2p

Már egy felmérés is bizonyítja, hogy az emberek egyre gyanakvóbban tekintenek a mesterséges intelligenciára (MI), megkérdőjelezik „szellemi képességeit” és nem szeretik rábízni személyes adataikat.

Miközben a technológiai óriások számolatlanul öntik a pénzt mesterséges intelligencia modelljeik fejlesztésébe és agyonajnározzák az MI terén elért eredményeiket, egy friss kutatásból kiderült, hogy a „MI” logó taszítja a vásárlókat, az ügyfeleket.

A Journal of Hospitality Marketing & Management júniusi felmérését idézve a CNN Business azt írta, hogy helyzet a gyártók és a kereskedők nézőpontjából a lehető legrosszabb. A vásárlók lemondhatnak egy termék megvásárlásáról a mesterséges intelligencia megjelenése miatt függetlenül attól, hogy egy porszívóról van-e szó, vagy egy tévéről, vagy egészségügyi szolgáltatásról. A felmérés egyszerű módszerrel készült.

Tessék választani!

A vásárlók elé ugyanazokat a termékeket tolták úgy, hogy azokon vagy az szerepelt reklámszlogenként, hogy high-tech, vagy az, hogy "AI-powered" vagy "run by AI", azaz mesterséges intelligenciával "felturbózott" termékekről van szó.

A mesterséges intelligencia-vezérelt porszívóra nincs igény
A mesterséges intelligencia-vezérelt porszívóra nincs igény
Fotó: Depositphotos

Az eredmény az lett, hogy a megkérdezettek minden mesterséges intelligenciára utaló jelzés esetén negatív reakciót adtak.

A vizsgálatban két részre: alacsony és magas kockázatra osztották az MI szerepét. Az előbbi például a háztartási gépekben lapuló mesterséges intelligenciát takarta. Az utóbbi az olyan alkalmazásokat, mint például az autók önvezetése, vagy az egészségügyi diagnózisok felállítása. A potenciális vásárlástól eltekintők száma arányos volt a kockázat növekedésével.

Személyiségi jogok?

Az emberek az MI két tulajdonságában nem bíznak meg. Az egyik a kognitív képességei, a másik az adatgyűjtése. Az előbbit például a Google-keresésekben elkövetett hibáival igazolták. Általában arról van szó, hogy a felhasználók nem tudják, mi „jár az MI fejében”, mielőtt válaszol a kérdéseikre, honnan szedi az információkat, mit vesz figyelembe és mit hagy figyelmen kívül.

Az adatgyűjtéssel kapcsolatban természetesen az volt a felmérésben megkérdezett emberek kifogása, hogy nem átlátható személyiségi jogaik betartása. Így aztán nem meglepő, mit ajánlanak a vizsgálat készítői. A cégek jól teszik, ha nem promotálják termékeiket azzal, hogy bármilyen szintek közül van a mesterséges intelligenciához.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ketyeg a bomba a magyar élelmiszerüzletekben – óriásit ugrottak egy év alatt az árak
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. március 10. 05:43
Elmaradt az újabb csúcsdöntés a magyar hipermarketekben, de egy év alatt óriásit drágultak az élelmiszerek: 20 hónapja nem mért ekkora éves áremelkedést a Privátbankár Árkosár-felmérése. A minisztérium fenyegetőzik, az áruházak bizonygatják, hogy eddig is akcióztak – vajon újra felrobban az árstop-bomba?
Vásárló Egyre hangosabban kopogtatnak az előfizetős autók
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 11:58
Olyan szolgáltatássá válhat az autózás, mint a mobiltelefon-használat. 
Vásárló Felderül a kedve, ha szombaton a benzinkúton jár!
Privátbankár.hu | 2025. március 7. 11:16
A benzin beszerzési ára bruttó 8 forinttal csökken, míg a gázolaj nagykerára 6 forinttal lesz kevesebb szombattól.
Vásárló Tényleg berágtak a kanadaiak
Privátbankár.hu | 2025. március 6. 15:43
A kanadai kormány egyik válasza az Egyesült Államok büntetővámjaira az onnan érkező szeszes italokra kivetett 25 százalékos importtarifa, ám a boltok tudnak ennél keményebb reakciót is.
Vásárló Megjött az Auchan válasza Nagy Mártonnak
Privátbankár.hu | 2025. március 5. 18:08
Miután a nemzetgazdasági miniszter fenyegető hangú közleményben követelt árcsökkentést, az Auchan jelezte, mennyit akciózott már eddig is az első két hónapban.
Vásárló Bevetették a „gazdasági elsötétítést” Trump ellen
Privátbankár.hu | 2025. március 4. 12:46
Egy amerikai civil szervezet vezetésével indult mozgalom vásárlási bojkottot hirdetett az Egyesült Államok kormányzati szerveinél végrehajtott elbocsátások elleni tiltakozásul. Első körben sikertelenül. 
Vásárló Évtizedek óta nem látott eredmény született a gazdagok miatt
Buksza blog | 2025. március 4. 12:05
Az Egyesült Államok GDP-jének kétharmada a fogyasztásból származik, amelyből egyre nagyobb részt hasít ki a népesség magas jövedelmű része. Az háztartások kilenctizedének helyzete romlik.
Vásárló Energia- és költséghatékony fűtési-hűtési megoldás
Márkázott tartalom | 2025. március 3. 11:51
Napjainkban különösen fontossá vált a korszerű fűtési-hűtési lehetőségek kiaknázása. Ennek oka többek között az energiaválság, valamint a klímaváltozás felgyorsult ütemében keresendő. Mindenki a gazdaságosabb megoldásokat keresi, a cégek éppúgy, mint a lakossági felhasználók.
Vásárló A modern kerítések előnyei a mai világban
Márkázott tartalom | 2025. március 3. 11:17
Az urbanizáció és a modern építkezési technológiák térhódításával egyre inkább középpontba kerülnek a praktikus, időtálló kerítések. Amikor az ember a saját otthona biztonságáról és esztétikájáról dönt, különösen fontos annak figyelembevétele, hogy az adott megoldás mennyire időtálló. 
Vásárló Mutatjuk: így ugrottak meg az árak a magyar diszkontokban – egyetlen jó hír érkezett
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 3. 05:43
Továbbra is hegymenetben vannak az árak a Privátbankár Diszkont Árkosara szerint. Februárban a felmérésben szereplő termékek átlagára a három diszkontláncban 12 435 forint volt, ami bő 2 százalékos havi áremelkedésnek felel meg. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG