Tesla Model 3 |
Minőségi ugrás
A Model 3 sok lehetséges vevő fantáziáját megmozgatta, nem véletlenül. Az autó jobban gyorsul, mint a legtöbb hagyományos, belső égésű jármű – ez eleve egy pozitív tulajdonsága az elektromos autónak, mivel elektromos árammal sokkal könnyebb és természetesebb forgó mozgást generálni, mint a hatását a hőtágulás útján kifejtő, nem túl hatékony belső égéssel. A Model 3 hat másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, ennél több még a legsportosabb vezetőknek se kell, a gyalogosok élete így is nehezülni fog, pláne, hogy a jármű halk is, hisz a villanymotornak alig van hangja.
Emellett a jármű világos lesz és az utasok szinte úgy érezhetik magukat, mint egy cabrióban, hisz a tető lényegében átlátszó lesz, viszont az UV sugárzást, a túlzott napfényt és a hő jelentős részét visszaveri, így ebből kényelmetlenségek sem adódnak. Az autónak elöl is lesz csomagtartója, miután az elektromos motornak alig kell hely. A jármű legalább 300 kilométert tesz meg egy töltéssel, de lehet majd nagyobb akkut is venni hozzá, ami akár 500 kilométerig is növelheti a távot. Musk szerint az ár-érték arány kiváló, 35 ezer dollárért nem lehet jobb autót venni.
Tudnak-e ennyit gyártani?
A majom persze most fog a vízbe ugrani, hisz a gyártás rövidesen indul. Látván a 400 ezres rendelésállományt, Musk úgy döntött, hogy az eredeti elképzelésekhez képest megnöveli a gyártókapacitást. Egyelőre abból lehet kiindulni, amit a beszállítóknak jelezett: júliusban heti 1000, augusztusban heti 2000, szeptemberben már heti 4000, év végén heti 5000, 2018 végén pedig már heti 10 ezer autót szeretne legyártani. Összehasonlításképp: jelenleg a cég heti 2000 Model S és Model X típust gyárt összesen.
Ha ezeket a számokat összeadjuk, akkor jövő év végégig 430 ezer Model 3 készülhet el, és az akkori kapacitás, ha nem növelik tovább, utána évi félmillió autó gyártását teszi lehetővé. Ez a szám több mint tavaly az egész világon összesen eladott elektromos autók száma, így ebben az értelemben valóban a piac elárasztásáról van szó. Így jövő év végére minden mostani megrendelő megkapja a járművet, a továbbiakat már az határozza meg, mennyire kapnak kedvet az újabb vevők, látván immár az utakon futó járműveket.
Kétkedő elemzők, lelkes vásárlók
Az autók elosztása úgy fog zajlani, hogy először a kaliforniaiak kapják meg, utána minden amerikai fokozatosan kelet felé haladva az országban, végül a külföldiek. Ha ez így összejön, jövőre összesen 500 ezer autót fog gyártani a Tesla, amely egy óriási ugrás, és tényleg esély nyílik arra, hogy a cég pár éven belül a milliós nagyságrendben gyártson és értékesítsen, különösen, ha majd még olcsóbb, immár tömegautóval is elő tudnak rukkolni.
Sok elemző, köztük a Bloomberg New Energy Finance iparági elemzője is kétkedik, mondván, a Tesla nem lesz képes legyártani jövőre ezt a mennyiséget, hisz eddig mindennel csúsztak. De ha így is van, a piac elég türelmes lesz, hisz ilyen komoly újításokhoz idő kell, és ha nem jövőre, hát két év múlva kapják meg az autót. Ismerünk olyan magyar megrendelőt, aki befizette az előleget, és lelkesen várja, hogy boldog tulajdonosa lehessen egy Model 3-nak, de ha csak két év múlva érkezik az autó, az sem tántorítja el a vásárlástól.