyedévében 51,7 százalék volt, ami mérsékelt növekedést jelent az előző negyedévi 51 százalékhoz képest. A bizalmatlanság egy időben növekedett a nagyobb arányú reklamációval, mivel ilyenkor értelemszerűen magasabb az elutasított kifogások száma is, ami azonnal erősíti az üzletek iránti ellenszenvet.

A határozottabb fogyasztói állásfoglalást jelzi ugyanakkor, hogy a válaszolni nem tudó vagy nem akaró megkérdezettek aránya 16,3-ról 13 százalékra csökkent - derült ki a felmérésből.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Dübörög a vámháború, hamarosan hullanak az árbombák a vásárlókra
Buksza blog | 2025. március 13. 12:49
Az Egyesült Államok, egyben a világ egyik legnagyobb áruházlánca, a Walmart rá akta tolni a Donald Trump vámjaiból származó többletköltségeit kínai beszállítóira. A válasz feltartott középső ujj volt.
Vásárló Bajban a boltlánc: eladná a „családi ezüstöt” az Asda
Buksza blog | 2025. március 13. 12:02
Az Egyesült Királyság egyik nagy áruházlánca, az Asda kissé kétségbeesettnek látszó módszerrel igyekszik pénzhez jutni, hogy mérsékelje felgyülemlett adósságait. Hozzányúlnak a „családi ezüsthöz”.
Vásárló A Hold fázisainak titokzatos világa
Márkázott tartalom | 2025. március 10. 14:20
A Hold, amely égi társunkként mindig velünk van, a Föld körüli keringése során különböző fázisokon megy keresztül. Ezek a fázisok nem csupán látványosak, hanem bizonyos szempontból a mindennapi életünkre is hatással lehetnek.
Vásárló Ketyeg a bomba a magyar élelmiszerüzletekben – óriásit ugrottak egy év alatt az árak
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. március 10. 05:43
Elmaradt az újabb csúcsdöntés a magyar hipermarketekben, de egy év alatt óriásit drágultak az élelmiszerek: 20 hónapja nem mért ekkora éves áremelkedést a Privátbankár Árkosár-felmérése. A minisztérium fenyegetőzik, az áruházak bizonygatják, hogy eddig is akcióztak – vajon újra felrobban az árstop-bomba?
Vásárló Egyedül tanuljak vagy támaszkodjak szakértőkre? AI-eszközök a vállalkozások szolgálatában
Márkázott tartalom | 2025. március 8. 13:00
A mesterséges intelligencia területe izgalmas felfedezni való, de egyben lehetőségek tárháza is. Érthető, ha valaki úgy gondolja, hogy elmélyed benne és kiaknázza a benne rejlő potenciált. Az interneten rengeteg ingyenes anyag szolgál erre, és számtalan eszköz kipróbálható akár saját kísérletezéssel is.
Vásárló Egyre hangosabban kopogtatnak az előfizetős autók
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 11:58
Olyan szolgáltatássá válhat az autózás, mint a mobiltelefon-használat. 
Vásárló Felderül a kedve, ha szombaton a benzinkúton jár!
Privátbankár.hu | 2025. március 7. 11:16
A benzin beszerzési ára bruttó 8 forinttal csökken, míg a gázolaj nagykerára 6 forinttal lesz kevesebb szombattól.
Vásárló Tényleg berágtak a kanadaiak
Privátbankár.hu | 2025. március 6. 15:43
A kanadai kormány egyik válasza az Egyesült Államok büntetővámjaira az onnan érkező szeszes italokra kivetett 25 százalékos importtarifa, ám a boltok tudnak ennél keményebb reakciót is.
Vásárló Megjött az Auchan válasza Nagy Mártonnak
Privátbankár.hu | 2025. március 5. 18:08
Miután a nemzetgazdasági miniszter fenyegető hangú közleményben követelt árcsökkentést, az Auchan jelezte, mennyit akciózott már eddig is az első két hónapban.
Vásárló Bevetették a „gazdasági elsötétítést” Trump ellen
Privátbankár.hu | 2025. március 4. 12:46
Egy amerikai civil szervezet vezetésével indult mozgalom vásárlási bojkottot hirdetett az Egyesült Államok kormányzati szerveinél végrehajtott elbocsátások elleni tiltakozásul. Első körben sikertelenül. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG