6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Augusztus és a szeptember után októberben elmaradt a kétszámjegyű áremelkedés a hipermarketekben, és történelmi csúcsot sem hozott legfrissebb Árkosár-felmérésünk - így sem sokkal került kevesebbe az októberi nagybevásárlás 22 ezer forintnál. Továbbra is méregdrága az alma? Mennyiből lehet kihozni egy teázást? Megnéztük. 

Több mint 13 éve minden egyes hónapban, így október 5-én is elmentünk három hipermarket-lánc egy-egy üzletébe, hogy megnézzük, hogyan változott egy hónap alatt és tavaly októberhez viszonyítva mintakosarunkban található 30 termék ára.

Ahogy arról egy hónapja írtunk, messze az átlagos árszínvonal-emelkedés felett drágultak az élelmiszerek szeptember elején. Az Auchan, az Interspar és a Tesco üzleteiben 11,8 százalékkal drágábban pakolhattuk meg a bevásárlókocsit, míg a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a fogyasztói árak átlagosan 3,9 százalékkal voltak magasabbak augusztusban az egy évvel korábbinál. Az élelmiszerek ára 7,9 százalékkal nőtt, ezen belül az idényáras élelmiszereké 17,1 százalékkal, a cukoré 13,4, a tojásé 10,2 százalékkal, a tejé 8,9 százalékkal lett magasabb.

(A KSH a legfrissebb, szeptemberre vonatkozó inflációs statisztikáit csütörtökön teszi közzé.) 

8,3 százalékos áremelés egy év alatt - október olcsóbb lett, mint szeptember

A tendencia ebben a hónapban is tovább folytatódott, igaz, nem kétszámjegyű, „csak” 8,3 százalékos áremelkedést mértünk. Tavaly őszhöz képest mindhárom hipermarketben drágábban pakolhattuk meg a Privátbankár Árkosarat. Bár a szórás nagy a három áruházlánc között: az általunk vizsgált termékeket figyelve az Interspar 2,8, az Auchan 7,1, a Tesco pedig 15,2 százalékkal lett drágább egy év alatt.

Némi vigaszt az jelenthet, hogy szeptemberhez képest ezúttal olcsóbban tudtunk bevásárolni. Egy hónap alatt 2,4 százalékkal mérséklődtek az általunk vizsgált termékek árai. Egy hónap alatt csak a Tesco emelt, az Auchan és az Interspar lefaragott az árakból 6,5, illetve 4,5 százalékot.

Összességében 540 forinttal kellett kevesebbet hagynunk a kasszánál ugyanazokért a termékekért, mint szeptemberben, így lett a számla végösszege 21 739 forint. Persze ha minden ott szereznénk be, ahol a legolcsóbban adják, akkor sokat spórolhatnánk (ezúttal 2372 forintot), de lássuk be, lényegében ez kivitelezhetetlen mutatvány lenne.  

Mi lett olcsóbb? Mi lett drágább?

Szeptemberi felmérésünk során 130 százalékkal drágábban találtunk almát a hipermarketekben, mint egy évvel ezelőtt. Az élelmiszerárak emelkedése miatt egyébként a kormányzat is magyarázni kényszerült a folyamatokat. (Erről bővebben laptársunk, az Mfor.hu oldalán is olvashat.) Az előző havinál most 6 százalékkal olcsóbban kaptunk almát, de tavaly őszhöz képest még így is vaskos, 55 százalékos drágulást láttunk.   

Egy hónapot vizsgálva egyetlen termék esetében, a burgonyánál mértünk 10 százalék feletti áremelkedést, egészen pontosan 11 százalékkal kerül többe a krumpli, mint szeptemberben. Ennél örömtelibb, hogy több termék ára 10 százalékot meghaladóan csökkent, köztük a túródesszert (-10%), a tejföl (-12%), a tej (-13%), a narancslé (-13%), a kávé (-15%) és a tea (-15%).

Éves távlatot nézve mindösszesen csak a banán ára ment lejjebb 10 százalékot meghaladó mértékben, miközben a fent említett almán túl, számtalan termék drágult 10 százaléknál jobban 2019 októberéhez képest. Az alma után a tojás drágult a legtöbbet, 50 százalékkal kerül többe most, mint 12 hónappal ezelőtt. 20 százalék feletti áremelést láttunk a száraztésztánál is.

Ezeknél szerényebb, de 10 százalékot meghaladó áremelés történt még a kenyérnél (+18%), párizsinál (+17), a kávénál (+15%), a cukornál (+14%), az ásványvíznél (+14), a túródesszertnél (+13%), a chipsnél (+12%), a sajtnál (+11%) és a sörnél (+11%).

Biztató helyzet a maszkhordásnál

A koronavírus-járvány persze a mi felmérésünkre is hatással van. Érdemes megemlíteni saját tapasztalatainkat a kötelező maszkhasználatról: az üzleteket járva alig találkoztunk renitens vásárlókkal. Legutóbbi felmérésünkhöz képest is elenyésző volt azoknak a száma, akik szabálytalanul (és értelmetlenül), az orruk alá biggyesztve hordták a maszkot. Olyannal pedig egyáltalán nem találkoztunk az üzletekben, aki ne takarta volna el az arcát.

Havi legolcsóbbak: tea, méz, citrom

Márkára és minőségre való tekintet nélkül ezúttal is kiválasztottunk külön három terméket, hogy hol és mennyiért lehet beszerezni a legkedvezőbb áron.  Bár a fekete tea, a méz és a citrom a koronavírus ellen kevés fegyver, de meghűlésre igencsak ajánlott, recept nélkül is beszerezhető természetes csodaszerek és immunerősítők - a hidegebb idő beálltával egyre gyakrabban fogyasztunk teát.

A legolcsóbb fekete teát a Sparban találtuk. Az áruházlánc saját márkás, S-Budget earl grey teája 119 forintért beszerezhető, a kilós ár 3966 forint. Az Auchanban 4300 forintos kilónkénti árra jön ki a Golden Leaf márkanevet viselő termék, amely többféle (citromos, málnás és erdei gyümölcsös) izésítésben is kapható. A Tescóban a legolcsóbb teát 4450 forintos kilónkénti áron kínálták. A szintén többféle ízesítésű Packers Best Garden 20 filteres tea-csomagja 178 forintot kóstált.

A teához jól jön a méz is. A két legolcsóbb virágmézet már 2 ezer forint kilós ár alatt kínálják. Az Auchanban a magyar virágméz kilója 1998 forintba került. A Sparban ismét a saját márkás termék győzött: a 900 grammos S-Budget mézet 1799 forintért adták, azaz 1999 forint kilója. A Tescóban magyar gyártótól származó virágméz bizonyult a legolcsóbbnak 2069 forintos kilónkénti árral.

Nem árt majd bespájzolni a mézből, ugyanis az Országos Magyar Méhészeti Egyesület minapi közlése szerint az idén a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt az átlagostól elmaradó, 14 ezer tonna méztermésre számítanak.

Az viszont már teljesen mindegy, hogy az Auchanban vagy a Tescóban vásárolunk citromot. 699 forintért kínálták kilóját mindkét láncnál, előbbinél törökországi, utóbbinál a Dél-Afrikából származó gyümölcsöt. Az Intersparban hálós, szintén török citromot találtunk a legolcsóbbnak, kilója 878 forintra jön ki.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG