6p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Augusztus és a szeptember után októberben elmaradt a kétszámjegyű áremelkedés a hipermarketekben, és történelmi csúcsot sem hozott legfrissebb Árkosár-felmérésünk - így sem sokkal került kevesebbe az októberi nagybevásárlás 22 ezer forintnál. Továbbra is méregdrága az alma? Mennyiből lehet kihozni egy teázást? Megnéztük. 

Több mint 13 éve minden egyes hónapban, így október 5-én is elmentünk három hipermarket-lánc egy-egy üzletébe, hogy megnézzük, hogyan változott egy hónap alatt és tavaly októberhez viszonyítva mintakosarunkban található 30 termék ára.

Ahogy arról egy hónapja írtunk, messze az átlagos árszínvonal-emelkedés felett drágultak az élelmiszerek szeptember elején. Az Auchan, az Interspar és a Tesco üzleteiben 11,8 százalékkal drágábban pakolhattuk meg a bevásárlókocsit, míg a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a fogyasztói árak átlagosan 3,9 százalékkal voltak magasabbak augusztusban az egy évvel korábbinál. Az élelmiszerek ára 7,9 százalékkal nőtt, ezen belül az idényáras élelmiszereké 17,1 százalékkal, a cukoré 13,4, a tojásé 10,2 százalékkal, a tejé 8,9 százalékkal lett magasabb.

(A KSH a legfrissebb, szeptemberre vonatkozó inflációs statisztikáit csütörtökön teszi közzé.) 

8,3 százalékos áremelés egy év alatt - október olcsóbb lett, mint szeptember

A tendencia ebben a hónapban is tovább folytatódott, igaz, nem kétszámjegyű, „csak” 8,3 százalékos áremelkedést mértünk. Tavaly őszhöz képest mindhárom hipermarketben drágábban pakolhattuk meg a Privátbankár Árkosarat. Bár a szórás nagy a három áruházlánc között: az általunk vizsgált termékeket figyelve az Interspar 2,8, az Auchan 7,1, a Tesco pedig 15,2 százalékkal lett drágább egy év alatt.

Némi vigaszt az jelenthet, hogy szeptemberhez képest ezúttal olcsóbban tudtunk bevásárolni. Egy hónap alatt 2,4 százalékkal mérséklődtek az általunk vizsgált termékek árai. Egy hónap alatt csak a Tesco emelt, az Auchan és az Interspar lefaragott az árakból 6,5, illetve 4,5 százalékot.

Összességében 540 forinttal kellett kevesebbet hagynunk a kasszánál ugyanazokért a termékekért, mint szeptemberben, így lett a számla végösszege 21 739 forint. Persze ha minden ott szereznénk be, ahol a legolcsóbban adják, akkor sokat spórolhatnánk (ezúttal 2372 forintot), de lássuk be, lényegében ez kivitelezhetetlen mutatvány lenne.  

Mi lett olcsóbb? Mi lett drágább?

Szeptemberi felmérésünk során 130 százalékkal drágábban találtunk almát a hipermarketekben, mint egy évvel ezelőtt. Az élelmiszerárak emelkedése miatt egyébként a kormányzat is magyarázni kényszerült a folyamatokat. (Erről bővebben laptársunk, az Mfor.hu oldalán is olvashat.) Az előző havinál most 6 százalékkal olcsóbban kaptunk almát, de tavaly őszhöz képest még így is vaskos, 55 százalékos drágulást láttunk.   

Egy hónapot vizsgálva egyetlen termék esetében, a burgonyánál mértünk 10 százalék feletti áremelkedést, egészen pontosan 11 százalékkal kerül többe a krumpli, mint szeptemberben. Ennél örömtelibb, hogy több termék ára 10 százalékot meghaladóan csökkent, köztük a túródesszert (-10%), a tejföl (-12%), a tej (-13%), a narancslé (-13%), a kávé (-15%) és a tea (-15%).

Éves távlatot nézve mindösszesen csak a banán ára ment lejjebb 10 százalékot meghaladó mértékben, miközben a fent említett almán túl, számtalan termék drágult 10 százaléknál jobban 2019 októberéhez képest. Az alma után a tojás drágult a legtöbbet, 50 százalékkal kerül többe most, mint 12 hónappal ezelőtt. 20 százalék feletti áremelést láttunk a száraztésztánál is.

Ezeknél szerényebb, de 10 százalékot meghaladó áremelés történt még a kenyérnél (+18%), párizsinál (+17), a kávénál (+15%), a cukornál (+14%), az ásványvíznél (+14), a túródesszertnél (+13%), a chipsnél (+12%), a sajtnál (+11%) és a sörnél (+11%).

Biztató helyzet a maszkhordásnál

A koronavírus-járvány persze a mi felmérésünkre is hatással van. Érdemes megemlíteni saját tapasztalatainkat a kötelező maszkhasználatról: az üzleteket járva alig találkoztunk renitens vásárlókkal. Legutóbbi felmérésünkhöz képest is elenyésző volt azoknak a száma, akik szabálytalanul (és értelmetlenül), az orruk alá biggyesztve hordták a maszkot. Olyannal pedig egyáltalán nem találkoztunk az üzletekben, aki ne takarta volna el az arcát.

Havi legolcsóbbak: tea, méz, citrom

Márkára és minőségre való tekintet nélkül ezúttal is kiválasztottunk külön három terméket, hogy hol és mennyiért lehet beszerezni a legkedvezőbb áron.  Bár a fekete tea, a méz és a citrom a koronavírus ellen kevés fegyver, de meghűlésre igencsak ajánlott, recept nélkül is beszerezhető természetes csodaszerek és immunerősítők - a hidegebb idő beálltával egyre gyakrabban fogyasztunk teát.

A legolcsóbb fekete teát a Sparban találtuk. Az áruházlánc saját márkás, S-Budget earl grey teája 119 forintért beszerezhető, a kilós ár 3966 forint. Az Auchanban 4300 forintos kilónkénti árra jön ki a Golden Leaf márkanevet viselő termék, amely többféle (citromos, málnás és erdei gyümölcsös) izésítésben is kapható. A Tescóban a legolcsóbb teát 4450 forintos kilónkénti áron kínálták. A szintén többféle ízesítésű Packers Best Garden 20 filteres tea-csomagja 178 forintot kóstált.

A teához jól jön a méz is. A két legolcsóbb virágmézet már 2 ezer forint kilós ár alatt kínálják. Az Auchanban a magyar virágméz kilója 1998 forintba került. A Sparban ismét a saját márkás termék győzött: a 900 grammos S-Budget mézet 1799 forintért adták, azaz 1999 forint kilója. A Tescóban magyar gyártótól származó virágméz bizonyult a legolcsóbbnak 2069 forintos kilónkénti árral.

Nem árt majd bespájzolni a mézből, ugyanis az Országos Magyar Méhészeti Egyesület minapi közlése szerint az idén a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt az átlagostól elmaradó, 14 ezer tonna méztermésre számítanak.

Az viszont már teljesen mindegy, hogy az Auchanban vagy a Tescóban vásárolunk citromot. 699 forintért kínálták kilóját mindkét láncnál, előbbinél törökországi, utóbbinál a Dél-Afrikából származó gyümölcsöt. Az Intersparban hálós, szintén török citromot találtunk a legolcsóbbnak, kilója 878 forintra jön ki.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
Vásárló Valami nem stimmel a boltokban: itt az újabb élelmiszer-drágulás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. november 11. 05:42
Az általános infláció szeptemberben régen látott mélypontra esett, de az élelmiszerek továbbra is az átlag fölött drágulnak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint is – a Privátbankár Árkosár felmérése pedig kifejezetten magas éves áremelkedést mutatott ki novemberben is. Van, ami már majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy éve – megnéztük azt is, mennyiből lehet megúszni az idei libalakomát.
Vásárló Előzzük meg a penészedést az újonnan épített otthonokban!
Márkázott tartalom | 2024. november 10. 14:02
Nem csupán a régi házakban, hanem az újonnan épült otthonokban is sokak életét megkeseríti a penész, amely nemcsak esztétikai problémát jelent, hanem az egészségre is káros hatással van, pénzbe kerül a folyamatos eltávolítása, így minél előbb meg kell szabadulni tőle.
Vásárló Jöhetnek az új visszaváltó-automaták további termékek esetén a brit üzletekben
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 10. 11:25
Alig szokták meg az emberek az üdítőpalackok és -dobozok visszaváltó automatáit, máris azon törik a fejüket a kereskedők, hogy milyen további termékek esetén lehetne hasonló gépeket bevezetni.
Vásárló Újabb változás a boltláncokban: kaszálnak a szokatlan időjáráson
Buksza blog | 2024. november 9. 16:18
A klímaváltozás miatt megszokottá váltak a furcsa időjárási jelenségek, amelyek befolyásolják a vásárlói keresletet is. Innen már csak egy lépés, hogyan használhatják ki ezt az áruházláncok.
Vásárló Rosszabb élelmiszer „jár” a szegényebbeknek?
Buksza blog | 2024. november 9. 15:44
Akadnak, akikl úgy vélik, hogy a világ nagy élelmiszergyártó vállalatai rosszabb minőségű termékeket kínálnak a szegényebb országokban, mint a gazdagokban. Most új bizonyíték érkezett erre.
Vásárló Élő zöldfalak – borítsuk be növényekkel a felületet!
Márkázott tartalom | 2024. november 9. 14:16
Egy modern irodában vagy üzlethelyiségben már nemcsak díszítőelemként van jelen a növényvilág, hanem a dolgozók jóllétét és a látogatók kellemes benyomását is elérhetjük vele. Ha igazán markáns és szemet gyönyörködtető látványt szeretnénk elérni, akkor akár az egész falat élővé varázsolhatjuk. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG