2p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Már egy felmérés is bizonyítja, hogy az emberek egyre gyanakvóbban tekintenek a mesterséges intelligenciára (MI), megkérdőjelezik „szellemi képességeit” és nem szeretik rábízni személyes adataikat.

Miközben a technológiai óriások számolatlanul öntik a pénzt mesterséges intelligencia modelljeik fejlesztésébe és agyonajnározzák az MI terén elért eredményeiket, egy friss kutatásból kiderült, hogy a „MI” logó taszítja a vásárlókat, az ügyfeleket.

A Journal of Hospitality Marketing & Management júniusi felmérését idézve a CNN Business azt írta, hogy helyzet a gyártók és a kereskedők nézőpontjából a lehető legrosszabb. A vásárlók lemondhatnak egy termék megvásárlásáról a mesterséges intelligencia megjelenése miatt függetlenül attól, hogy egy porszívóról van-e szó, vagy egy tévéről, vagy egészségügyi szolgáltatásról. A felmérés egyszerű módszerrel készült.

Tessék választani!

A vásárlók elé ugyanazokat a termékeket tolták úgy, hogy azokon vagy az szerepelt reklámszlogenként, hogy high-tech, vagy az, hogy "AI-powered" vagy "run by AI", azaz mesterséges intelligenciával "felturbózott" termékekről van szó.

A mesterséges intelligencia-vezérelt porszívóra nincs igény
A mesterséges intelligencia-vezérelt porszívóra nincs igény
Fotó: Depositphotos

Az eredmény az lett, hogy a megkérdezettek minden mesterséges intelligenciára utaló jelzés esetén negatív reakciót adtak.

A vizsgálatban két részre: alacsony és magas kockázatra osztották az MI szerepét. Az előbbi például a háztartási gépekben lapuló mesterséges intelligenciát takarta. Az utóbbi az olyan alkalmazásokat, mint például az autók önvezetése, vagy az egészségügyi diagnózisok felállítása. A potenciális vásárlástól eltekintők száma arányos volt a kockázat növekedésével.

Személyiségi jogok?

Az emberek az MI két tulajdonságában nem bíznak meg. Az egyik a kognitív képességei, a másik az adatgyűjtése. Az előbbit például a Google-keresésekben elkövetett hibáival igazolták. Általában arról van szó, hogy a felhasználók nem tudják, mi „jár az MI fejében”, mielőtt válaszol a kérdéseikre, honnan szedi az információkat, mit vesz figyelembe és mit hagy figyelmen kívül.

Az adatgyűjtéssel kapcsolatban természetesen az volt a felmérésben megkérdezett emberek kifogása, hogy nem átlátható személyiségi jogaik betartása. Így aztán nem meglepő, mit ajánlanak a vizsgálat készítői. A cégek jól teszik, ha nem promotálják termékeiket azzal, hogy bármilyen szintek közül van a mesterséges intelligenciához.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
Vásárló Autóbérlés – megfontolt választás
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 13:13
Egyre többen döntenek az autóbérlés mellett pénzügyi szempontokat mérlegelve. Saját járművet fenntartani manapság igencsak költséges vállalkozás, épp ezért sokak számára jobban megéri kocsit bérelni.
Vásárló Mit üzen a cégéről, ahogyan a véleményekre reagál?
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 12:00
Amikor valaki új szolgáltatót keres, az első útja gyakran a Google vagy a Facebook értékelésekhez vezet. Ez az első benyomás pillanatok alatt eldöntheti, hogy az érdeklődőből lesz-e vásárló. Az online térben a visszajelzések nemcsak szavak, hanem bizonyítékok. A minőségre, a hozzáállásra, és arra, hogy egy vállalkozás valóban figyel-e ügyfeleire.
Vásárló A szemüveg helyes ápolása a lehető legegyszerűbben
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 11:23
A szemüvegesek számára nem csupán egy stílusos kiegészítő a szemüveg, hanem mindennapjaik fontos kelléke. Ha nem vigyáznak rá megfelelően, az akár az életminőségük romlásához is vezethet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG