6p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár a kosarunkat szinte forintra ugyanannyiért tölthetjük meg most, mint egy hónappal ezelőtt, a kép csalóka: két és fél éve nem mértünk akkora éves áremelkedést a hazai hipermarketekben, mint most augusztusban. A három vizsgált hazai hipermarket mindegyikében legalább 10 százalékkal emelkedett a Privátbankár Árkosár ellenértéke; a vizsgált termékek felénél két, az alma esetében három (!) számjegyű az áremelkedés.

Az élelmiszerárak az elmúlt hónapokban mind a KSH, mind pedig a Privátbankár.hu rendszeres felmérései szerint magasan az átlagos infláció felett emelkednek. A hivatal legfrissebb adatai júniusról szólnak (a júliusi adatokat holnap, azaz kedden publikálják), eszerint a 2,9 százalékos átlagos éves inflációhoz 7,8 százalékos élelmiszerár-növekedés társult; a Privátbankár Árkosár-felmérése júliusban 5,5 százalékos éves áremelkedést mutatott ki.

Hogy az élelmiszer-árak ilyen mértékű emelkedése milyen káros társadalmi következményekkel jár, arra laptársunk, az mfor.hu - az Árkosáron alapuló - elemzése mutat rá: a bérek és a nyugdíjak vásárlóereje közötti olló nemcsak egyre szélesebbre nyílt az elmúlt 10 évben, de a társadalom alacsonyabb jövedelemmel rendelkező rétege gyakorlatilag semmit nem tudott előrébb lépni egy évtized alatt sem, amennyiben a legfontosabb fogyasztási termékeiket tartalmazó kosarat vizsgáljuk. A teljes elemzés itt olvasható >>

Több mint 13 éve tartó felmérés-sorozatunk augusztusi adatgyűjtése 7-én történt, ekkor jártuk végig 3 hazai hipermaket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára az előző hónaphoz és tavaly augusztushoz képest.

Kétszámjegyű áremelkedés - mindenhol

Ha a havi adatokat nézzük, akár még örülhetnénk is: háromból két hipermarketben csökkentek az árak júliushoz képest, egyedül az Auchanban mértünk 5,5 százalékos áremelkedést. Az átlagár így gyakorlatilag nem változott, 10 forinttal marad el a kosárérték az előző havi történelmi csúcstól. 

Tavaly augusztushoz képest viszont igen jelentős áremelkedést jelent az, hogy most 21 927 forintért tudtuk megpakolni a bevásárlókocsit. Ez nem egyetlen áruház kiugró áremelésének a következménye: mindenhol kétszámjegyű áremelést tapasztaltunk éves összehasonlításban.

Az Interspar 10, a Tesco 11, az Auchan pedig 14,5 százalékkal lett drágább egy év alatt.

Miközben az augusztus általában nem a jelentős áremelkedések hónapja szokott lenni (az éves árindex elmúlt 10 éves átlaga mindössze 2,8 százalék), most 11,8 százalékos éves áremelkedést mértünk a nyár utolsó hónapjában. Ez azt jelenti, hogy 2318 forinttal többe kerül most átlagosan a nagybevásárlás a hipermarketekben, mint egy évvel ezelőtt.

Aki képes lenne végrehajtani azt a logisztikai bravúrt, hogy mindent ott vásárol meg, ahol a legolcsóbban adják, az sem úszná meg 20 ezer forint alatt a bevásárlást: a kosárérték ebben az esetben 20 054 forint lenne.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

Az, hogy havi szinten gyakorlatilag nem változott a kosárérték, leginkább annak köszönhető, hogy banánt, krumplit, chipset és egyes üdítőket 10-15 százalékkal olcsóbban vehettünk most meg, mint egy hónapja. Tovább száguld viszont az alma ára: egyetlen hónap alatt 20 százalékkal drágult a legkedveltebb gyümölcs. A múlt havi akciók elmúltával a tojás ára is sokat emelkedett júliushoz képest, 28 százalékkal többet kellett most fizetnünk érte.

Éves összehasonlításban szintén a banánnál, a krumplinál és a chipsnél mértünk 10 százalékot meghaladó árcsökkentést, rengeteg terméknél viszont 10 százalékot meghaladó áremelést találtunk tavaly augusztushoz képest. Az áremelkedést az alma vezeti: most már 133 százalékkal többe kerül, mint egy évvel ezelőtt, ráadásul a kínálat is erősen beszűkült.

Két áruházban 600, egy áruházban pedig 900 (!) forint volt a legolcsóbb alma.

30 százalékot meghaladó éves áremelkedést mértünk a tojásnál, 20 százalék körülit a kávénál, párizsinál, a cukornál, a Túró Rudinál és a tejfölnél is. Mindemellett több mint 10 százalékkal drágább idén az ásványvíz, a kóla, egyes tömény szeszesitalok, a margarin, a sajt, az étolaj, a tea és a kávé is, mint tavaly.

A 30 vizsgált termék felénél mértünk tehát legalább 10 százalékos éves áremelkedést.

Havi legolcsóbbak

A hazai sajtóban az elmúlt héten részletesebben is foglalkoztak a gyümölcsök jelentős áremelkedésével, kollégáink is nyilatkoztak az Árkosár tapasztalatairól. Tüzetesebben megnéztük most a dinnye árát: a szezon közepén már mindenhol kínálnak magyar termést, a múlt havi 200 forint körüli átlagár után az Auchan és az Interspar 149 forintért adja a legolcsóbb dinnye kilóját (előbbi medgyesegyházi termés, utóbbi pedig magszegény változat), a Tesco pedig már 119 forintra akciózta le a magyar dinnyét.

A házilag befőzött baracklekvár egyelőre luxusnak tűnik: a Tesco 999 forintért adta a sárgabarackot, az Auchan és az Interspar pedig 1399 forintot kért kilójáért.

Szintén az elmúlt időszakban jelentek meg cikkek a liszt árának várható emelkedéséről, ezért alaposabban megnéztük a kiindulási pontot: a legolcsóbb lisztet most a Tescóban és az Auchanban találtuk (sajátmárkás, kilónként 109 forintért), az Interspar legolcsóbb lisztje a Szatmári malomban készül és 195 forintot kérnek érte. 

Maszkot hordani kötelező - elég, ha a tokánkat melegíti?

Ahogy azt a jogszabályok is előírják, a felmérést a hipermarketekben maszkban végeztük. Ez a nyári hőségben egyre kényelmetlenebb, de szükségszerű, főleg a második hullám árnyékában; tapasztalataink szerint a védőeszközt sokan csak dísznek, vagy legalábbis a jogszabályi megfelelés miatt hordják. Minden meglátogatott áruházban számos felirat és legalább egy biztonsági őr figyelmezteti a belépőket a kötelező maszkviselésre - bent az üzletben azonban senki sem figyel arra, hogy ez rendeltetésszerűen történjen. A vásárlók fele az orrára nem húzza rá a maszkot, sokan pedig a bejutás után csak a tokájukat takarják vele. Két hete a Kormányinfón Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter is elimerte, hogy ezen a téren érzékelhetően lazul a fegyelem; és bár a rendőrségnek megvan az eszköze arra, hogy egy bolt, benzinkút bejáratánál vagy épp tömegközlekedési eszközökön ellenőrizze a maszkviselést és adott esetben bírságoljon, de egyelőre a figyelemztetést elegendőnek tartja a miniszter, és a lakosság közreműködését, önkéntes jogkövetését kérte. Jobb híján egyelőre mi is ezt javasoljuk az Árkosár-felmérés tapasztalatai alapján. A friss statisztikák szerint május óta nem látott tempóban nő a fertőzések száma, az aktív fertőzöttek száma újra a 600-at közelíti.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Összezavarta a lengyeleket a kenyércsoda
Privátbankár.hu | 2025. január 20. 08:33
Gratuláltak a lengyelek annak a péknek, aki azt az interneten megjelent fotó tanúsága szerint hatalmas lovat készített kenyérből. Később kiderült, hogy lóvá tették a jó kenyér szerelmeseit.
Vásárló A Lidl megfejeli az óránként 5100 forintos minimálbért a hazai pályán
Privátbankár.hu | 2025. január 18. 10:01
A Lidl és a Kaufland tulajdonosa, a Schwarz Group úgy kalkulál, hogy hosszabb távon akkor van esélye a piaci sikerre, ha megtartja a legjobb szakembereket. Ennek szellemében emelik a béreket.
Vásárló Fájdalmas pillanatok várnak a magyar autósokra
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 14:41
Jön a drágulás a benzinkutakon. 
Vásárló Kiváló Minőségű Élelmiszerek az ALDI polcain
PR | 2025. január 15. 11:52
Az ALDI egyre több, olyan magas minőségű termékkel várja a vásárlókat, amely elnyerte a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet!
Vásárló Magyarországon bevált recepttel hódít külföldön a Lidl
Privátbankár.hu | 2025. január 13. 12:58
A Lidl Parkside névre keresztelt magyarországi outlet áruháza, amely Biatorbágyon található. Most a prágaiak is kaptak egyet. 
Vásárló PMS kezelése: a viszcerális terápia alkalmazása a menstruációs görcsök enyhítésére
Márkázott tartalom | 2025. január 13. 10:43
A premenstruációs szindróma sok nő életét megnehezíti, melynek tünetei rendkívül változatosak, mind fizikai, mind érzelmi szinten jelentkezhetnek. Az érintettek tapasztalhatnak ingerlékenységet, hangulatingadozást, feszültséget vagy akár depresszióra emlékeztető tüneteket. 
Vásárló Nagyon rosszul indul az év: olyasmi közeleg a magyar boltokban, amit soha nem akartunk látni
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. január 13. 05:47
Ismét hajszálra van a két számjegyűtől az élelmiszerárak emelkedése a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés szerint. Januárban újabb történelmi csúcs született. Ha ebben a tempóban folytatódna a drágulás, akár már 2 hónapon belül is elérheti a 40 ezer forintot a családi élelmiszer-nagybevásárlás ára. 
Vásárló Ezekbe fektess, ha az online jelenléted szeretnéd erősíteni!
Márkázott tartalom | 2025. január 12. 10:11
  Az online jelenlét egyre fontosabb szerepet játszik a vállalkozások sikerében, legyen szó egyéni vállalkozásról vagy multinacionális cégről. A digitalizáció térnyerésével már nem elég egy egyszerű weboldal vagy közösségi média profil. Ahhoz, hogy kitűnj a tömegből, és valódi eredményeket érj el, célzott stratégiára és befektetésekre van szükség. De melyek azok a területek, amelyekre mindenképp érdemes koncentrálni?
Vásárló Hitelprogramok, amelyek komoly segítséget jelenthetnek a cégek számára
Márkázott tartalom | 2025. január 11. 12:07
Modern világunkban különféle megoldások támogatják a cégek működését. Ilyen az az integrált szoftverrendszer is, az úgynevezett ERP, amely segítségével a vezetőség azonnal lehívhat fontos információkat.
Vásárló Hogyan rendezzünk be egy élelmiszerboltot?
Márkázott tartalom | 2025. január 8. 11:04
Természetesen egy új vállalkozás indítása tele van izgalmakkal és kihívásokkal. Ahhoz, hogy minél nagyobb hatékonysággal induljon már az első időszak, alapos tervezésre van szükség. Az élelmiszeripari boltok berendezése nagymértékben hozzájárul az üzlet sikeréhez. Ebben pedig a polcok jelentik a legnagyobb segítséget.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG