6p

Bár a kosarunkat szinte forintra ugyanannyiért tölthetjük meg most, mint egy hónappal ezelőtt, a kép csalóka: két és fél éve nem mértünk akkora éves áremelkedést a hazai hipermarketekben, mint most augusztusban. A három vizsgált hazai hipermarket mindegyikében legalább 10 százalékkal emelkedett a Privátbankár Árkosár ellenértéke; a vizsgált termékek felénél két, az alma esetében három (!) számjegyű az áremelkedés.

Az élelmiszerárak az elmúlt hónapokban mind a KSH, mind pedig a Privátbankár.hu rendszeres felmérései szerint magasan az átlagos infláció felett emelkednek. A hivatal legfrissebb adatai júniusról szólnak (a júliusi adatokat holnap, azaz kedden publikálják), eszerint a 2,9 százalékos átlagos éves inflációhoz 7,8 százalékos élelmiszerár-növekedés társult; a Privátbankár Árkosár-felmérése júliusban 5,5 százalékos éves áremelkedést mutatott ki.

Hogy az élelmiszer-árak ilyen mértékű emelkedése milyen káros társadalmi következményekkel jár, arra laptársunk, az mfor.hu - az Árkosáron alapuló - elemzése mutat rá: a bérek és a nyugdíjak vásárlóereje közötti olló nemcsak egyre szélesebbre nyílt az elmúlt 10 évben, de a társadalom alacsonyabb jövedelemmel rendelkező rétege gyakorlatilag semmit nem tudott előrébb lépni egy évtized alatt sem, amennyiben a legfontosabb fogyasztási termékeiket tartalmazó kosarat vizsgáljuk. A teljes elemzés itt olvasható >>

Több mint 13 éve tartó felmérés-sorozatunk augusztusi adatgyűjtése 7-én történt, ekkor jártuk végig 3 hazai hipermaket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára az előző hónaphoz és tavaly augusztushoz képest.

Kétszámjegyű áremelkedés - mindenhol

Ha a havi adatokat nézzük, akár még örülhetnénk is: háromból két hipermarketben csökkentek az árak júliushoz képest, egyedül az Auchanban mértünk 5,5 százalékos áremelkedést. Az átlagár így gyakorlatilag nem változott, 10 forinttal marad el a kosárérték az előző havi történelmi csúcstól. 

Tavaly augusztushoz képest viszont igen jelentős áremelkedést jelent az, hogy most 21 927 forintért tudtuk megpakolni a bevásárlókocsit. Ez nem egyetlen áruház kiugró áremelésének a következménye: mindenhol kétszámjegyű áremelést tapasztaltunk éves összehasonlításban.

Az Interspar 10, a Tesco 11, az Auchan pedig 14,5 százalékkal lett drágább egy év alatt.

Miközben az augusztus általában nem a jelentős áremelkedések hónapja szokott lenni (az éves árindex elmúlt 10 éves átlaga mindössze 2,8 százalék), most 11,8 százalékos éves áremelkedést mértünk a nyár utolsó hónapjában. Ez azt jelenti, hogy 2318 forinttal többe kerül most átlagosan a nagybevásárlás a hipermarketekben, mint egy évvel ezelőtt.

Aki képes lenne végrehajtani azt a logisztikai bravúrt, hogy mindent ott vásárol meg, ahol a legolcsóbban adják, az sem úszná meg 20 ezer forint alatt a bevásárlást: a kosárérték ebben az esetben 20 054 forint lenne.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

Az, hogy havi szinten gyakorlatilag nem változott a kosárérték, leginkább annak köszönhető, hogy banánt, krumplit, chipset és egyes üdítőket 10-15 százalékkal olcsóbban vehettünk most meg, mint egy hónapja. Tovább száguld viszont az alma ára: egyetlen hónap alatt 20 százalékkal drágult a legkedveltebb gyümölcs. A múlt havi akciók elmúltával a tojás ára is sokat emelkedett júliushoz képest, 28 százalékkal többet kellett most fizetnünk érte.

Éves összehasonlításban szintén a banánnál, a krumplinál és a chipsnél mértünk 10 százalékot meghaladó árcsökkentést, rengeteg terméknél viszont 10 százalékot meghaladó áremelést találtunk tavaly augusztushoz képest. Az áremelkedést az alma vezeti: most már 133 százalékkal többe kerül, mint egy évvel ezelőtt, ráadásul a kínálat is erősen beszűkült.

Két áruházban 600, egy áruházban pedig 900 (!) forint volt a legolcsóbb alma.

30 százalékot meghaladó éves áremelkedést mértünk a tojásnál, 20 százalék körülit a kávénál, párizsinál, a cukornál, a Túró Rudinál és a tejfölnél is. Mindemellett több mint 10 százalékkal drágább idén az ásványvíz, a kóla, egyes tömény szeszesitalok, a margarin, a sajt, az étolaj, a tea és a kávé is, mint tavaly.

A 30 vizsgált termék felénél mértünk tehát legalább 10 százalékos éves áremelkedést.

Havi legolcsóbbak

A hazai sajtóban az elmúlt héten részletesebben is foglalkoztak a gyümölcsök jelentős áremelkedésével, kollégáink is nyilatkoztak az Árkosár tapasztalatairól. Tüzetesebben megnéztük most a dinnye árát: a szezon közepén már mindenhol kínálnak magyar termést, a múlt havi 200 forint körüli átlagár után az Auchan és az Interspar 149 forintért adja a legolcsóbb dinnye kilóját (előbbi medgyesegyházi termés, utóbbi pedig magszegény változat), a Tesco pedig már 119 forintra akciózta le a magyar dinnyét.

A házilag befőzött baracklekvár egyelőre luxusnak tűnik: a Tesco 999 forintért adta a sárgabarackot, az Auchan és az Interspar pedig 1399 forintot kért kilójáért.

Szintén az elmúlt időszakban jelentek meg cikkek a liszt árának várható emelkedéséről, ezért alaposabban megnéztük a kiindulási pontot: a legolcsóbb lisztet most a Tescóban és az Auchanban találtuk (sajátmárkás, kilónként 109 forintért), az Interspar legolcsóbb lisztje a Szatmári malomban készül és 195 forintot kérnek érte. 

Maszkot hordani kötelező - elég, ha a tokánkat melegíti?

Ahogy azt a jogszabályok is előírják, a felmérést a hipermarketekben maszkban végeztük. Ez a nyári hőségben egyre kényelmetlenebb, de szükségszerű, főleg a második hullám árnyékában; tapasztalataink szerint a védőeszközt sokan csak dísznek, vagy legalábbis a jogszabályi megfelelés miatt hordják. Minden meglátogatott áruházban számos felirat és legalább egy biztonsági őr figyelmezteti a belépőket a kötelező maszkviselésre - bent az üzletben azonban senki sem figyel arra, hogy ez rendeltetésszerűen történjen. A vásárlók fele az orrára nem húzza rá a maszkot, sokan pedig a bejutás után csak a tokájukat takarják vele. Két hete a Kormányinfón Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter is elimerte, hogy ezen a téren érzékelhetően lazul a fegyelem; és bár a rendőrségnek megvan az eszköze arra, hogy egy bolt, benzinkút bejáratánál vagy épp tömegközlekedési eszközökön ellenőrizze a maszkviselést és adott esetben bírságoljon, de egyelőre a figyelemztetést elegendőnek tartja a miniszter, és a lakosság közreműködését, önkéntes jogkövetését kérte. Jobb híján egyelőre mi is ezt javasoljuk az Árkosár-felmérés tapasztalatai alapján. A friss statisztikák szerint május óta nem látott tempóban nő a fertőzések száma, az aktív fertőzöttek száma újra a 600-at közelíti.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Magyar szakmai partnert választott a dán bajnok: együttműködésre lép a BioTechUSA és a Brøndby IF
PR | 2025. július 29. 12:52
Legendás dán labdarúgó egyesület felkészülését segíti idéntől a BioTechUSA: a tisztán hazai tulajdonú étrendkiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cégcsoport Dánia egyik legmeghatározóbb futballklubja, a Brøndby IF hivatalos táplálékkiegészítő partnere lett.
Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG