1p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A feltörekvő piacokra komolyabb hatással van az infláció, de ezúttal Nagy-Britanniának és az euróövezetnek is több oka van az aggodalomra - a piacok aggódnak. Joggal.
A feltörekvő piacokra komolyabb hatással van az infláció, de ezúttal Nagy-Britanniának és az euróövezetnek is több oka van az aggodalomra - a piacok aggódnak. Joggal.

Míg az inflációs ráta a fejlett és a fejlődő világban egyaránt emelkedik, addig érdekes párhuzamokat fedezhetünk fel a mostani és a 2008-as helyzet között, mind az infláció típusával, mind pedig a központi bankok válaszlépésének problematikájával kapcsolatban - hívja fel rá a figyelmet az FXPro friss elemzése. A feltörekvő piacokra értelemszerűen komolyabb hatással van az infláció (Kínában pl. több mint duplájára emelkedett a ráta), de ezúttal Nagy-Britanniának és az euróövezetnek is több oka van az aggodalomra. Utóbbiban a pénzromlása üteme már 2% felett van, amely az EKB szerint az eurózóna árstabilitási küszöbe. 

A fejlődő világ járt rosszul?

2008-ban az infláció leginkább az energiára és az élelmiszerekre összpontosult. Az olajárak 2007 közepéhez képest megduplázódtak, a kiskereskedelmi benzinárak pedig 37 százalékkal növekedtek az USA-ban. Az élelmiszerárak 44 százalékkal drágultak (az ENSZ Mezőgazdasági és Élelmezési Szervezetének indexe alapján), mely számos fejlődő országban vezetett zavargásokhoz. Jelenleg az élelmiszer- és az olajár növekedésének tempója jóval az akkori mérték alatt van. Az olajár mindössze 20 százalékkal, míg az élelmiszerárak 28 százalékkal nőttek a 12 hónappal ezelőtti szintekhez képest. Az ipari nyersanyagok inflációja ezzel szemben jelenleg 30 százalékot mutat, mely a 2008-as ráta kétszerese.

"Viszont ahogy már említettük, az infláció jóval intenzívebb a fejlődő piacokon, egyrészt mivel az élelmiszereknek nagyobb a súlyozása a fogyasztói árindexben, másrész pedig mivel a feltörekvő piacok energiaigénye is lényegesen magasabb" - emelik ki az FXPro elemzői. Az élelmiszerek általában a fogyasztói árindex közel egyharmadát teszik ki (mint pl. Kínában), de kevésbé fejlett országokban ez az arány ennél is nagyobb lehet. Az ENSZ indexe alapján az élelmiszerárak immár túlhaladták a 2008-as csúcsértéket és ennek megint csak a fejlődő világ issza meg a levét, így az emelkedő élelmiszerárak (párosulva a stagnáló életszínvonallal) pl. az egyiptomi tüntetéseket is kellően tüzelték.

A fejlett világ dilemmája

Ami a fejlett piacokat illeti, a stratégiában rejlő dilemma itt is mutat némi hasonlóságot a 2008-as helyzettel. Akkoriban a ráták (közel) semleges szinteken mozogtak, így a kérdés akkor elsősorban az volt, hogy használjuk-e a fékpedált, míg most első sorban az a kérdés, hogy levegyük-e a lábunkat a gázról. Az EKB akkor 2008 júliusára időzítette a beavatkozást, mely utólag nézve szerencsétlen időpontnak bizonyult, tekintettel az évben később végrehajtott jelentős kamatvágásokra.

A központi bankoknál az a nagy kérdés, hogy ez a folyamat mennyire tud "továbbszivárogni". Magyarul: képesek a magasabb élelmiszer- és energiaárak a gazdaság más területeire továbbterjedni? Statisztikailag nézve, indokoltnak tűnik az EKB izgatottsága. Az USA-ban két és félszer nagyobb a teljes infláció volatilitása, mint az – élelmiszert és energiát nem tartalmazó – maginfláció kilengése. Nagy-Britanniában ez az arány kétszeres, míg az eurózónában 1,7-szeres. Vagyis míg az USA-ban figyelmen kívül hagyhatjuk az élelmiszer- és energiaárak volatitását, addig jobb, ha az eurózónánál erre jobban ügyelünk.

Ez a jelenség a vonatkozó gazdaság és a maginfláció közti viszonyra is igaz. Az USA fogyasztói árindexére (élelmiszer és energia nélkül) jellemző, hogy a lassuló gazdasággal párhuzamosan mozog, ahogy ezt az ún. kibocsátási rés is mutatja. Nagy-Britanniában is megfigyelhető ez a tendencia, igaz az ott meglévő kapcsolat gyengébb volt, sőt az elmúlt évek alatt teljesen meg is szűnt, amint a gazdaság gyengélkedése miatt magasabbra emelkedett a maginfláció (igaz ebben a közvetett adók is szerepet játszottak). Ezen kívül újra azt tapasztalhatjuk, hogy a kibocsátási rés és a maginfláció közötti kapcsolat az eurózónában a leggyengébb.
 
Összességében elmondható, hogy a piacok jogosan aggódnak a brit és az euróövezeti kamatemelés miatt, mivel történelmileg nézve mindkét térségben érzékenyen reagál a maginfláció a megnövekedett élelmiszer- és energiaárakra. Ez azonban még nem elég ahhoz, hogy bármelyik központi bank eltökélt lépést tegyen, de bizonyára alátámasztja az év eleje óta tapasztalható agresszívabb pénzpolitikát.

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kedves Temu, kérlek, menj innen!
Buksza blog | 2024. november 24. 14:31
Miközben a számos országban letarolják az online kereskedelmet az ágazat kínai óriásai, Délkelet-Ázsiában nem fogadják tárt karokkal a „nagy sárkányokat”. Magyarország és ellencsapásra készül. 
Vásárló Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
Buksza blog | 2024. november 23. 16:49
Egy olyan, már-már prózai termék, mint a bevásárlószatyor, akár ikonná is válhat, amelyre marketingkampányt lehet építeni. Az Ikea pontosan ezt teszi az igencsak elegánsnak ígérkező új boltjában.
Vásárló A botrány után jön a bagóért adott menü a Mekikben
Buksza blog | 2024. november 23. 15:48
A McDonald’s 2025-ben új termékcsoporttal jelentkezik, amelynek ételeiben az lesz a közös, hogy feltűnően olcsón fogják kínálni őket. Ezzel folytatják az idén kezdett ötdolláros burgeroffenzívát.
Vásárló Lehet, hogy a jövőben még több kis boltot nyitnak a nagy boltláncok
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 23. 14:51
Az olaszországi kiskereskedelem az áruházláncok rémálma, mert több száz cég versenyez a vásárlókért. Még az olyan óriásoknak is komoly gondjaik akadnak, mint a francia Carrefour.
Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG