7p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérése szerint továbbra sem fékez az élelmiszerárak emelkedése: augusztus után szeptemberben is kétszámjegyű áremelkedést mértünk. Több mint 13 éve havi rendszerességgel publikált árkörképünk az ősz első hónapjára újabb történelmi csúcsra ért.

Szeptember 7-én jártuk végig három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló, egy átlagos családi nagybevásárlást leképező mintakosarunk ellenértéke. Az adatokat ezúttal is egy nappal a KSH (augusztusra vonatkozó) inflációs adatközlése előtt tesszük közzé, az eredmények alapján borítékolható, hogy ebben a hónapban is messze az átlagos árszínvonal-emelkedés fölött drágultak az élelmiszerek a hivatakos statisztika szerint is.

Ahogy arról közel egy hónapja beszámoltunk, júliusban 7,8 százalékos volt a KSH felmérése szerint az élelmiszerárak éves emelkedése, több mint duplája a 3,8 százalékos átlagos inflációnak. Az összes főcsoport közül az élelmiszerek drágultak a legnagyobb mértékben. Saját felmérésünk a hivatalosnál is nagyobb éves áremelkedést jelzett ezen a fronton, az Auchan, az Interspar és a Tesco üzleteiben 11,8 százalékkal drágábban pakolhattuk meg a bevásárlókocsit augusztusban, mint egy évvel korábban. Friss felmérésünk szerint a folyamat egyáltalán nem lassult: szeptember elején az előző havinál is drágábban lehet bevásárolni.

Az áruházak szinte egységesen emelték az áraikat: 1,5-1,7 százalék közötti havi áremelést tapasztaltunk mindhárom helyen, összességében így az átlagos havi áremelés mértéke 1,6 százalék lett, 352 forinttal kell többet hagynunk ugyanazért a bevásárlókocsiért, mint augusztusban. 

Tavaly őszhöz képest tűnik igazán durvának az áremelkedés:

2236 forinttal nőtt a kosár átlagára, ami 11,2 százalékos átlagos áremelést jelent.

Éles különbség nincs az áruházak árpolitikája között: az Interspar 9,5, a Tesco 10,7, az Auchan pedig 13,2 százalékkal lett drágább egyetlen év alatt. A legolcsóbb és a legdrágább áruház között a különbség mindössze 5 és fél százalékos.

Ezek a folyamatok természetesen új történelmi csúcsra repítették az Árkosár értékét:

22 279 forintot még sosem kellett adni a minta-élelmiszerkosarunkért.

Az is rekordot jelent, hogy az egyik áruházban már nem úszhattuk meg a nagybevásárlást 23 ezer forint alatt. Mivel az egyes láncok összesített árai közel vannak egymáshoz, akkor sem tudnánk sokat spórolni, ha minden terméket ott szereznénk be, ahol a legolcsóbban adják: ez esetben 20 494 forint lenne a nagybevásárlás végösszege - a már-már lehetetlennek tűnő logisztikai bravúrral is csak 1785 forintot spórolnánk meg az átlagos értékhez képest.

Magyarázat: az időjárás, a bérköltségek és egy beismerés a gyenge forintról

Az élelmiszerárak emelkedése már olyan szintre ért, hogy a napokban a kormányzat is magyarázni kényszerült a folyamatokat - egy ellenzéki kérdésre adott válaszban még egy új elem is megjelent a korábbiakhoz képest. Laptársunk, az mfor.hu idézte az agrárminisztert: Nagy István a szezonális termékek esetében a kedvezőtlen időjárással, valamint az alacsony kínálattal magyarázta a folyamatot, a feldolgozott élelmiszereknél pedig az alapanyagok árának emelkedésével, a világpiaci árak változásával és a növekvő bérköltségekkel. A magyarázatban új elemként megjelent a gyenge forint árfelhajtó hatása is, ami az exportból származó élelmiszereket, gyümölcsöket érinti.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A miniszter az alacsony kínálat esetében példaként az almát említette - Árkosarunkban ez a gyümölcs hónapok óta a legnagyobb éves áremelkedést produkálta. Nincs ez másként most sem: 130 százalékkal drágábban találtunk most almát a hipermarketekben, mint egy évvel ezelőtt. A gyenge hazai termés miatt nagyobb arányú importra is szorulunk, a magyar mellett egyebek közt osztrák és olasz almát is kínálnak az áruházak, hogy ne maradjunk ellátatlanul. Itt pedig értelemszerűen begyűrűzik a magyar fogyasztók pénztárcájába a gyenge forintárfolyam is. Ráadásul az idei termés is sokkal gyengébb az átlagosnál, jól látszik, hogy a hazai szezonkezdet sem segített sokat az árakon. Valamennyit azért érezni ebből: az előző havinál 30 százalékkal olcsóbban találtunk most almát, de ez csak annyit eredményezett, hogy háromból két áruházban már valamivel 500 forint alatt is beszerezhetjük a gyümölcsöt. Mindenesetre a korábbiakkal ellentétben idén nem (és jó eséllyel jövőre sem) lesz olcsó vitaminforrás az alma, pedig a járványhelyzetben a szokásosnál is fontosabb az immunrendszerünk támogatása.

Az almán kívül nem találtunk olyan terméket, amit jelentősen (tehát 10 százalékot meghaladó mértékben) olcsóbban adnának most az áruházak, mint egy hónapja. 20 százalékot drágult viszont augusztus óta az UHT tej, 11-16 százalékot a banán, a kávé, a tea és a száraztészta.

Egy év alatt a jelentős áremelkedéshez (az alma 130 százalékos drágulásán kívül) több mint 40 százalékkal járult hozzá a tea, bő 30-cal a tojás és egyes szénsavas üdítőitalok. 20 százalékot meghaladó éves áremelkedést mértünk a banánnál, a cukornál, a májasnál és egyes tömény szeszesitaloknál. Több mint 10 százalékot drágult egy év alatt a kenyér, az UHT tej, a rizs, az olaj, a párizsi és a Túró Rudi.

Jön a nyugdíjkompenzáció

Az év elején - az akkori inflációs várakozások alapján - 2,8 százalékkal emelték a hazai nyugdíjakat. Ezt gondolta elegendőnek ahhoz a kormány, hogy legalább a nyugdíjak reálértékét szinten tudja tartani. A jogszabály azonban úgy rendelkezik, hogy amennyiben az első 8 hónap havi statisztikája ennél magasabb árszínvonal-emelkedést jelez, nyugdíj-kiegészítést kell fizetni.

Az élelmiszerek árának emelkedése különösen a nyugdíjasokat és az alacsonyabb jövedelműeket érinti rosszul, az ő fogyasztásuknak ugyanis nagyobb részét teszi ki ez a termékkör. Mivel az ennek figyelembevételével számolt nyugdíjas infláció hónapok óta magasabb, mint az átlagos áremelkedés szintje, a jogszabály szerint ezt kell figyelembe venni a nyugdíjkiegészítés megállapításánál. Erről bővebben reggeli összeállításunkban írtunk.

Havi legolcsóbbak

Mint minden felmérésünkben, ezúttal is kiválasztottunk három terméket a polcokon, és megvizsgáltuk, hogy - márkára és minőségre való tekintet nélkül - hol lehet azokat a legolcsóbban beszerezni.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

Aki a drága alma helyett inkább szőlőt venne, egyelőre nem tud érdemben spórolni: a legolcsóbbat az Auchanban találtuk, kilónként 398 forintot kértek akciósan a Görögországból származó gyümölcsért. (Magyar szőlőt egyébként 599 forintért kínáltak, és nem is nézett ki jól.) Az Intersparban az olasz import szőlő volt a legolcsóbb, kilónként 479 forintért. A Tescóban ottjártunkkor nem volt szőlő a zöldségosztályon.

Bár az iskolakezdéshez nem igazán kapcsolódnak tipikus élelmiszerek, megnéztük, mennyibe kerül egy kiló diákcsemege. (A Wikipedia szerint történelmileg valóban van köze a diákoknak ahhoz, hogy miért pont ezt a nevet kapta a mag-aszaltgyümölcs-keverék - más kérdés, hogy pár évszázada még a diákok jómódúnak minősültek, ezért engedhették meg maguknak a drága csemegét.) Mivel a diákcsemege receptúrája nincs kőbe vésve, az árban is nagy a szórás attól függően, hogy milyen árfekvésű magokkal keverik a mazsolát; mindenesetre a legolcsóbb az Auchanban kínált Naturfood Diákcsemege volt (kilónként 2245 forint), a Tesco lédig diákcsemegéje pedig kilónként 2799 forintba kerül. Az Interspar kínálatában a legolcsóbb a Mogyi terméke volt kilónként 4290 forintért.

Az iskolakezdés miatt felpöröghet a kollégiumban, albérletben különösebb főzőtudás nélkül is elkészíthető élelmiszerek kereslete is, ezek közül a mirelit pizzát vizsgáltuk meg most alaposabban. Az Intersparban a Bestbuy márkájú Margherita pizza már 997 forintos kilónkénti áron beszerezhető; az Auchanban a Dr. Oetker-féle sonkás vagy gombás fagyasztott pizza is 1409 forintért kapható. A Tescóban a legolcsóbb a sajátmárkás pizza, a sonkás és a szalámis verzió is 1430 forintba került ottjártunkkor.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
Vásárló Valami nem stimmel a boltokban: itt az újabb élelmiszer-drágulás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. november 11. 05:42
Az általános infláció szeptemberben régen látott mélypontra esett, de az élelmiszerek továbbra is az átlag fölött drágulnak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint is – a Privátbankár Árkosár felmérése pedig kifejezetten magas éves áremelkedést mutatott ki novemberben is. Van, ami már majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy éve – megnéztük azt is, mennyiből lehet megúszni az idei libalakomát.
Vásárló Előzzük meg a penészedést az újonnan épített otthonokban!
Márkázott tartalom | 2024. november 10. 14:02
Nem csupán a régi házakban, hanem az újonnan épült otthonokban is sokak életét megkeseríti a penész, amely nemcsak esztétikai problémát jelent, hanem az egészségre is káros hatással van, pénzbe kerül a folyamatos eltávolítása, így minél előbb meg kell szabadulni tőle.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG