6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Augusztus és a szeptember után októberben elmaradt a kétszámjegyű áremelkedés a hipermarketekben, és történelmi csúcsot sem hozott legfrissebb Árkosár-felmérésünk - így sem sokkal került kevesebbe az októberi nagybevásárlás 22 ezer forintnál. Továbbra is méregdrága az alma? Mennyiből lehet kihozni egy teázást? Megnéztük. 

Több mint 13 éve minden egyes hónapban, így október 5-én is elmentünk három hipermarket-lánc egy-egy üzletébe, hogy megnézzük, hogyan változott egy hónap alatt és tavaly októberhez viszonyítva mintakosarunkban található 30 termék ára.

Ahogy arról egy hónapja írtunk, messze az átlagos árszínvonal-emelkedés felett drágultak az élelmiszerek szeptember elején. Az Auchan, az Interspar és a Tesco üzleteiben 11,8 százalékkal drágábban pakolhattuk meg a bevásárlókocsit, míg a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a fogyasztói árak átlagosan 3,9 százalékkal voltak magasabbak augusztusban az egy évvel korábbinál. Az élelmiszerek ára 7,9 százalékkal nőtt, ezen belül az idényáras élelmiszereké 17,1 százalékkal, a cukoré 13,4, a tojásé 10,2 százalékkal, a tejé 8,9 százalékkal lett magasabb.

(A KSH a legfrissebb, szeptemberre vonatkozó inflációs statisztikáit csütörtökön teszi közzé.) 

8,3 százalékos áremelés egy év alatt - október olcsóbb lett, mint szeptember

A tendencia ebben a hónapban is tovább folytatódott, igaz, nem kétszámjegyű, „csak” 8,3 százalékos áremelkedést mértünk. Tavaly őszhöz képest mindhárom hipermarketben drágábban pakolhattuk meg a Privátbankár Árkosarat. Bár a szórás nagy a három áruházlánc között: az általunk vizsgált termékeket figyelve az Interspar 2,8, az Auchan 7,1, a Tesco pedig 15,2 százalékkal lett drágább egy év alatt.

Némi vigaszt az jelenthet, hogy szeptemberhez képest ezúttal olcsóbban tudtunk bevásárolni. Egy hónap alatt 2,4 százalékkal mérséklődtek az általunk vizsgált termékek árai. Egy hónap alatt csak a Tesco emelt, az Auchan és az Interspar lefaragott az árakból 6,5, illetve 4,5 százalékot.

Összességében 540 forinttal kellett kevesebbet hagynunk a kasszánál ugyanazokért a termékekért, mint szeptemberben, így lett a számla végösszege 21 739 forint. Persze ha minden ott szereznénk be, ahol a legolcsóbban adják, akkor sokat spórolhatnánk (ezúttal 2372 forintot), de lássuk be, lényegében ez kivitelezhetetlen mutatvány lenne.  

Mi lett olcsóbb? Mi lett drágább?

Szeptemberi felmérésünk során 130 százalékkal drágábban találtunk almát a hipermarketekben, mint egy évvel ezelőtt. Az élelmiszerárak emelkedése miatt egyébként a kormányzat is magyarázni kényszerült a folyamatokat. (Erről bővebben laptársunk, az Mfor.hu oldalán is olvashat.) Az előző havinál most 6 százalékkal olcsóbban kaptunk almát, de tavaly őszhöz képest még így is vaskos, 55 százalékos drágulást láttunk.   

Egy hónapot vizsgálva egyetlen termék esetében, a burgonyánál mértünk 10 százalék feletti áremelkedést, egészen pontosan 11 százalékkal kerül többe a krumpli, mint szeptemberben. Ennél örömtelibb, hogy több termék ára 10 százalékot meghaladóan csökkent, köztük a túródesszert (-10%), a tejföl (-12%), a tej (-13%), a narancslé (-13%), a kávé (-15%) és a tea (-15%).

Éves távlatot nézve mindösszesen csak a banán ára ment lejjebb 10 százalékot meghaladó mértékben, miközben a fent említett almán túl, számtalan termék drágult 10 százaléknál jobban 2019 októberéhez képest. Az alma után a tojás drágult a legtöbbet, 50 százalékkal kerül többe most, mint 12 hónappal ezelőtt. 20 százalék feletti áremelést láttunk a száraztésztánál is.

Ezeknél szerényebb, de 10 százalékot meghaladó áremelés történt még a kenyérnél (+18%), párizsinál (+17), a kávénál (+15%), a cukornál (+14%), az ásványvíznél (+14), a túródesszertnél (+13%), a chipsnél (+12%), a sajtnál (+11%) és a sörnél (+11%).

Biztató helyzet a maszkhordásnál

A koronavírus-járvány persze a mi felmérésünkre is hatással van. Érdemes megemlíteni saját tapasztalatainkat a kötelező maszkhasználatról: az üzleteket járva alig találkoztunk renitens vásárlókkal. Legutóbbi felmérésünkhöz képest is elenyésző volt azoknak a száma, akik szabálytalanul (és értelmetlenül), az orruk alá biggyesztve hordták a maszkot. Olyannal pedig egyáltalán nem találkoztunk az üzletekben, aki ne takarta volna el az arcát.

Havi legolcsóbbak: tea, méz, citrom

Márkára és minőségre való tekintet nélkül ezúttal is kiválasztottunk külön három terméket, hogy hol és mennyiért lehet beszerezni a legkedvezőbb áron.  Bár a fekete tea, a méz és a citrom a koronavírus ellen kevés fegyver, de meghűlésre igencsak ajánlott, recept nélkül is beszerezhető természetes csodaszerek és immunerősítők - a hidegebb idő beálltával egyre gyakrabban fogyasztunk teát.

A legolcsóbb fekete teát a Sparban találtuk. Az áruházlánc saját márkás, S-Budget earl grey teája 119 forintért beszerezhető, a kilós ár 3966 forint. Az Auchanban 4300 forintos kilónkénti árra jön ki a Golden Leaf márkanevet viselő termék, amely többféle (citromos, málnás és erdei gyümölcsös) izésítésben is kapható. A Tescóban a legolcsóbb teát 4450 forintos kilónkénti áron kínálták. A szintén többféle ízesítésű Packers Best Garden 20 filteres tea-csomagja 178 forintot kóstált.

A teához jól jön a méz is. A két legolcsóbb virágmézet már 2 ezer forint kilós ár alatt kínálják. Az Auchanban a magyar virágméz kilója 1998 forintba került. A Sparban ismét a saját márkás termék győzött: a 900 grammos S-Budget mézet 1799 forintért adták, azaz 1999 forint kilója. A Tescóban magyar gyártótól származó virágméz bizonyult a legolcsóbbnak 2069 forintos kilónkénti árral.

Nem árt majd bespájzolni a mézből, ugyanis az Országos Magyar Méhészeti Egyesület minapi közlése szerint az idén a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt az átlagostól elmaradó, 14 ezer tonna méztermésre számítanak.

Az viszont már teljesen mindegy, hogy az Auchanban vagy a Tescóban vásárolunk citromot. 699 forintért kínálták kilóját mindkét láncnál, előbbinél törökországi, utóbbinál a Dél-Afrikából származó gyümölcsöt. Az Intersparban hálós, szintén török citromot találtunk a legolcsóbbnak, kilója 878 forintra jön ki.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG